Історія державності, науки та культури України

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.00.O.012
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: к. іст. н., доц. Барановська Н.М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни створення сприятливих умов для особистісного розвитку особистості студентів у процесі формування активної громадянської позиції і почуття відповідальності у суспільстві. Курс має потенційні можливості стати чинником примирення різних моделей історичної пам’яті, засобом конструктивного суспільного діалогу про минулі та сучасні проблеми суспільного розвитку, інтеграції та консолідації українського суспільства. Ця дисципліна стимулює розвиток у студентів критичного мислення і аналізу та адекватної оцінки історико-культурної інформації, мотивації та самоідентифікації особистості на основі пізнання історії, культурної та наукової спадщини суспільства.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: інтегральна (ІНТ): - здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. - загальних: - ЗК6 здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел.
Результати навчання: Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Шкільний курс з історії України; Українська мова; Філософія; Економіка; Правознавство; Політологія; Соціологія.
Короткий зміст навчальної програми: У контексті сучасних інтеграційних процесів в українському суспільстві вивчення студентами базових напрямів НУ «Львівська політехніка» навчальної дисципліни «Історія державності, науки та культури України» передбачає набуття ними громадянської та соціокультурної компетентності як інтегративної якості світоглядного самовизначення особистості, забезпечуючи її професійну та громадянську самореалізацію у сучасному суспільстві. Проблеми історії науки та технічної освіти є важливою складовою курсу, що забезпечує можливість майбутніх фахівців ознайомитися із здобутками минулих поколінь для гармонійного розвитку суспільства в контексті системи “природа-людина-техніка”. Наукові та технічні досягнення володіють унікальним потенціалом впливу на темпи розвитку людства, сприяє процесам трансформації суспільства, стимулює соціально-економічні зміни, що визначають вектор розвитку цивілізації. Підготовлені фахівці мають змогу отримати стале відчуття приналежності до національної спільноти, навчаються приймати самостійні рішення, здійснювати зважений вибір, прогнозувати розвиток науки і суспільства у майбутньому.
Опис: Територія, склад та ідентичність населення українських земель в історичній ретроспективі Ґенеза українського державотворення у Середньовіччі і Ранньомодерний час Суперечливі питання українського державотворення. Людина і спротив тоталітарним режимам у ХХ ст. Українські землі як частина європейського полікультурного простору в Х-ХІХ ст. Культурні процеси на українських землях в новітню добу. Символічний простір міста та його культура. Історія науки і технічної освіти на українських землях. Енергетика в економічній політиці Російської та Австро-Угорської імперій. Енергетика в соціокультурному розвитку України радянського періоду та в роки незалежності (20-і рр. ХХ ст- поч. ХХІ ст.)
Методи та критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 45 балів (опитування. презентації, відповіді усні, письмові); підсумковий контроль – 55 балів (залік) включно із творчою роботою «Історія моєї родини на тлі історико-культурних процесів XX - початку XXI ст.».
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь 5 – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. рецензування, опонування 3 – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – вміння опонувати та рецензувати; – вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії. доповнення 1 – науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей. письмова відповідь під час аудиторної самостійної роботи 5 – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – сформованість загально-навчальних та предметних умінь і навичок – вміння інтегрувати та синтезувати знання з окремих змістовних модулів та тем – розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами, процесами; – рівень осмисленості знань – вміння формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. експрес –опитування 0,5 – коротка правильна відповідь без додаткової аргументації. Індивідуальне завдання на тему: «Історія моєї родини на тлі культурно-історичних процесів ХХ –початку ХХІ ст.» 10 1) Повнота викладу – актуальність, інформативна новизна; охоплення аналізом більше трьох поколінь своєї родини (по батьківській чи материнській лінії), відстеження змін кожного покоління, ідентичності, досвіду, цінностей, способів прийняття рішень родинної ваги; що саме і чому мало формуючий вплив на Ваше покоління, завдяки чому Ви відрізняєтесь від своїх батьків (вага в оцінці завдання – 2 бали). 