Основи забезпечення якості вищої освіти в Україні

Спеціальність: Професійна освіта (Цифрові технології)
Код дисципліни: 6.015.39.E.068
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: доцент Гелеш Анна Валентинівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є надання майбутнім фахівцям знань, вмінь і навичок із теорії та практики зовнішнього забезпечення якості вищої освіти згідно європейських стандартів і рекомендацій та управління означеним процесом в закладах вищої освіти
Завдання: Загальні компетентності: Здатність приймати обґрунтовані рішення. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. Здатність працювати в команді. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість. Фахові компетентності: Здатність управляти комплексними діями/проектами, відповідати за прийняття рішень у непередбачуваних умовах та професійний розвиток здобувачів освіти і підлеглих.
Результати навчання: Уміти використовувати інструменти демократичної правової держави в професійній та громадській діяльності, приймати рішення на підставі релевантних даних та сформованих ціннісних орієнтирів. Володіти інформацією чинних нормативно-правових документів, законодавства, галузевих стандартів професійної діяльності в установах, на виробництвах, організаціях галузі/сфери (відповідно до спеціалізації). Розуміти особливості комунікації, взаємодії та співпраці в міжнародному культурному та професійному контекстах. Володіти культурою мовлення, обирати оптимальну комунікаційну стратегію у спілкуванні з групами та окремими особами. Доносити зрозуміло і недвозначно професійні знання, обґрунтування і висновки до фахівців і широкого загалу державною та іноземною мовами. Аналізувати та оцінювати ризики, проблеми у професійній діяльності й обирати ефективні шляхи їх вирішення. Самостійно планувати й організовувати власну професійну діяльність і діяльність здобувачів освіти і підлеглих. Володіти психолого-педагогічним інструментарієм організації освітнього процесу, уміти проектувати і реалізувати навчальні/розвивальні проекти. Знати основи і розуміти принципи функціонування технологічного обладнання та устаткування галузі (відповідно до спеціалізації). Виконувати розрахунки, що відносяться до сфери професійної діяльності. Розв'язувати типові спеціалізовані задачі, пов'язані з вибором матеріалів, виконанням необхідних розрахунків, конструюванням, проектуванням технічних об'єктів у предметній галузі (відповідно до спеціалізації). Уміти обирати і застосовувати необхідне устаткування, інструменти та методи для вирішення типових складних завдань у галузі (відповідно до спеціалізації). Емпатійно взаємодіяти, відповідати за прийняття рішень в межах своєї компетенції, дотримуватися стандартів професійної етики. Застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності. Застосовувати програмне забезпечення для e-learning і дистанційного навчання і здійснювати їх навчально-методичний супровід. Розуміти соціально-економічні процеси, що відбуваються в Україні та світі, мати навички ефективного господарювання. Володіти основами управління персоналом і ресурсами, навичками планування, контролю, звітності на виробництвах, в установах, організаціях галузі/сфери. Забезпечувати рівні можливості і дотримуватися принципів гендерного паритету у професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Професійна педагогіка
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни дозволить студентам опанувати знання, вміння і навички із теорії та практики зовнішнього забезпечення якості вищої освіти згідно європейських стандартів і рекомендацій та управління означеним процесом в ЗВО; аналізувати освітні явища, процеси та факти з точки зору забезпечення якості вищої освіти; дотримуватись і реалізовувати на практиці стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості вищої освіти; добирати та застосовувати ефективні методи і форми власного професійного саморозвитку в системі забезпечення якості вищої освіти; застосовувати набуті знання в процесі відбору до числа експертів з акредитації освітніх програм; проводити наукові дослідження за актуальною тематикою; ефективно працювати в команді та дотримуватись тайм-менеджменту
Опис: Тема. Освітній менеджмент та його місце в системі наук про управління. Школи про управління теорії менеджменту. Освітній і навчальний менеджмент. Тема. Нормативно-правове забезпечення державної системи якості вищої освіти в Україні. Основні норми законодавства, що спрямовані на забезпечення якості вищої освіти. Аналіз феномену «якість вищої освіти» та складових системи забезпечення якості вищої освіти в Україні. Тема. . Європейські стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості у вищій освіті (ESG). Контекст, сфера дії та ключові поняття, цілі та принципи Європейських стандартів і рекомендацій щодо забезпечення якості у вищій освіті. Стандарти та рекомендації щодо внутрішнього та зовнішнього забезпечення якості. Стандарти і рекомендації щодо агенцій із забезпечення якості. Тема 4. Загальні відомості про Стандарти вищої освіти та структуру освітніх програм закладу вищої освіти України. Структура розроблення змісту освіти: нормативні документи. Визначення поняття «стандарт вищої освіти» та «освітня програма». Види освітніх програм та характеристика їх складових як системи освітніх компонент. Тема 5. Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти: сутність, структура, повноваження та основні напрями діяльності. Повноваження, склад і структура Національного агентства. Управління та напрями діяльності секретаріату Національного агентства. Тема. Акредитація освітніх програм, як процедура зовнішнього забезпечення якості вищої освіти в Україні. Сутність, мета та завдання акредитації освітніх програм. Етапи проведення акредитації Національним агентством. Тема Особливості Критеріїв оцінювання якості освітніх програм під час акредитації Національним агентством. Критерій 1. Проектування та цілі освітньої програми. Критерій 2. Структура та зміст освітньої програми. Критерій 3. Доступ до освітньої програми та визнання результатів навчання. Критерій 4. Навчання і викладання за освітньою програмою. Критерій 5. Контрольні заходи, оцінювання здобувачів вищої освіти та академічна доброчесність. Критерій 6. Людські ресурси. Критерій 7. Освітнє середовище та матеріальні ресурси. Критерій 8. Внутрішнє забезпечення якості освітньої програми. Критерій 9. Прозорість та публічність. Критерій 10. Навчання через дослідження. Тема. Незалежні (зовнішні) експерти, які здійснюють акредитаційну експертизу освітніх програм у закладі вищої освіти. Експерт з акредитації освітніх програм: порядок відбору, навчання, сертифікація. Права, обов’язки та відповідальність експертів, що проводять акредитаційну експертизу закладі вищої освіти. Організацій аспекти роботи експерта з акредитації освітніх програм.
