Режими роботи об'єктів теплових електростанцій

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.01.E.068
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: ст. викладач Заяць Марія Федорівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів знань особливостей вивчення режимів пусків і зупинів та забезпечення надійної і економічної експлуатації ТЕС енергетичного устаткування (парових котлів, парових турбін, і допоміжного котлотурбінного обладнання), що дозволить їм успішно вирішувати теоретичні та практичні завдання в їх професійній діяльності, в умовах змінних навантажень, засвоєння методів оптимізації режимів у конкретних умовах, також засвоєння правил нормальної роботи устаткування.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК5: здатність до застосування знань на практиці; ЗК6: здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; ЗК9: уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення; ЗК15: потенціал до подальшого навчання. фахові компетентності: ФК2: базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі теплоенергетики; ФК6: знання сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1) знання особливостей режимів роботи теплоенергетичного устаткування, зокрема парових і водогрійних котлів, деаераторної установки, живильної установки, конденсаційної установки, підігрівників тощо; 2) знання графіків теплового навантаження, уміння вибирати теплотехнічне устаткування. 3) уміння застосовувати методи оптимізації режимів роботи об’єктів теплоенергетики та удосконалювати теплові схеми. Внаслідок вивчення даного курсу майбутні спеціалісти повинні отримати знання технології роботи ТЕЦ в умовах проходження змінних режимів навантаження і мати чіткі уявлення про реальні маневрові можливості сучасного теплоенергетичного устаткування. ПР5: Обирати і застосовувати придатні типові аналітичні, розрахункові та експериментальні методи; правильно інтерпретувати результати таких досліджень. ПР13: Розуміти основні методики проектування і дослідження в теплоенергетиці, а також їх обмеження. ПР14: Мати навички розв’язання складних задач і практичних проблем, що передбачають реалізацію інженерних проектів і проведення досліджень відповідно до спеціалізації. ПР15: Розуміти основні властивості та обмеження застосовуваних матеріалів, обладнання та інструментів, інженерних технологій і процесів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Технічна термодинаміка Монтаж та ремонт об’єктів теплових електростанцій Теплові електричні станції Виконання та захист бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: В дисципліні передбачено вивчення наукових понять, теорій і методів, які необхідні для розуміння принципів роботи та функціонального призначення теплоенергетичного устаткування, а також ознайомлення з технічними характеристиками, конструкційними особливостями, призначеннями і правилми експлуатації устаткування теплоенергетичних систем.
Опис: Тема 1. Енергетичні ресурси, види станцій, графіки навантажень ТЕС. Основні показники, які характеризують добовий графік навантаження. Тема 2. Принципова схема конденсаційної паротурбінної установки. Опис технологічної теплової схеми. Схема подавання природного газу до котла. Схема подавання мазута до котла. Тема 3. Режими роботи енергоблоків за номінального, ковзного та комбінованого тиску. Режим перевантаження енергоблоків. Діапазон навантажень енергоблоків під час роботи в різних режимах. Тема 4 Характеристика часткових навантажень теплогенеруючого обладнання. Робота барабанних та прямотечійних котлів на часткових навантаженнях. Тема 5. Аналіз роботи ТЕС в умовах різко перемінного графіка електричного навантаження. Тема 6. Основні конструктивні рішення камерних палилень, профіль та компонування. Аеродинаміка камерних паливень. Тема 7. Гідродинамічні процеси в екранах парових котлів з природною циркуляцією. Режими, структура пароводяної суміші в трубах і характеристика потоку робочого тіла. Надійність режимів циркуляції. Тема 8. Режими роботи котлів з природною циркуляцією. Гідродинаміка прямотечійних котлів. Особливості роботи металу труб поверхонь нагріву. Типи і типорозміри парових котлів. Тема 9.Особливості водного режиму. Сепарація і промивка пари. Фактори, які впливають на крапельний виніс. Системи газоповітряного тракту. Парогенератори з наддувом і високонапірні. Тема 10. Режим регулювання перегріву пари. Значення стабільності перегріву пари, які є методи регулювання перегріву пари. Поверхневі пароохолоджувачі, впорскуючі пароохолоджувачі. Тема 11. Особливості роботи паропарових теплообмінників. Байпасування пари. Регулювання перегріву пари методом розподілу димових газів по газоходах, зміною положення факела в паливні та рециркуляцією димових газів. Тема 12. Конструктивні особливості водяних економайзерів за роботи в зоні низьких температур. Тема 13. Конструктивні особливості рекуперативних та регенеративних повітропідігрівників, та режими їх роботи Тема 14. Підготовка блоків до експлуатації. Варіанти принципових пускових схем енергоблоків. Режими пуску і зупину обладнання ТЕС. Тема 15. Режими, які викликають забруднення зовнішніх поверхонь нагрівання. Абразивний знос, корозія, і очистка поверхонь нагрівання.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: • усне опитування перед початком занять; • оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.; • опитування та доповіді під час практичного заняття. Екзаменаційний контроль проводиться у формі письмового та усного опитування та/або тестового контролю. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та семестрового екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (28%): усне опитування. Підсумковий контроль (72%), контрольний захід, іспит.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Омеляновський П., Мисак Й. Теплова енергетика - нові виклики часу. Львів. НВФ «Українські технології».2009р.- 660 с. 2. Правила технічної експлуатації електричних станцій і мереж. Посібник. Том І і ІІ/ За ред.. Й.С. Мисака. – К.: ОЕП „ГРІФРЕ”, 2008, -1110с. 3. Технічна експлуатація електричних станцій і мереж. Правила. ГДК 34.20.507. – К.: ОЕП „ГРІФРЕ”, 2003. -508с. 4. Мисак Й.С., Івасик Я.Ф., Гут П.О., Лашковська Н.М. Об’єкти теплових електричних станцій. Режими роботи та експлуатації. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2007. – 256 с. 5. Янко П.І., Мисак Й.С. Режими експлуатації енергетичних котлів. – Львів: НВФ "Українські технології", 2004. – 272 с. Допоміжна література 6. Мисак Й.С., Тимофєєв І.Л., Заяць М.Ф. Водопідготовка, водно-хімічний режим та консервація теплоенергетичного устатковання електростанцій. Навчальний посібник / – Львів: НВД «Українські технології» 2009. -167 с. 7. Мисак Й.С., Римар Т.І., Заяць М.Ф. Підвищення ефективності роботи РПП та економічності котлоагрегатів ТЕС. Монографія. – Львів: НВФ «Українські технології» 2018. -250 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).