2) Аналіз – глибина, переконливість та послідовність аргументів, вміння правильно аналізувати і порівнювати факти, в яких Ваші родинні історії накладаються на події в історії свого народу (вага в оцінці завдання – 2 бали). 3) Стиль викладу – текст має бути авторським, автентичним, без елементів плагіату та копіювання чужих текстів. Необхідно добре сформулювати дослідницькі питання, факти подати у вигляді живої, цікавої, логічної розповіді. Зробити короткий і чіткий підсумок (вага в оцінці завдання – 3 бали). 4) Джерельна база – спробуйте залучити до написання, як більше джерельного матеріалу. Йдеться, як про усну бесіду з родичами та знайомими, так і про писемні джерела (листи, щоденники, спогади, свідоцтва про народження, шлюб, фото матеріали, документи про якусь діяльність – трудова книжка, членський квиток якоїсь організації, військовий квиток, документи про призначення на роботу, посаду, газети де висвітлено діяльність родичів тощо). Також можете користуватись книгами з історії рідного села, містечка чи міста, де можливо є згадки про представників Вашої родини (вага в оцінці завдання – 3 бали).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бажан О., Мицик Ю. Від трипільців до кіборгів. Коротка історія України: Київ: Кліо, 2020. – 288 с. 2. Буцко М. Відомі вчені Державного університету “Львівська Політехніка”, 1844-1994: біографічний довідник. – Л.: Вид. ДУ “Львівська Політехніка” 1994. – 254 с. 3. Буцко М.І., Кіпаренко В.Г. Державний університет “Львівська Політехніка”.1844-1994. – Л.: Вид. ДУ “Львівська Політехніка” 1994. – 145 с. 4. Грицак Я. Нариси історії України. Формування модерної української нації ХІХ – ХХ ст. – К., 1996; 5. Грицак Я. Подолати минуле: глобальна історія України. - Львів: Портал, 2022. – 432 с. 6. Гуржій О. І. Українська козацька держава в другій половині XVII–XVIII ст.: кордони, населення, право. — К., 1996. 7. Енергетика: історія, сучасність і майбутнє. Пізнання і досвід – шлях до сучасної енергетики. – К., 2013. – 328 с. 8. Єргін Деніел. Нова карта світу. Енергетика, клімат, конфлікти. – Київ: Лабораторія, 2022. – 520 с. 9. Забезпечення енергетичної безпеки України/ С.М. Бевз. – К., 2003. – 263 с. 10. Злупко С.М. Економічна історія України: навч. посібник. – К.: Знання, 2006. – 367 с. 11. Інженери-українці в діаспорі. У сторіччя поселення українців у Канаді та в рік відновлення незалежності України. – Торонто, 1992. – 158 с. 12. Історія України. Неупереджений погляд / Петровський В.В. та інші. – Харків, 2007; 13. Історія науки і техніки України / Ред. Л.Є. Дещинського – Л.: Растр-7, 2011. – 328 с. 14. Історія України / Кер. авт. кол. Ю.Зайцев. – Львів, 2002; 15. Історія Української РСР (у 8 т., 10 кн.) / Ред. А.Г. Шевелєв – К.: Наукова думка, 1977; 16. Каменева В.А., Панов А.М. Киевская энергетическая система. – К.: Техника, 1982. – 175 с. 17. Крижанівський А. Історія електрифікації Львівщини. – Л.: Галицька видавнича спілка, 2006. – 224 с. 18. Литвин В. Історія України: Підручник. – Київ, 2006; 19. Лукшин В.А., Чулков Е.И., Дупак А.С. Электроэнергетика Украины: взгляд в прошлое и мысли о будущем. – К., 2003. – 28 с. 20. Мицик Ю. А., Бажан О. Г., Власов В. С. Історія України: Навчальний посібник. Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія». 2008. 21. Остафійчук В. Історія України: навч. посібник. – К., 2002. 22. Перевозчиков В.І., Тимчик О.А. Історія економіки українських земель (кін. XIX-поч.XX ст.): курс лекцій. К.:КНТ, 2011. – 472 с. 23. Перевозчиков В.І., Тимчик О.А., Жукова Ю.М. Економіка українських земель у термінах “Словаря української мови” Бориса Грінченка. – К.: КНТ, 2015. – 356 с. 24. Сарбей В. Г. Національне відродження України. – К., 1999. – (Україна крізь віки. – Т. 9). 25. Электрификация СССР. 1917-1967 / Ред. П.С. Непорожний. – М.: Энергия, 1967. – 542 с. 26. Энергетика: история, настоящее и будущее: в 5-х т. – К.: АДЕФ-Украина, 2006. 27. Яковенко Н. Нарис історії України з найдавніших часів до кінця XVIII століття. — К.: Генеза, 1997. — 312с. 28. Hickiewicz J., Sadlowski P. Poczatki polskiego elektrotechnicznego szkolnictwa wyzszego / J. Hickiewicz, P. Sadlowski // Biuletyn informacyjny Oddzialu Radomskiego SEP. – 2011. – № 11-12. – S.13-21. 29. Historia elektryki i techniki w regionie radomskim / Red. Bajson S., Michalski W. – Radom: Wyd. Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, 2016. – 165 s.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).