Тепломасообмін
Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.00.O.022
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: доцент, к.т.н. Римар Тетяна Іванівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
Інтегральна компетентність:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності:
ЗК 2. базові знання в галузі теплоенергетики, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін;
ЗК 5. здатність до застосування знань на практиці;
ЗК 6. здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел;
ЗК 15. потенціал до подальшого навчання.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР 2. Знати і розуміти інженерні науки, що лежать в основі спеціальності «Теплоенергетика» відповідної спеціалізації, на рівні, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми, в тому числі певна обізнаність в останніх досягненнях науки і техніки у сфері теплоенергетики.
Лекції - візуалізація, експрес-опитування студентів, практичні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, лабораторні заняття – дослідницький метод; самостійна робота – репродуктивний метод.
Поточний контроль – виконання та захист практичних і лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування.
ПР 9. Вміти знаходити необхідну інформацію в технічній літературі, наукових базах даних та інших джерелах інформації, критично оцінювати і аналізувати її.
Лекції - візуалізація, експрес-опитування студентів, практичні заняття -інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, лабораторні заняття – дослідницький метод; самостійна робота – репродуктивний метод.
Поточний контроль – виконання та захист практичних і лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування.
ПР 15. Розуміти основні властивості та обмеження застосовуваних матеріалів, обладнання та інструментів, інженерних технологій і процесів.
Лекції - візуалізація, експрес-опитування студентів, практичні заняття -інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, лабораторні заняття – дослідницький метод; самостійна робота – репродуктивний метод.
Поточний контроль – виконання та захист практичних і лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Вища математика,
• Фізика,
• Технічна термодинаміка;
кореквізити:
• Тепломасообмінні апарати теплових електростацій,
• Тепломасообмінні апарати промислових підприємств,
• Теплові електричні станції,
• Котельні установки теплових електростанцій,
• Котельні установки об'єктів теплоенергетики.
Короткий зміст навчальної програми: Теорія тепломасообміну є науковою основою методів розрахунку, проєктування і експлуатації теплообмінників, трубопроводів, теплоізоляції, систем теплопостачання, парогенераторів, систем паросилового устаткування, двигунів внутрішнього згорання, засобів вимірювання і контролю за тепловими процесами.
Опис: Основні види передачі теплоти. Теплопровідність за стаціонарного режиму і граничних умов першого роду. Процеси теплопередачі. Нестаціонарна теплопровідність. Основи теорії конвективного теплообміну. Тепловіддача у випадку руху рідини в каналах. Тепловіддача за вимушеного поперечного омивання труби та пучка труб. Тепловіддача за зміни агрегатного стану речовини. Променистий теплообмін. Основні закони теплового випромінювання. Теплообмінні апарати. Процеси дифузії та масоперенесення у двокомпонентних середовищах.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань забезпечується поточним та екзаменаційним контролями:
1. Поточний контроль на практичних і лабораторних заняттях здійснюється з метою з’ясування готовності студентів до занять у таких формах:
– вибіркове усне опитування перед початком занять.
– фронтальне стандартизоване опитування з допомогою тестів тривалістю 5 – 10 хв.
– фронтальна перевірка виконання домашніх завдань.
– виклик до дошки окремих студентів для самостійного розв’язування задач, письмові відповіді на окремі запитання, задані на лабораторному занятті.
– оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо.
2. Екзаменаційний контроль здійснюється з метою з’ясування рівня засвоювання знань студентів у таких формах:
– фронтальне стандартизоване опитування з допомогою тестів, розміщених у ВНС Львівської політехніки, тривалістю 20 хв.
– письмова екзаменаційна робота тривалістю 70 хв.
– усне опитування з метою оцінювання рівня засвоювання знань та досягнення результатів навчання. Полягає у з’ясуванні рівня знань студентів завдяки прямому контакту з ним під час перевірочної бесіди. Усне опитування передбачає постановку викладачем питань (завдань), підготовку студентів до відповіді та демонстрації своїх знань, корекцію і самоконтроль викладених у процесі відповіді, аналіз та оцінювання її.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти:
- робота на практичних заняттях – 15 балів;
- робота на лабораторних заняттях – 15 балів;
- екзаменаційний контроль – 70 балів (письмова компонента - 60 балів, усна компонента - 10 балів).
Разом за дисципліну - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Мисак Й.С. Основи тепломасообміну: Навч. посібник / Й.С. Мисак, І.М. Озарків, М.Я. Кузнецова, І.А. Соколовський, В.М. Кузьма. – Львів: НВФ «Українські технології», 2016. – 200 с.
2. Лабай В.Й. Приклади і задачі з курсу тепломасообміну. Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 228 с.