Методи та критерії оцінювання: Тестування знань та вмінь, усні доповіді, презентації. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання з навчальної дисципліни здійснюється за 100-бальною системою. Загальна підсумкова оцінка складається із суми балів контролю систематичності й активності роботи аспіранта протягом семестру (поточний контроль – 60 балів) та результатами екзаменаційного контролю знань – екзамену (40 балів). Поточний контроль передбачає: - усне опитування - 3 бали. - письмове опитування –2 бали. - оцінка активності (внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо) – 1 бал. - індивідуальні/творчі завдання – 4 бали. Екзаменаційний контроль передбачає письмову (30 балів) і усну (10 балів) компоненти. Для оцінювання результатів педагогічної практики здобувачів освітньо-наукового рівня застосовується інституційна шкала оцінювання Національного університету «Львівська політехніка».
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Акредитація освітніх програм (за матеріалами проекту QUAERE) : методичний посібник / В.А. Бугров, А.П. Гожик, Д.В. Щеглюк та ін.; за заг. ред. Л.В. Губерського. – К. : ВПЦ "Київський університет", 2018. – 74 c. 2. Бахрушин В. Ліцензування освітньої діяльності – куди рухаємося? [Електронний документ] / Точка зору. Освітня політика. Портал громадських експертів. 13.08.2015. – Режим доступу: http://education-ua.org/ua/articles/465-litsenzuvannya-osvitnojidiyalnosti-kudi-rukhaemosya.\ 3. Вощевська О. Акредитація вищих навчальних закладів США / О. Вощевська // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія : Педагогіка, психологія, філософія. – 2014. – Вип. 199(2). – С. 55–59. 4. Закон України «Про адміністративні послуги» [Електронний документ] / Відомості Верховної Ради України, 2013, № 32, ст.409. – Режим доступу: https://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/5203-17. 5. Закон України «Про вищу освіту» від 01 липня 2014 р. № 1556-VII // Відомості Верховної Ради України. – 2014. – № 37-38. – С. 2716. 6. Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності» [Електронний документ] / Відомості Верховної Ради України, 2015, № 23, ст.158. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/222-19/print1464684563806810. 7. Освітні програми: Рекомендації до розроблення [Текст] / Уклад. В. П. Головенкін. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 39 с. 8. Панич О. Акредитація і перспективи університетського розвитку: зауваження до реформи вищої освіти в Україні / О. Панич [Електроний ресурс]. – Режим доступу : http://www.fulbright.org.ua/uk/news/187/Panych.html. 9. Петрушенко М. Перебудова за участі громадськості: обговорено концепцію реформування системи ліцензування та акредитації у вищій освіті / М. Петрушенко. – 28 березня 2014 [Електроний ресурс]. – Режим доступу : http://ukurier.gov.ua/uk/articles/za-uchasti-gromadskosti-obgovoreno-koncepciyu-refo/ 10.Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, затверджене наказом МОН України 11.07.2019 р. № 977. 11.Постанова Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 р. № 347 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. №1187». 12 12.Постанова Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти». 13.Про вищу освіту: Закон України від 01 липня 2014 р. № 1556-VII // Відомості Верховної Ради України. – 2014. – № 37-38. – С. 2716. 14.Про вищу освіту: Закон України від 17 січня 2002 р. № 2984-ІІІ // Відомості Верховної Ради України. – 1995. – № 20. – С. 134. 15.Про Державну національну програму «Освіта» («Україна ХХІ століття») [Електронний ресурс]: Постанова Кабінету Міністрів України від 03.11.1993 р. – Режим доступу:http://zakon1.rada.gov.ua/cgibin/laws/main.cgi?nreg=896-93-%EF. 16.Про Національну доктрину розвитку освіти [Електронний ресурс]: Указ Президента України від 17.04.2002 р. № 347 / Президент України. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/347/2002. 17.Про освіту: Закон України за станом на 8 груд. 2006 р. / Верховна Рада Конституція України [Електронний ресурс]: від 28.06.1996 року / Верховна Рада України. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgibin/laws/main.cgi?page= 1&nreg=254%EA%2F96-%E2%F0. 18.Сінельнікова Н.О. Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти як провідна структура в акредитаційній системі України / Н. Сінельнікова // Науковий вісник Київського університету ім. Б. Грінченка – 2017. Вип. 9 – С. 10-15. 19.Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). – К.: ТОВ «ЦС», 2015. – 32 с. Режим доступу: http://www.britishcouncil. org.ua/sites/default/files/standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf 20.Управління якістю освіти у вищих навчальних закладах [Текст] : навч. посіб. : у 2 ч. Ч. 1: Теоретичні засади формування систем управління якістю надання освітніх послуг / кол. авт. ; за заг. ред. чл.-кор. НАН України В. С. Загорського. — Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2011. — 136 с. 21.Шаповал Р.В. Правове регулювання освіти в Україні / Р.В. Шаповал // Форум права. – 2011. – № 1. – С. 1110-1115. 22.Шевцов А.Г. Ліцензування по-новому: про особливості нових Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти /А.В. Шевцов // Освіта України. – 2018. – № 21. – 29 трав. – С.8.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).