Вступ до спеціальності та основи педагогіки

Спеціальність: Професійна освіта (Цифрові технології)
Код дисципліни: 6.015.39.O.003
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Тетяна Ярославівна Гельжинська
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою курсу "Вступ до спеціальності та основи педагогіки" є сформувати загальні уявлення про майбутню професію інженера-педагога комп’ютерного профілю, засвоїти теоретичні та правові аспекти організації та функціонування системи освіти в Україні, надати студентам знань про основні засади і суть педагогічної професії в галузі професійної освіти за спеціалізацією «Цифрові технології», про призначення, функції і структуру педагогічної діяльності, ознайомлення з раціональними методами професійного самовиховання, ознайомлення з науково-методичними підходами до забезпечення процесу викладання та учіння, сучасними інноваційними методиками проведення основних організаційних форм навчального процесу, формування вмінь забезпечити якісний навчально-виховний процес у професійній школі у відповідності до сучасних освітніх стандартів та чинного законодавства у галузі освіти, особливості підготовки педагога професійного навчання у галузі цифрових технологій.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі професійної освіти, що пов’язані із застосуванням теорії та методики професійного навчання і виховання, відбором засобів навчання та виховання з урахуванням вимог сучасної освіти та ринку праці і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. загальних: ЗК 2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя; ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; ЗК9. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності; ЗК 10. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість; ЗК 11. Усвідомлення рівних можливостей та гендерних проблем.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати результати навчання: - уміти використовувати інструменти демократичної правової держави в професійній та громадській діяльності, приймати рішення на підставі релевантних даних та сформованих ціннісних орієнтирів; - володіти інформацією чинних нормативно-правових документів, законодавства, галузевих стандартів професійної діяльності в установах, на виробництвах, організаціях галузі/сфери (відповідно до спеціалізації); - аналізувати суспільно й особистісно значущі світоглядні проблеми, усвідомлювати цінність захисту незалежності, територіальної цілісності та демократичного устрою України; - розуміти особливості комунікації, взаємодії та співпраці в міжнародному культурному та професійному контекстах; - володіти культурою мовлення, обирати оптимальну комунікаційну стратегію у спілкуванні з групами та окремими особами; - доносити зрозуміло і недвозначно професійні знання, обґрунтування і висновки до фахівців і широкого загалу державною та іноземною мовами; - аналізувати та оцінювати ризики, проблеми у професійній діяльності й обирати ефективні шляхи їх вирішення; - самостійно планувати й організовувати власну професійну діяльність і діяльність здобувачів освіти і підлеглих; - знати основи психології, педагогіки, а також фундаментальних і прикладних наук (відповідно до спеціалізації) на рівні, необхідному для досягнення інших результатів навчання, передбачених цим стандартом та освітньою програмою; - володіти психолого-педагогічним інструментарієм організації освітнього процесу, уміти проектувати і реалізувати навчальні/розвивальні проекти; - уміти проектувати і реалізувати навчальні/розвивальні проекти; - застосовувати у професійній діяльності сучасні дидактичні та методичні засади викладання навчальних дисциплін і обирати доцільні технології та методики в освітньому процесі; - володіти навичками стимулювання пізнавального інтересу, мотивації до навчання, професійного самовизначення та саморозвитку здобувачів освіти; - діагностувати, прогнозувати, забезпечувати ефективність та корегування освітнього процесу для досягнення програмних результатів навчання і допомоги здобувачам освіти в реалізації індивідуальних освітніх траєкторій; - знати основи і розуміти принципи функціонування технологічного обладнання та устаткування галузі (відповідно до спеціалізації) ; - розв'язувати типові спеціалізовані задачі, пов'язані з вибором матеріалів, виконанням необхідних розрахунків, конструюванням, проектуванням технічних об'єктів у предметній галузі (відповідно до спеціалізації); - уміти обирати і застосовувати необхідне устаткування, інструменти та методи для вирішення типових складних завдань у галузі (відповідно до спеціалізації); - емпатійно взаємодіяти, відповідати за прийняття рішень в межах своєї компетенції, дотримуватися стандартів професійної етики; - застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності; - застосовувати програмне забезпечення для e-learning і дистанційного навчання і здійснювати їх навчально-методичний супровід; - розуміти соціально-економічні процеси, що відбуваються в Україні та світі, мати навички ефективного господарювання; - володіти основами управління персоналом і ресурсами, навичками планування, контролю, звітності на виробництвах, в установах, організаціях галузі/сфери; - забезпечувати рівні можливості і дотримуватися принципів гендерного паритету у професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Психологія Основи цифрових технологій Алгоритмізація та програмування
Короткий зміст навчальної програми: Мета та завдання дисципліни. Її місце в навчальному плані спеціальності. Перші відомості про спеціальність «Професійна освіта (цифрові технології)». Місце випускників спеціальності «Професійна освіта (цифрові технології)» на ринку праці України. Кафедра педагогіки та інноваційної освіти. Інститут права, психології та інноваційної освіти. Національний університет “Львівська політехніка”. Alma Mater. Особливості проходження адаптації студентів – першокурсників до умов навчання у закладі вищої освіти. Система виховної роботи у закладі вищої освіти. Особливості організації кураторської діяльності. Навчальний процес та його організація у ЗВО. Особливості навчально- пізнавальної та науково- дослідної роботи студентів закладу вищої освіти. Види підготовки фахівця спеціальності «Професійна освіта (цифрові технології)». Професійна підготовка фахівця спеціальності «Професійна освіта (цифрові технології)». Джерела освітнього права. Система освіти в Україні. Міжнародно – правові стандарти у сфері освіти. Правовий статус основних суб’єктів освітніх відносин. Теоретичні основи професійної освіти. Формування педагогічної майстерності майбутніх викладачів професійного навчання.
