Основи охорони праці та безпека життєдіяльності

Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 6.071.00.O.030
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н. , доц. Романів анна Степанівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: - надання студентам теоретичних знань та практичних умінь для здійснення ефективної професійної діяльності шляхом забезпечення оптимального управління охороною праці на підприємствах (об’єктах господарської, економічної та науково-дослідницької діяльності), формування у студентів відповідальності за особисту та колективну безпеку, усвідомлення необхідності обов’язкового виконання в повному обсязі всіх заходів гарантування безпеки праці на робочих місцях, формування теоретичних і прикладних знань із правових, економічних та організаційних питань захисту людини від впливу негативних чинників середовища життя і діяльності.
Завдання: ІНТ (інтегральна компетентність): - здатність розв'язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері обліку, аудиту та оподаткування або в процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів економічної науки і характеризується комплексністю й невизначеністю; ЗК 15. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, вести здоровий спосіб життя
Результати навчання: ПР19 Дотримуватися здорового способу життя, безпеки життєдіяльності співробітників та здійснювати заходи щодо збереження навколишнього середовища
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Економіка праці та соціально-трудові відносини, Соціальна політика
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Безпека життєдіяльності та основи охорони праці» об’єднує систему знань і навиків з охорони праці (ОП) яка вивчається з метою формування у майбутніх фахівців з вищою освітою необхідної в їхній подальшій професійній діяльності рівня знань та умінь з правових і організаційних питань охорони праці, з питань гігієни праці, виробничої санітарії, техніки безпеки і пожежної безпеки, визнаного відповідними державними стандартами освіти, а також активної позиції щодо практичної реалізації принципу пріоритетності охорони життя та здоров’я працівників по відношенню до результатів виробничої діяльності та заходів безпеки життєдіяльності (БЖД) метою якої є теоретична та практична підготовка майбутніх фахівців щодо створення безпечних умов життя і діяльності, опанування принципів гармонійного розвитку особистості і сталого розвитку суспільства.
Опис: Зміст: Правові та організаційні основи охорони праці. Cистемa управління охороною праці та її організація на підприємстві. Санітарно-гігієнічні питання охорони праці. Повітря робочої зони. Освітлення виробничих приміщень. Вібрація та шум. Загальні вимоги виробничої безпеки. Чинники, що впливають на наслідки ураження електричним струмом. Заходи і засоби електробезпеки. Характеристика людини як елемента системи «людина – середовище існування». Працездатність людини та її динаміка. Стрес й адаптація. Заходи щодо підтримки оптимальної працездатності. Ризик як кількісна оцінка небезпек. Поняття ризику. Оцінка ступеня ризику. Методологія дослідження ризику. Соціальні небезпеки, їх причини та класифікація. Техногенні небезпеки та їх наслідки. Пожежна безпека. Засоби гасіння пожеж та виявлення пожежі. Екологічні небезпеки. Економіка екології. Природні небезпеки. Класифікація стихійних лих. Етапи локалізації та ліквідації загроз. Надання домедичної допомоги.
Методи та критерії оцінювання: 20 балів (20%): виконання та захист лабораторних робіт; 10 балів (20%): виконання та захист практичних робіт 20 балів (20%) виконання розрахунково-графічної роботи 50 балів (40%): тестування з теоретичного матеріалу
Критерії оцінювання результатів навчання: Формою семестрового контролю навчальної дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» є диференційований залік, тому семестрова оцінка виставляється як сумарна оцінка результатів поточного контролю усіх видів обов’язкових робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни. Диференційований залік не може перевищувати 100 балів з яких: - max 50 балів за засвоєння теоретичного матеріалу 8 лекцій (тестування у ВНС; кількість балів за кожну з лекцій обумовлена складністю навчального матеріалу, об’ємом навчального матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання); - max 25 балів за виконання розрахунково-графічної роботи (max 9 балів за правильність виконання розрахункової частини, max 8 балів за правильність виконання графічної частини, та max 8 балів формулювання висновків до роботи); - max 20 балів за виконання лабораторних робіт (max 5 балів за одну лабораторну роботу, з яких 4 бали за виконання роботи та 1 балів за оформлення звітів, оцінювання відбувається шляхом тестування у ВНС); - max 5 балів за виконання практичного – семінару (проводиться доповідь у вигляді презентації або реферату, оцінювання відбувається відповідно до викладення матеріалу, 5 балів за правильність виконання індивідуального завдання, 4-1 бали відповідно до висвітлення індивідуального завдання, 0 балів – студент не готовий до заняття.)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Батлук В.А., Кулик В.М., Яцюк Р.А. Охорона праці: навч. посібник.– Львів: – Видавництво Львівської політехніки, 2011. – 388 с. 2. Запорожець О.І., Протоєрейський О.С., Франчук Г.М., Боровик І. М. Основи охорони праці. Підручник. – К.: Центр учбової літератури, 2009. – 264 с. 3. Охорона праці: навч. посіб. / З.М. Яремко, С.В. Тимошук, О.І. Третяк, Р.М. Ковтун; за ред. проф. З.М. Яремка. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2010. – 374 с. 4. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці. Курс лекцій. Практикум: Навч. посіб. – Суми: Університетська книга, 2009. – 540 с. 5. Петрук М.П., Гіщак Х.Я., Гончарук В.Є., Васійчук В.О., та ін. Безпека життєдіяльності: Конспект лекцій для студентів всіх спеціальностей і форм навчання – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2011. – 226 с. 6. Холмовой Ю. П., Гончарова С. А. , Бакланов О.М. Безпека життєдіяльності – Краматорськ : ДДМА, 2008. – 100 с. 7. Зеркалов Д.В. Безпека життєдіяльності. Навч. посіб. – К.: Основа, 2011. – 526с. 8. Почапська І. Я. Oснови охорони праці та безпека життєдіяльності (практикум): навчальний посібник / І. Я. Почапська, О. Я. Литвиняк. – Львів: Видавництво "Левада", 2019. – 240 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).