Інженерна та комп'ютерна графіка

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.00.O.003
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Беспалов Анатолій Леонідович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчання в інституті спеціалістів широкого профілю передбачає оволодіння інженерної діяльності і розвитку у них навиків самостійної технічної творчості. Мета дисципліни: розвиток просторової уяви, конструктивно-геометричне мислення на основі графічних моделей просторових форм, придбання знань і навиків, необхідних для виконання і читання креслень деталей та збірних одиниць, виконання ескізів, складання конструкторської документації для виробництва. Інженерна графіка являє собою учбову дисципліну, що включає до свого складу елементи нарисної геометрії, технічного креслення.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ) Здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності: ЗК 01. Базові знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння загально-професійних дисциплін; ЗК 02. Базові знання в галузі теплоенергетики, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін; ЗК 05. Здатність до застосування знань на практиці; ЗК 06. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; -відрізняти зображення об'єктів у проекційних системах (ортогональних проекціях, аксонометричних проекціях); -зображувати геометричні фігури (в ортогональних, аксонометричних проекціях); -по декартових координатах будувати зображення заданого об'єкта; -визначати взаємне положення двох елементарних геометричних фігур по рисунку - приналежність однієї іншій, - перетинання та паралельність, представляти положення фігур щодо площин проекцій; -будувати ортогональні проекції взаємно перпендикулярних прямих і площин; вирішувати метричні завдання за допомогою способу заміни площин проекцій та обертання навколо осей (прямих особливого положення); -вирішувати позиційні завдання за допомогою способів: січних площин і допоміжних сфер; -будувати проекції точок, які належать площині або поверхні; -будувати зображення поверхонь: гранних та обертання; -визначати натуральну величину плоских перерізів; -будувати точки перетинання прямої з багатогранником і з тілами обертання; фахові компетенції: ФК 01. базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів роботи та функціонального призначення теплоенергетичних систем ТЕС та їх устаткування
Результати навчання: ПР 08. Застосовувати передові досягнення електричної інженерії та суміжних галузей при проектуванні об’єктів і процесів теплоенергетики. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Теоретичні побудови графічних моделей (зображень) методик прямокутного проеціювання елементів просторових форм: точок, прямих, площин, окремих ліній та поверхонь. 2. Розв’язувати задачі на взаємну належність і взаємний перетин (геометричних фігур), на визначення натуральної величини окремих геометричних фігур. 3. Виконувати побудову зображень (видів, розрізів, січень, ізометричних кресленнь поверхонь) на кресленнях і ескізах деталей збірних одиниць з натури за кресленнями збірної одиниці використанням умовностей із стандартів. 4. Нанести розміри на робочих кресленнях і ескізах деталей. 5. Оформляти креслення деталей, збірних одиниць, специфікацію у відповідності вимогам стандартів. Уміння: Застосовувати знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення технічних задач спеціальності, використовуючи відомі методи. Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: РН1 – Здатність при зміні вимог самостійно змінювати програму теоретичного курсу дисципліни. РН2 – Здатність застосовувати набуті знання при виконанні конкретних практичних завдань. РН3 – Здатність адаптуватись до нових умов, самостійно приймати рішення та ініціювати оригінальні дослідницько-інноваційні комплексні проекти. РН4 – Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Геометрія, креслення, стереометря. Основи конструювання обладнання ТЕС Тепломасообмінні апарати промислових підприємств Ядерні енергетичні установки Турбіни ТЕС. Турбіни промислових підприємств
Короткий зміст навчальної програми: Мета вивчення дисципліни «інженерна та комп’ютерна графіка» — навчити майбутніх фахівців з теплоенергетики читати і виконувати креслення деталей машин, механізмів і споруд; аналізувати геометричні форми предметів, абстрактно, логічно та просторово мислити. Дисципліна складається з двох розділів: «Інженерна графіка» та «Комп’ютерна графіка». У розділі «Інженерна графіка» вивчається теорія систем проекцій, властивості зображених елементарних фігур, способи та алгоритми розв’язання комплексних та метричних задач позиційного та метричного характеру. Методи нарисної геометрії дають змогу досягти наочності зображень. Теми розділу: Предмет нарисної геометрії; завдання точки, прямої, площини і многогранників на комплексному кресленні Монжа; поверхні обертання, многогранники; конструкторська документація; оформлення креслень; елементи геометрії деталей; зображення, написи, позначення; аксонометричні проекції деталей; зображення і позначення елементів деталей; зображення і позначення різьби; робочі креслення деталей; виконання ескізів деталей машин; зображення складальних одиниць; деталювання складального креслення виробів. У розділі «Комп’ютерна графіка» розглядаються питання зображення проекційним способом технічних виробів, вузлів та деталей засобами графічного редактора AutoCAD. Повне оволодіння кресленням як засобом виразу технічної думки досягається в результаті опанування нарисною геометрією та технічним кресленням і вдосконалюється застосуванням комп’ютерної техніки. В результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен знати: 6. Методи проектування геометричних фігур на площині. 7. Правила виконання конструкторської документації: креслень, схем, текстових документів. Підготовлений фахівець повинен вміти: 2. Розв’язувати геометричні задачі методами нарисної геометрії. 3. Читати конструкторські документи (креслення, схеми): уявляти форми складових частин виробів та принцип їх роботи. 4. Виконувати деталювання креслень загального виду або складальних креслень.
