Промислові теплові електростанції

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.02.E.077
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: Старший викладач ЗВО, к.т.н., Мисак Степан Йосифович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни є вивчення студентами особливостей промислових теплових електростанцій, розрахунку теплових схем і експлуатації обладнання. 1.1. Завданням вивчення дисципліни є засвоєння студентами питань пов’язаних з основними положеннями та принципами експлуатації промислових теплових електростанцій. Виконання практичних та лабораторних робіт дасть змогу закріпити набуті знання на практиці. В результаті вивчення дисципліни фахівець повинен знати: - типи промислових теплових електростанцій; - енергетичні показники конденсаційних електростанцій, теплоелектроцентралей; - початкові параметри і проміжний перегрів пари; - баланси пари і води, відпуск технологічної пари на ТЕЦ, тепла на опалення; - деаераторні і живильні установки; - енергетичні характеристики обладнання промислових теплових електричних станцій. Підготовлений фахівець повинен вміти: - виконувати розрахунок принципової схеми паротурбінної електростанції; - розробити основні положення теплової схеми електростанції; - вибрати технічне водопостачання , паливне господарство, очистку димових газів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Загальні компетентності: ЗК5: здатність до застосування знань на практиці; ЗК6: здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; ЗК9: уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення; ЗК15: потенціал до подальшого навчання Фахові компетентності: ФК2: базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі теплоенергетики; ФК6: знання сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; Знання: ЗН 5 здатність продемонструвати знання та розуміння методологій проектування, відповідних нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов Уміння УМ 6. здійснювати пошук інформації в різних джерелах для розв’язання задач спеціальності; УМ 7. ефективно працювати як індивідуально, так і у складі команди; УМ 8. ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу систем і їх складових;
Результати навчання: У результаті вивчення модуля студент повинен: – знати характерні особливості роботи промислових ТЕС; існуючі технологічні схеми ТЕС, а також показники теплової економічності; характеристики систем енергопостачання; теплові схеми і характеристики газотурбінних установок на ТЕС; характеристики парогазових установок ТЕС; технологічну структуру електростанцій; – вміти розрізняти технологічні схеми ТЕС; розраховувати теплові схеми паротурбінних установок, газотурбінних установок; визначати енергетичні характеристики обладнання ТЕС; виконувати техніко-економічний аналіз ТЕС.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: – пререквізити: технічна термодинаміка, теплотехнічні процеси і установки, установки захисту природи в енергетиці; – кореквізити: теплові двигуни промислових підприємств, котельні установки промислових підприємств.
Короткий зміст навчальної програми: Пароперетворювачі, редукційно-охолоджуючі установки. Вимоги до якості живильної і мережної води. Термічна деаерація. Теплова схема паротурбінної електричної станції. Загальна характеристика теплової схеми. Складання принципової теплової схеми. Розрахунок теплової схеми паротурбінної станції. Регенеративний підігрів живильної води. Характеристики газотурбінних двигунів. Вплив відношення тисків, регенерації тепла, проміжних охолоджень і підігрівів на ККД ГТД. Технологічні схеми і цикли ГТУ. Перспективні схеми застосування ГТУ. Загальна характеристика ПГУ, їх типи і схеми використання на промислових ТЕС. Типи систем водопостачання. Обробка циркуляційної води і методи боротьби із забрудненням конденсаторів. Вибір потужності і основного обладнання електричних станцій.