3. Лабай В.Й. Тепломасообмін: Підручник для ВНЗ. – Львів: Тріада Плюс, 2004. – 260 с.
4. Погорєлов А.І. Тепломасообмін (основи теорії і розрахунку): Навчальний посібник для вузів. 2-ге видання. – Львів: «Новий Світ – 2000», 2004. – 144 с.
5. Будник А.Ф. Тепломасоперенос у процесах і матеріалах дизайну матеріалів: Навчальний посібник. – Суми: Вид-во СумДУ, 2008. – 158 с.
6. Константинов С.М. Теплообмін. – Київ: Політехніка і прес, 2005. – 305 с.
7. Драганов Б.Х., Долінський А.А., Міщенко А.В. та ін. Теплотехніка. – Київ: Либідь, 2005. – 360 с.
8. Василенко С.М., Українець А.І., Олішевський В.В. Основи тепломасообміну: Підручник / За ред. акад. УААН І.С. Гулого. – К.: НУХТ, 2004. – 250 с.
9. Луцик Р.В. Теплообмін. – К.: КНУТД, 2004. – 126 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Тепломасообмін (курсовий проєкт)
Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.00.O.024
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: доцент, к.т.н. Римар Тетяна Іванівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності:
ЗК 2. Базові знання в галузі теплоенергетики, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін;
ЗК 5. Здатність до застосування знань на практиці;
ЗК 6. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел;
ЗК 9. Уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення;
ЗК 14. Креативність, здатність до системного мислення;
ЗК 16. Відповідальність за якість виконуваної роботи.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР 2. Знати і розуміти інженерні науки, що лежать в основі спеціальності «Теплоенергетика» відповідної спеціалізації, на рівні, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми, в тому числі певна обізнаність в останніх досягненнях науки і техніки у сфері теплоенергетики.
ПР 9. Вміти знаходити необхідну інформацію в технічній літературі, наукових базах даних та інших джерелах інформації, критично оцінювати і аналізувати її.
ПР 14. Мати навички розв’язання складних задач і практичних проблем, що передбачають реалізацію інженерних проектів і проведення досліджень відповідно до спеціалізації.
ПР 18. Вміти керувати професійною діяльністю, участі у роботі над проектами, відповідальності за прийняття рішень у сфері теплоенергетики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Вища математика,
• Фізика,
• Технічна термодинаміка;
кореквізити:
• Тепломасообмінні апарати теплових електростацій,
• Тепломасообмінні апарати промислових підприємств,
• Теплові електричні станції,
• Котельні установки теплових електростанцій,
• Котельні установки об'єктів теплоенергетики.
Короткий зміст навчальної програми: Теорія тепломасообміну є науковою основою методів розрахунку, проєктування і експлуатації теплообмінників, трубопроводів, теплоізоляції, систем теплопостачання, парогенераторів, систем паросилового устаткування, двигунів внутрішнього згорання, засобів вимірювання і контролю за тепловими процесами.
Опис: Курсовий проєкт складається з трьох взаємопов’язаних між собою частин (розділів):
– розрахунок геометричних розмірів теплообмінного апарата та втрат теплоти;
– розрахунок втрат теплоти теплотрасою;
– наближений розрахунок геометричних розмірів котла та втрат теплоти.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань забезпечується поточним (письмова компонента) та заліковим контролями.
Поточний контроль передбачає оцінювання таких складових:
– своєчасність виконання графіку роботи з курсового проєктування;
– сучасність та обґрунтування прийнятих рішень;
– правильність застосування методів аналізу і розрахунку;
– якість оформлення, виконання вимог нормативних документів.
Підсумковий контроль передбачає оцінювання таких складових:
– ступінь володіння матеріалом;
– повнота аналізу можливих варіантів;
– ступінь обґрунтування прийнятих рішень;
– вміння захищати свою думку.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмова компонента (30 балів): якість розрахунків та пояснювальної записки;
• підсумковий контроль (70 балів, залік): захист курсового проєкту.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Тепломасообмін в прикладах і задачах: Навч. посібник /М.М. Чепурний, Н.В. Резидент. – Вінниця: ВНТУ, 2011.
2. Теплообмін // Константинов С.М. – Київ: Політехніка і прес, 2005.
3. Теплотехніка. // Драганов Б.Х., Долінський А.А., Міщенко А.В. – Київ: Либідь, 2005.
4. Тепломасообмін. // Лабай В.Й. Підручник. – Львів: Тріада Плюс, 2004.
5. Тепломасообмін (основи теорії і розрахунку) // Погорєлов А.І. Навч. посібник. 2-ге видання. – Львів: «Новий Світ – 2000», 2004.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).