Опис: Мета та завдання дисципліни. Її місце в навчальному плані спеціальності. Перші відомості про спеціальність «Професійна освіта (цифрові технології)». Місце випускників спеціальності «Професійна освіта (цифрові технології)» на ринку праці України. Кафедра педагогіки та інноваційної освіти. Інститут права, психології та інноваційної освіти. Національний університет “Львівська політехніка”. Alma Mater. Особливості проходження адаптації студентів – першокурсників до умов навчання у закладі вищої освіти. Система виховної роботи у закладі вищої освіти. Особливості організації кураторської діяльності. Навчальний процес та його організація у ЗВО. Особливості навчально- пізнавальної та науково- дослідної роботи студентів закладу вищої освіти. Види підготовки фахівця спеціальності «Професійна освіта (цифрові технології)». Професійна підготовка фахівця спеціальності «Професійна освіта (цифрові технології)». Джерела освітнього права. Система освіти в Україні. Міжнародно – правові стандарти у сфері освіти. Правовий статус основних суб’єктів освітніх відносин. Теоретичні основи професійної освіти. Формування педагогічної майстерності майбутніх викладачів професійного навчання.
Методи та критерії оцінювання: забезпечення ефективності управління процесом навчання та, ґрунтуючись на принципах професійної спрямованості, виховного характеру, систематичності і всебічності контролю, вивчення навчальної дисципліни “Вступ до спеціальності та основи педагогіки ” передбачає такі методи діагностики знань: усне опитування (фронтальне, індивідуальне, комбіноване), письмове опитування (твори, есе, відповіді на питання, розв’язування педагогічних задач, самостійна робота (аналіз літературних джерел, самостійне опрацювання окремих тем), підготовка індивідуальних домашніх завдань; стандартизований контроль (тестова методика з альтернативним вибором відповідей та тестів на відповідність).
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання і захист практичних робіт -30 б. Виконання і захист контрольної роботи - 20 б. Семестровий екзамен - 50 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Вступ до спеціальності: навчальний посібник [для студентів спеціальності 015 Про-фесійна освіта (Комп’ютерні технології)] / Наталія Кравченко. – Бердянськ: БДПУ, 2017. –198 с. 2. Вступ до спеціальності: Навчально-методичний посібник для студентів педагогічних за-кладів освіти / за. ред. Н.І.Лювець. – Ніжин: Видавництво НДПУ, 2003. – 89 с. 3. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. – К.: Либідь, – 1997. – 376 с. 4. Мазоха Д.С. На шляху до педагогічної професії: Вступ до спеціальності: Навчальний посіб-ник. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 168 с. 5. Фіцула М.М. Вступ до педагогічної професії: Навчальний посібник для студентів вищих пе-дагогічних закладів освіти. – 2-е вид. – Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2003. – 136 с 6. Щербакова К. Й. Вступ до спеціальності:Навчальний посібник.– К.:Вища школа, 1990. – 85 с. Додаткова 1. Вища школа як соціальний інститут і механізм соціалізації молоді / [М.Михальченко та ін.] – К.: Пед. думка, 2012. – 319 с. 2. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: [навч. посіб.] / І.М. Дичківська – К.: Ака-демвидав, 2004. – 352 с 3. Зайченко І.В. Етика викладача вищої школи: навчальний посібник / І.В. Зайченко, А.А. Ка-ленський, Т.Ф. Мельничук; за ред. проф. І.В.Зайченка. – К.: ЦП “Компринт”, 2013. – 320 с. До практичних занять 1.Артемчук Г. І. Вища школа України: реалії і тенденції розвитку / Г. І. Артемчук, В. В. Попо-вич, Г. Г. Січкаренко. – К. : Ленвіт, 2004. – 176 с. 2.Вища освіта в Україні і Болонський процес : навч. посіб. / В. Г. Кремень, С. М. Ніколаєнко, М. Ф. Степко [та ін.] ; pа ред. В. Г. Кременя, С. М. Ніколаєнка. – К. : Знання, 2005. – 327 с. 3.Вища освіта України в умовах трансформації суспільства: стан, проблеми, тенденції розвитку, 2007–2011 рр. : наук.-допом. бібліогр. покажч. Вип. 2 / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського, Ін-т вищ. освіти ; [упоряд.: Пономаренко Л. О., Стельмах Н. А., Пєєва С. П., Айвазова Л. М., Бублик Н. М.; наук. консультант і авт. вступ. ст. Корольов Б. І.; наук. ред. Рогова П.І. бібліогр. ред. Пономаренко Л. О. – К. : Нілан-ЛТД, 2012.–663 с. 4. Вітвицька С.С. Практикум з педагогіки вищої школи: навч. посібник за модульно-рейтинговою системою навчання для студентів магістратури. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 396 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).