Опис: Тема 1. Енергетика України – проблеми і шляхи вирішення. Сучасний стан електроенергетики і її структура. Характерні ознаки промислових ТЕC. Тема 2. Теплові схеми ТЕС (ТЕЦ) і показники їх теплової економічності Теплові схеми ТЕС і їх цикли у Т-s координатах. Теплова економічність ТЕС, що виробляє лише електричну енергію. Тема 3. Теплова економічність ТЕЦ при комбінованому виробітку тепла і електроенергії Коефіцієнти використання тепла палива. Економія палива при комбінованому виробітку на зовнішньому споживанні. Тема 4. Структура енергетичного господарства промислового підприємства Перелік установок для виробництва тепла, газу, стиснутого повітря.Структура енергоспоживання.Режим енергоспоживання. Тема 5. Використання вторинних енергоресурсів на промислових підприємствах та вибір системи енергопостачання Основні види вторинних енергоресурсів.Централізація енергопостачання і зв'язок з енергосистемою.Виробничі ТЕС. Тема 6. Відпуск пари споживачам Споживачі технологічної пари. Відпуск пари від турбін. Редукційно-охолоджувальні установки Тема 7. Конденсаційні установки Процес конденсації та схема конденсаційної установки Класифікація конденсаторів. Конструкція поверхневих конденсаторів Тема 8. Вимоги до якості живильної і мережевої води Видалення розчинених газів з води, Схеми включення деаератора Тепловий розрахунок деаератора Тема 9 Теплова схема паротурбінної електричної станції Принципова теплова схема КЕС, Регенеративний підігрів живильної води, Розрахунок принципової теплової схеми Тема 10 Газотурбінні двигуни та установки Характеристики та схеми газотурбінних двигунів. Вплив відношення тисків, регенерації тепла, проміжних охолоджень і підігрівів на ККД ГТД. Тема 11 Газотурбінні електричні станції. Перспективні схеми та цикли Технологічні схеми і цикли ГТУ. Перспективні схеми застосування ГТУ. Тема 12 Парогазові установки Загальна характеристика ПГУ.Типи і схеми використання ПГУ на промислових ТЕС. Тема 13. Вибір потужності, основного і допоміжного устаткування електричних станцій
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (20%): письмові звіти з практичних занять, усне опитування • Підсумковий контроль (80%): контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах 100 балів Поточний контроль (ПК) - 40 балів Заліковий контроль (ЗК) – 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1) Й.С. Мисак, Я.Ф. Івасик, П.О. Гут, Н.М. Лашковська. Об’єкти теплових електричних станцій. Режим роботи та експлуатації.- Львів: НУ „Львівська політехніка”, 2007. – 256 с. 2) П.І. Янко, Й.С. Мисак. Режими експлуатації енергетичних котлів. – Львів: Українські технології, 2004, - 272 с 3) Thermal power plants . /Xingrang Liu, Remesh Bansal - Tokyo : СRC Press, 2016. - 304 p. 4) Power plant engineering / A.K. Raja , A.P. Srivastava, M. Dvivedy. - New Delhi: New page international publisher , 2006. - 462 p. 5) Operation and Maintenance of Thermal Power Stations / P.Chanda , S.Mukhopaddhya. - Berlin: Springer, 2016. - 233 p
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Промислові теплові електростанції (курсовий проєкт)

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.02.E.078
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: Старший викладач ЗВО, к.т.н., Мисак Степан Йосифович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни є вивчення студентами особливостей промислових теплових електростанцій, розрахунку теплових схем і експлуатації обладнання. 1.1. Завданням вивчення дисципліни є засвоєння студентами питань пов’язаних з основними положеннями та принципами експлуатації промислових теплових електростанцій. Виконання практичних та лабораторних робіт дасть змогу закріпити набуті знання на практиці. В результаті вивчення дисципліни фахівець повинен знати: - типи промислових теплових електростанцій; - енергетичні показники конденсаційних електростанцій, теплоелектроцентралей; - початкові параметри і проміжний перегрів пари; - баланси пари і води, відпуск технологічної пари на ТЕЦ, тепла на опалення; - деаераторні і живильні установки; - енергетичні характеристики обладнання промислових теплових електричних станцій. Підготовлений фахівець повинен вміти: - виконувати розрахунок принципової схеми паротурбінної електростанції; - розробити основні положення теплової схеми електростанції; - вибрати технічне водопостачання , паливне господарство, очистку димових газів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Загальні компетентності: ЗК5: здатність до застосування знань на практиці; ЗК6: здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; ЗК9: уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення; ЗК15: потенціал до подальшого навчання Фахові компетентності: ФК2: базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі теплоенергетики; ФК6: знання сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; Знання: ЗН 5 здатність продемонструвати знання та розуміння методологій проектування, відповідних нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов Уміння УМ 6. здійснювати пошук інформації в різних джерелах для розв’язання задач спеціальності; УМ 7. ефективно працювати як індивідуально, так і у складі команди; УМ 8. ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу систем і їх складових;
Результати навчання: У результаті вивчення модуля студент повинен: – знати характерні особливості роботи промислових ТЕС; існуючі технологічні схеми ТЕС, а також показники теплової економічності; характеристики систем енергопостачання; теплові схеми і характеристики газотурбінних установок на ТЕС; характеристики парогазових установок ТЕС; технологічну структуру електростанцій; – вміти розрізняти технологічні схеми ТЕС; розраховувати теплові схеми паротурбінних установок, газотурбінних установок; визначати енергетичні характеристики обладнання ТЕС; виконувати техніко-економічний аналіз ТЕС.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: – пререквізити: технічна термодинаміка, теплотехнічні процеси і установки, установки захисту природи в енергетиці; – кореквізити: теплові двигуни промислових підприємств, котельні установки промислових підприємств.