Опис: Тема 1. Предмет і метод нарисної геометрії. 1.1. Структура і зміст навчальної дисципліни “Інженерна графіка”. 1.2. Стандарти ЄСКД Тема 2. Графічне відображення елементів простору. 2.1. Епюр Монжа. Проектування точки на три площини проекцій Тема 2 (продовження) 2.2.Відображення прямих. 2.3. Відображення площин. 2.3. Відображення відношень між елементами простору. Тема 3. .Поверхні. 3.1. .. Відображення поверхонь обертання. 3.2. .. Гранні поверхні (піраміда, призма). 3.3. Точки на поверхнях. 3.4. Перетин поверхонь площинами. Тема 4 Види. Розрізи. Перерізи. Проекційне креслення. 4.1. Конічні перетини 4.2. Спосіб січних площин Тема 5. З’єднання. 5.1. З’єднання нероз’ємні 5.2. З’єднання роз’ємні. 5.3. З’єднання різьбові. 5.4. З’єднання труб. Тема 6. Складальне креслення. 6.1 . Спрощення і умовності 6.2. Специфікація.. Тема. 7. Деталювання креслення загального виду. 7.1. Читання креслення загального виду. 7.2. Правила виконання робочих креслень деталей за складальними кресленнями або за кресленням загального вигляду. Тема 8. Технічна документація на виріб. 8.1. Види технічної документації. 8.2. Стандарти оформлення технічної документації
Методи та критерії оцінювання: Діагностика теоретичних знань студентів проводиться з використанням віртуального навчального середовища НУ «Львівська політехніка» https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1960 Інженерна та комп’ютерна графіка . Досягнення результатів навчання оцінюються згідно наступних методів: поточний контроль – виконання та захист практичних графічних робіт; усне (ідивідуальне) та фронтальне (загальне) опитування; тести; оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, тощо. Екзаменаційний контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) Виконання та захист графічних робіт 22 Виконання і захист лабораторних робіт 8 Разом за ПК 30 Екзаменаційний контроль письмова компонента 50,5 усна компонента 19,5 Разом за дисципліну 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. П.П. Волошкевич, О.О.Бойко, Б.В.Панкевич, Є.В.Мартин, А.Л.Беспалов Нарисна геометрія, інженерна та комп’ютерна графіка. Львів, Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2007р 2. А.А. Чекмарев “Инженерная графика”. М. 1988р. 3. О.П. Калиновська, Е.В. Геккер. Посібник “Нарисна геометрія”. Київ, НМК ВО, 1990р. 4. Курс нарисної геометрії, інженерної та комп’ютерної графіки: Навчальний посібник / П.П.Волошкевич, О.О.Бойко, А.Л.Беспалов, І.Й.Врублевський Б.В.Панкевич, Є.В.Мартин,. – Серія «Дистанційне навчання» Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2008. 5. Курс нарисної геометрії, інженерного та архітектурного креслення з основами комп’ютерної графіки: Навчально-методичний посібник / О.О.Бойко, Б.В.Панкевич, І.Г.Свідрак, О.П.Калиновська, І.Й.Врублевський, А.О.Шевчук, А.Л.Беспалов, П.П.Волошкевич. – Львів: 2-друге вид., переробл. І доповнено Національного університету «Львівська політехніка», 2010. 6 Графічна система AutoCAD. Основи геометричних побудов, креслення та моделювання.: Навчально-методичний посібник / І.С.Афтаназів, В.І.Топчій, І.Й.Врублевський, А.Л.Беспалов. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2013. Інформаційні ресурси 1.https://uk.wikipedia.org/wiki/ Єдина_система_конструкторської_документації 2. http://citm.ho.ua/Dist/Txt/DSTU_2_4-4-2009.pdf 3.http://studopedia.com.ua/1_135930_Informatsiyne-zabezpechennya-robit-z-standartizatsii.html 4. http://www.studfiles.ru/preview/5210615/page:32/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).