Тьюторство, менторство, коучинг

Спеціальність: Професійна освіта (Цифрові технології)
Код дисципліни: 6.015.39.E.066
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Чубінська Наталія Богданівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування у студентів теоретичної та практичної бази знань та навичок щодо практичного застосування принципів та методик консалтингу та коучингу при розв`язанні проблемних ситуацій і необхідності прийняття оптимальних рішень. Формування у них практичних навичок проведення тренінгів, майстер класів організації самостійної консультаційної практики з урахуванням психолого-педагогічних особливостей учнівських, спортивних, сімейних та бізнес-осередків, у яких здійснюватиметься коуч-практика з.обов`язковим дотриманням кодексу коуча, тютора, ментора, їх моральних норм та діючої нормативно-правової бази.
Завдання: Володіння уміннями самостійно вирішувати нестандартні професійні завдання, альтернативно мислити, постійно прагнути до вдосконалення професійної діяльності. Володіння уміннями проектувати зміст навчання, розробляти та використовувати дидактичні засоби методичного супроводу навчального заняття Володіння уміннями пояснювати, узагальнювати, аналізувати та статистично обробляти результати навчальних досягнень учнів Володіння уміннями визначати та формулювати основні категорії педагогічного дослідження, встановлювати взаємозв’язок між основними педагогічними категоріями та використовувати комплексні методи педагогічного дослідження. Володіння уміннями формування професійної мобільності майбутнього фахівця та кваліфікованого робітника. Володіння уміннями організації профорієнтаційної роботи із врахуванням особистісних характеристик кожного індивідуума та потреб ринку праці. Володіння методами, техніками та інструментами педагогічного коучингу, які формують у спеціалістів професійні знання, вміння, навички, готовність до діяльності в умовах ринкових відносин та децентралізації освіти
Результати навчання: Знання сутності організаційної структури навчально-виховного процесу, характеристик структурних елементів процесу навчання у професійній школі. Знання закономірностей, принципів, форм, методів та засобів професійного навчання та методичних вимог до підготовки та проведення навчальних занять різних організаційних форм.. Знання методики, методів та принципів профорієнтаційної роботи. Знати суть, завдання, принципи, методи, техніки та інструменти педагогічного коучингу, які формують у спеціалістів професійні знання, вміння, навички, готовність до діяльності в умовах ринкових відносин та децентралізації освіти. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток компетентностей: -здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі професійної освіти, що пов’язані із застосуванням теорії та методики професійного навчання і виховання, відбором засобів навчання та виховання з урахуванням вимог сучасної освіти та ринку праці і характеризується комплексністю та невизначеністю умов; -здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово; -здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; -здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети; -здатність визначати зміст навчання для навчального заняття з урахуванням принципів формування змісту професійно освіти, використовуючи навчально-плануючу документацію для складання плану-конспекту навчального заняття; -здатність на підставі знань щодо плануючої документації вміти розробляти плани: виробничого навчання, поурочно-тематичний, перелік навчально-виробничих робіт, уроку; -здатність обирати методи професійного навчання відповідно до змісту навчання в умовах теоретичного та виробничого навчання, використовуючи існуючі форми організації навчання в професійно-технічному навчальному закладі та враховуючи психофізіологічні основи формування професійних умінь і навичок.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Професійна педагогіка. Педагогічна майстерність Теорія та методика професійного навчання.
Короткий зміст навчальної програми: Педагогічна консультаційна діяльність, види і особливості консультаційних послуг в освітньому просторі. Сутність коучингу. Історія виникнення коучингу. Чим відрізняється коучинг від інших видів надання допомоги особистості. Педагогічний консультингово-коучинговий процес. Фасилітація. Педагогіко-управлінське консультування. Педагогічний консалтинг та коучинг. Класифікація консалтингово-коучингових послуг. Формування ринку консультингово-коучингових послуг в освітньому просторі. Професійні стандарти коучингу. Коучинговий процес. Інструменти коучингу. Технології і моделі педагогічного коучингового процесу. Етичний Кодекс ICF(Міжнаодної Федерації Коучингу). Заключні візії.
