Тепломасообмінні апарати теплових електростанцій

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.01.E.058
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: доцент, к.т.н. Римар Тетяна Іванівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення тепло- та масообмінних апаратів (у складі теплової схеми ТЕС, а саме схеми регенерації турбоустановки), які є так званим допоміжним обладнанням ТЕС; ознайомлення студентів з основними принципами роботи тепломасообмінних апаратів, їх конструкцій, розвиток навиків і вміння творчого використання знань під час розрахунків і виборі різних типів тепломасообмінних апаратів і установок.
Завдання: ІНТ. Здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності: ЗК 5. Здатність до застосування знань на практиці; ЗК 6. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; ЗК 9. Уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення; ЗК 15. Потенціал до подальшого навчання. Фахові компетентності: ФК 3. Базові знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації теплоенергетичного обладнання; ФКС 1.1. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання і практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також експлуатації систем та обладнання теплових електростанцій.
Результати навчання: ПР 2. Знати і розуміти інженерні науки, що лежать в основі спеціальності «Теплоенергетика» відповідної спеціалізації, на рівні, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми, в тому числі певна обізнаність в останніх досягненнях науки і техніки у сфері теплоенергетики. ПР 11. Мати лабораторні / технічні навички, планувати і виконувати експериментальні дослідження в теплоенергетиці за допомогою сучасних методик і обладнання, оцінювати точність і надійність результатів, робити обґрунтовані висновки. ПР 12. Розуміти ключові аспекти та концепції теплоенергетики, технології виробництва, передачі, розподілу і використання енергії. ПР 13. Розуміти основні методики проектування і дослідження в теплоенергетиці, а також їх обмеження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: - Інженерна та комп'ютерна графіка, - Технічна термодинаміка, - Тепломасообмін; кореквізити: - Котельні установки теплових електростанцій, - Турбіни теплових електростанцій.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчаються конструкції, принцип дії та методика розрахунку основного тепломасообмінного обладнання ТЕС, до якого відносяться теплообмінні апарати системи регенерації високого та низького тиску, деаератори, мережеві підігрівники тощо.
Опис: Теплообмінні апарати регенеративного підігріву живильної води. Типи регенеративних підігрівників, конструктивні схеми. Деаератори. Основи процесу термічної деаерації. Типи деаераторів та їх конструкції. Випарні установки. Конденсаційні пристрої турбоустановок. Мережеві підігрівники. Призначення та схеми підключення. Охолоджувачі оливи. Градирні. Підігрівники мазуту.
Методи та критерії оцінювання: Форми контролю: 1. Поточний контроль на практичних і лабораторних заняттях здійснюється з метою з’ясування готовності студентів до занять у таких формах: – вибіркове усне опитування перед початком занять. – фронтальне стандартизоване опитування з допомогою тестів тривалістю 5 – 10 хв. – фронтальна перевірка виконання домашніх завдань. – виклик до дошки окремих студентів для самостійного розв’язування задач, письмові відповіді на окремі запитання, задані на лабораторному занятті. – оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо. 2. Екзаменаційний контроль здійснюється з метою з’ясування рівня засвоювання знань студентів у таких формах: – фронтальне стандартизоване опитування з допомогою тестів, розміщених у ВНС Львівської політехніки, тривалістю 20 хв. – письмова екзаменаційна робота тривалістю 70 хв. – усне опитування з метою оцінювання рівня засвоювання знань та досягнення результатів навчання. Полягає у з’ясуванні рівня знань студентів завдяки прямому контакту з ним під час перевірочної бесіди. Усне опитування передбачає постановку викладачем питань (завдань), підготовку студентів до відповіді та демонстрації своїх знань, корекцію і самоконтроль викладених у процесі відповіді, аналіз та оцінювання її.
Критерії оцінювання результатів навчання: - робота на практичних заняттях – 15 балів; - робота на лабораторних заняттях – 15 балів; - екзаменаційний контроль – 70 балів (письмова компонента - 60 балів, усна компонента - 10 балів). Разом за дисципліну - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Чепурний М.М. Розрахунки тепломасообмінних апаратів / М.М. Чепурний, С.Й.Ткаченко – Вінниця: ВНТУ, 2006. – 129 с. 2. Іванченко В.В., Барвін О.І., Штонда Ю.М. Конструювання та розрахунок кожухотрубчастих теплообмінних апаратів. – Луганськ: Вид-во СНУ ім. В.Даля. – 2006. – 208с. 3. Клімов Р.О. Теплоенергетичні системи промислових підприємств / навч. посібник. – Дніпродзержинськ: ДДТУ, 2013. – 200 с. 4. Кулінченко В.Р., Мирончук В.Г. Випарювання і випарні апарати у розрахунках і конструюванні: навч. посібник. – К.: Кондор, 2006. – 392с. 5. Врагов А.П. Теплообмінні процеси та обладнання хімічних і газонафтопереробних виробництв: навч. посібник. - Суми: ВТД «Університетська книга», 2006. – 260 с. 6. Врагов А.П. Масообмінні процеси та обладнання хімічних і газонафтопереробних виробництв: навч. посібник. - Суми: ВТД «Університетська книга», 2007. – 284 с. 7. Кулінченко В.Р., Шевченко О.Ю. Теплопередача з елементами масообміну (теорія і практика процесу). Підручник. Київ: Фенікс, 2014.- 920 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Тепломасообмінні апарати теплових електростанцій (курсовий проєкт)

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.01.E.060
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: доцент, к.т.н. Римар Тетяна Іванівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення тепло- та масообмінних апаратів (у складі теплової схеми ТЕС, а саме схеми регенерації турбоустановки), які є так званим допоміжним обладнанням ТЕС; ознайомлення студентів з основними принципами роботи тепломасообмінних апаратів, їх конструкцій, розвиток навиків і вміння творчого використання знань під час розрахунків і виборі різних типів тепломасообмінних апаратів і установок.
