Експлуатація об'єктів теплоенергетики

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.00.O.041
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: Доцент, к.т.н. Матіко Галина Федорівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Сформувати у студентів знання особливостей експлуатації енергетичного устаткування (парових котлів, парових турбін, трубопроводів і допоміжного котлотурбінного обладнання), що дозволить їм успішно вирішувати теоретичні та практичні завдання в їх професійній діяльності, пов'язаній з проектуванням, випробуваннями, налагодженням і експлуатацією енергетичного устаткування ТЕС, які забезпечують безпеку, безаварійність і високу економічність роботи теплових електростанцій.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК5: здатність до застосування знань на практиці; ЗК6: здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел. фахові компетентності: ФК3: базові знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації теплоенергетичного обладнання; ФКС1.1: здатність застосовувати професійно-профільовані знання і практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також експлуатації систем та обладнання теплових електростанцій; ФКС2.1: здатність застосовувати професійно-профільовані знання і практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також експлуатації теплоенергетичних систем та їх обладнання.
Результати навчання: ПР2: Знати і розуміти інженерні науки, що лежать в основі спеціальності «Теплоенергетика» відповідної спеціалізації, на рівні, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми, в тому числі певна обізнаність в останніх досягненнях науки і техніки у сфері теплоенергетики. ПР5: Обирати і застосовувати придатні типові аналітичні, розрахункові та експериментальні методи; правильно інтерпретувати результати таких досліджень. ПР12: розуміти ключові аспекти та концепції теплоенергетики, технології виробництва, передачі, розподілу і використання енергії. ПР13: розуміти основні методики проектування і дослідження в теплоенергетиці, а також їх обмеження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: - Технічна термодинаміка - Тепломасообмін - Котельні установки об’єктів теплоенергетики - Теплові двигуни промислових підприємств Кореквізити: - Теплові електричні станції - Нетрадиційні та поновлювальні джерела енергії
Короткий зміст навчальної програми: В дисципліні передбачено вивчення особливостей експлуатації сучасного енергетичного устаткування, зокрема парових котлів, парових турбін, трубопроводів і допоміжного котлотурбінного обладнання. Розглянуто графіки теплового навантаження, способи вибору теплотехнічного устаткування, методи оптимізації режимів роботи об’єктів теплоенергетики, перспективи удосконалення теплових схем та можливості експлуатації об’єктів теплоенергетики із застосуванням методів екологічного регулювання.
Опис: Вступ. Перелік теплотехнічних об’єктів, що об’єднуються поняттям “Теплоенергетика”. Класифікація режимів роботи енергетичного устаткування. Паливо. Режими нормальної експлуатації обладнання для зберігання, подачі та підготовки до спалювання твердого, рідкого і газоподібного палива. Водопідготовка. Режими експлуатації обладнання хімводоочистки та трубопроводів подачі води (корозія, дегазація, контроль якості води). Водний режим парових і водогрійних котлів. Термічна деаерація. Експлуатація деаераторної установки. Включення, обслуговування і зупинка деаераторної установки. Неполадки в роботі деаератора. Експлуатація живильної установки та живильної помпи. Конструктивні особливості живильних помп. Пуск, обслуговування і зупинка живильних помп. Режими нормальної роботи схем живлення котла водою (деаератор-живильна помпа-котел). Порушення режимів нормальної роботи. Конденсаційна установка. Призначення і короткий опис установки. Будова конденсаторів. Конденсатні і циркуляційні помпи. Ежектори. Пуск і зупинка конденсаційної установки. Глибина вакууму і неполадки в роботі конденсаційної установки. Якість конденсату. Регенеративна установка. Принципова схема. Будова і схема під’єднання підігрівників. Тепловий баланс і режими роботи підігрівників. Обслуговування підігрівників. Випарники. Експлуатація арматури. Передпускові операції котла – гідравлічна проба, лужіння та кислотна промивка, парова проба і регулювання запобіжних клапанів. Комплексне випробування всієї паросилової установки. Пускові схеми та технології пуску барабанних котлів. Підготовка пускових схем і котла до розпалу. Заповнення котла водою, вентиляція топки та газоходів. Характеристики барабанних котлів: температурні, теплові та економічні при зміні таких параметрів: коефіцієнту надлишку повітря у топці; навантаження котла; температур живильної води і повітря; вологості і зольності палива; присмоктів холодного повітря у топку. Загальні положення пускових режимів об’єктів теплоенергетики: деаератора, живильної помпи; теплового пункта; трубопроводів подачі гарячої води і пари; споживачів теплової енергії. Економічність їх роботи. Оптимізація режимів роботи об’єктів теплоенергетики. Удосконалення теплових схем.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: • усне опитування перед початком занять; • оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.; • опитування та доповіді під час практичного заняття. Екзаменаційний контроль проводиться у формі письмового та усного опитування та/або тестового контролю. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та семестрового екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 30 балів Екзаменаційний контроль - 70 балів (письмова компонента - 60 балів, усна компонента - 10 балів) Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Мисак Й.С., Івасик Я.Ф., Гут П.О., Лашковська Н.М. Об’єкти теплових електричних станцій. Режими роботи та експлуатації. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2007. – 256 с. 2. Коновалов С.В. Експлуатація котлів. – Вінниця: ПП. Балюк, 2007. – 216 с. 3. Янко П.І., Мисак Й.С. Режими експлуатації енергетичних котлів. – Львів: НВФ "Українські технології", 2004. – 272 с. 4. Степанов Д.В. Котельні установки промислових підприємств: навч. посібник/ Д. В. Степанов, Є.С. Корженко, Л.А. Боднар.– Вінниця: ВНТУ, 2011. - 120 с. 5. Варламов Г.В., Любчик Г.М., Маляренко В.А. Теплоенергетичні установки та екологічні аспекти виробництва енергії. – К.: Політехніка, 2003. – 228 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).