Короткий зміст навчальної програми: Розрахунок принципової теплової схеми турбоустановки: побудова процесу розширення пари у одноциліндровій або багатоциліндровій парових турбінах у і – S-діаграмі, розрахунок термічного ККД конденсаційної турбоустановки з регенеративними відборами пари або проміжним перегріванням пари, визначення витрати пари та економії витрати тепла.
Опис: Тема 1. Енергетика України – проблеми і шляхи вирішення. Сучасний стан електроенергетики і її структура. Характерні ознаки промислових ТЕC. Тема 2. Теплові схеми ТЕС (ТЕЦ) і показники їх теплової економічності Теплові схеми ТЕС і їх цикли у Т-s координатах. Теплова економічність ТЕС, що виробляє лише електричну енергію. Тема 3. Теплова економічність ТЕЦ при комбінованому виробітку тепла і електроенергії Коефіцієнти використання тепла палива. Економія палива при комбінованому виробітку на зовнішньому споживанні. Тема 4. Структура енергетичного господарства промислового підприємства Перелік установок для виробництва тепла, газу, стиснутого повітря.Структура енергоспоживання.Режим енергоспоживання. Тема 5. Використання вторинних енергоресурсів на промислових підприємствах та вибір системи енергопостачання Основні види вторинних енергоресурсів.Централізація енергопостачання і зв'язок з енергосистемою.Виробничі ТЕС. Тема 6. Відпуск пари споживачам Споживачі технологічної пари. Відпуск пари від турбін. Редукційно-охолоджувальні установки Тема 7. Конденсаційні установки Процес конденсації та схема конденсаційної установки Класифікація конденсаторів. Конструкція поверхневих конденсаторів Тема 8. Вимоги до якості живильної і мережевої води Видалення розчинених газів з води, Схеми включення деаератора Тепловий розрахунок деаератора Тема 9 Теплова схема паротурбінної електричної станції Принципова теплова схема КЕС, Регенеративний підігрів живильної води, Розрахунок принципової теплової схеми Тема 10 Газотурбінні двигуни та установки Характеристики та схеми газотурбінних двигунів. Вплив відношення тисків, регенерації тепла, проміжних охолоджень і підігрівів на ККД ГТД. Тема 11 Газотурбінні електричні станції. Перспективні схеми та цикли Технологічні схеми і цикли ГТУ. Перспективні схеми застосування ГТУ. Тема 12 Парогазові установки Загальна характеристика ПГУ.Типи і схеми використання ПГУ на промислових ТЕС. Тема 13. Вибір потужності, основного і допоміжного устаткування електричних станцій
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40%): письмові звіти з практичних занять, усне опитування • Підсумковий контроль (60%): контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах 100 балів Поточний контроль (ПК) - 40 балів Заліковий контроль (ЗК) – 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1) Й.С. Мисак, Я.Ф. Івасик, П.О. Гут, Н.М. Лашковська. Об’єкти теплових електричних станцій. Режим роботи та експлуатації.- Львів: НУ „Львівська політехніка”, 2007. – 256 с. 2) П.І. Янко, Й.С. Мисак. Режими експлуатації енергетичних котлів. – Львів: Українські технології, 2004, - 272 с 3) Thermal power plants . /Xingrang Liu, Remesh Bansal - Tokyo : СRC Press, 2016. - 304 p. 4) Power plant engineering / A.K. Raja , A.P. Srivastava, M. Dvivedy. - New Delhi: New page international publisher , 2006. - 462 p. 5) Operation and Maintenance of Thermal Power Stations / P.Chanda , S.Mukhopaddhya. - Berlin: Springer, 2016. - 233 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).