Завдання: ІНТ. Здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності: ЗК 5. Здатність до застосування знань на практиці; ЗК 6. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; ЗК 9. Уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення; ЗК 14. Креативність, здатність до системного мислення; ЗК 16. Відповідальність за якість виконуваної роботи. Фахові компетентності: ФК 1. Базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів роботи та функціонального призначення теплоенергетичних систем та їх обладнання; ФК 3. Базові знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації теплоенергетичного обладнання; ФК 7. Уміння застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших інженерних галузей; ФКС 1.3. Уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу систем і складових шляхом використання аналітичних методів і методів моделювання; ФКС 1.5. Уміння проектувати системи та їх елементи з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі, включаючи створення, налагодження, експлуатацію, технічне обслуговування та утилізацію; ФКС 1.6. Уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: ПР 2. Знати і розуміти інженерні науки, що лежать в основі спеціальності «Теплоенергетика» відповідної спеціалізації, на рівні, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми, в тому числі певна обізнаність в останніх досягненнях науки і техніки у сфері теплоенергетики. ПР 7. Розробляти і проектувати складні вироби в теплоенергетичній галузі, процеси і системи, що задовольняють встановлені вимоги, які можуть включати обізнаність про технічні й нетехнічні (суспільство, здоров'я і безпека, навколишнє середовище, економіка і промисловість) аспекти. ПР 11. Мати лабораторні / технічні навички, планувати і виконувати експериментальні дослідження в теплоенергетиці за допомогою сучасних методик і обладнання, оцінювати точність і надійність результатів, робити обґрунтовані висновки. ПР 12. Розуміти ключові аспекти та концепції теплоенергетики, технології виробництва, передачі, розподілу і використання енергії. ПР 13. Розуміти основні методики проектування і дослідження в теплоенергетиці, а також їх обмеження. ПР 15. Розуміти основні властивості та обмеження застосовуваних матеріалів, обладнання та інструментів, інженерних технологій і процесів. ПР 18. Вміти керувати професійною діяльністю, участі у роботі над проектами, відповідальності за прийняття рішень у сфері теплоенергетики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: - Інженерна та комп'ютерна графіка, - Технічна термодинаміка, - Тепломасообмін; кореквізити: - Котельні установки теплових електростанцій, - Турбіни теплових електростанцій.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчаються конструкції, принцип дії та методика розрахунку основного тепломасообмінного обладнання ТЕС, до якого відносяться теплообмінні апарати системи регенерації високого та низького тиску, деаератори, мережеві підігрівники тощо.
Опис: Конструювання та розрахунок тепломасообмінного апарату (згідно з завданням для проєктування). Тепловий розрахунок тепломасообмінного апарату. Гідравлічний розрахунок тепломасообмінного апарату. Розрахунок на міцність тепломасообмінного апарату. Розрахунок товщини ізоляції тепломасообмінного апарату.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань забезпечується поточним (письмова компонента) та заліковим контролями. Поточний контроль передбачає оцінювання таких складових: – своєчасність виконання графіку роботи з курсового проєктування; – сучасність та обґрунтування прийнятих рішень; – правильність застосування методів аналізу і розрахунку; – якість оформлення, виконання вимог нормативних документів. Підсумковий контроль передбачає оцінювання таких складових: – ступінь володіння матеріалом; – повнота аналізу можливих варіантів; – ступінь обґрунтування прийнятих рішень; – вміння захищати свою думку.
Критерії оцінювання результатів навчання: - письмова компонента (30 балів): якість розрахунків та пояснювальної записки; - підсумковий контроль (70 балів, залік): захист курсового проєкту.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Чепурний М.М. Розрахунки тепломасообмінних апаратів / М.М. Чепурний, С.Й.Ткаченко – Вінниця: ВНТУ, 2006. – 129 с. 2. Іванченко В.В., Барвін О.І., Штонда Ю.М. Конструювання та розрахунок кожухотрубчастих теплообмінних апаратів. – Луганськ: Вид-во СНУ ім. В.Даля. – 2006. – 208с. 3. Клімов Р.О. Теплоенергетичні системи промислових підприємств / навч. посібник. – Дніпродзержинськ: ДДТУ, 2013. – 200 с. 4. Кулінченко В.Р., Мирончук В.Г. Випарювання і випарні апарати у розрахунках і конструюванні: навч. посібник. – К.: Кондор, 2006. – 392с. 5. Врагов А.П. Теплообмінні процеси та обладнання хімічних і газонафтопереробних виробництв: навч. посібник. - Суми: ВТД «Університетська книга», 2006. – 260 с. 6. Врагов А.П. Масообмінні процеси та обладнання хімічних і газонафтопереробних виробництв: навч. посібник. - Суми: ВТД «Університетська книга», 2007. – 284 с. 7. Кулінченко В.Р., Шевченко О.Ю. Теплопередача з елементами масообміну (теорія і практика процесу). Підручник. Київ: Фенікс, 2014.- 920 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).