Опис: Педагогічна консультаційна діяльність, види і особливості консультаційних послуг в освітньому просторі. Поняття консультування. Управлінські консультанти: “універсали” та “фахівці”. Управлінське консультування. Консалтинг та коучинг. Управлінське консультування як різновид експертної допомоги в сфері організації педагогічного процесу, менеджменту. Консультування як процес. Передпроектна, проектна і післяпроектна стадії консалтингового процесу. Консультування командоутворення. Консультант-клієнтські стосунки. Різниця між командою та управлінською командою. Формування ринку консультаційних послуг. Отримання послуг консалтингових фірм як ознака високої ділової культури фірми в умовах ринкової економіки. Класифікація консалтингових послуг. Особливості педагогічгого консалтингу, консалтингу загального менеджменту, консалтингу адміністрування, консалтингу фінансового та інших видів менеджменту. Сутність коучингу. Історія виникнення коучингу. Чим відрізняється коучинг від інших видів надання допомоги особистості. Основні підходи до визначення поняття «коучинг». Мета та принципи коучингу. Види коучингу. Особистість коуча: професійні стандарти Міжнародної Федерації Коучингу (ICF). Ключові компетенції коуча. Коучинговий процес. Особливості коучингового процесу. Оцінка ефективності коучингу. Типи коучингових розмов. Інструменти коучингу. Основні інструменти коучингу. Модель GROW. Піраміда Роберта Ділтса. Технології коучингового процесу. Етичний Кодекс ICF(Міжнаодної Федерації Коучингу).
Методи та критерії оцінювання: словесні (пояснення; розповідь; бесіда; інструктаж; робота з книгою чи іншим інформаційним джерелом); наочні (ілюстрація; демонстрація; показ); практичні (тренування; дослід; експеримент; вправа). усне опитування (індивідуальне і фронтальне) ; письмовий контроль знань і умінь здійснюється за допомогою письмових робіт (письмові відповіді на питання, реферати, вирішення задач і вправ); презентації; практична перевірка виконаних завдань; тематичний контроль тощо.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль-40 балів; екзамен-60 балів (50-письмова компонента, 10-усна)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова: 1. О. О. Нежинська, В. М. Тименко. Основи коучингу : навчальний посібник / . –Київ ; Харків : ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2017. – 220 с. : іл. 2.Вітмор Дж. Ефективний коучинг/ Сер Джон Вітмор; Пер. з англ.—К. : Вид. Група КМ-БУКС, 2019.—336 с. 3.Голлви Т. Максимальная самореализация: Работа как внутренняя игра / Т. Голлви ; пер. с англ. – М. : Альпина Бизнес Букс, 2007. – 264 с. 4.Коучинг як технологія розвитку лідерства у сфері освіти / О. О. Нежинська, В. М. Тименко // Теоретичний та науково- методичний часопис «Вища освіта України» ; 2017, № 2 (додаток 1) ; Тематичний випуск «Університет і лідерство». – К. : Інститут вищої освіти НАПН України, 2017. – C. 65–68. 5.Максимов В. Е. Коучинг от А до Я. Возможно все / В. Е. Максимов. – СПб. : Речь, 2004. – 272 с. 6.Князь С. В. Основи управлінського консультування: навчальний посібник / С. В. Князь, Н. Г. Георгіаді, О. В. Князь. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2006. – 156 с. 7.Менеджмент для магістрів: підручник: у 2 т. / за ред. О.Ф. Балацького, О.М. Теліженка. – Суми: ВТД “Університетська книга”, 2011. 8.Хміль Ф. І. Основи управлінського консультування: навчальний посібник / Ф. І. Хміль. – К. : Академвидав, 2008. – 240 с. Допоміжна: 1. Коростельов В. А. Управлінське консультування: навч. посібник / В. А. Коростельов. – К. : МАУП, 2003. – 104 с. 2. Roger, J. (2004) Coaching Skills: A Handbook. Maidenhead: McGraw-Hill. 3. Parsloe, E. fnd Wray, M. (2008) Coaching and Mentoring Practical Methods to Improve Learning. London: Kogan Page. 4. Egan, G. (2014) The Skilled Helper: A Problem Management and Opportunity-Development Approach to Helping, 10th edn. Belmont, CA: Brooks-Cole.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).