Котельні установки теплових електростанцій, частина 2
Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.01.E.061
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: доцент, к.т.н. Кузнецова Марта Ярославівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
- здатність до застосування знань на практиці;
- здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел;
- уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення;
- потенціал до подальшого навчання.
фахові компетентності:
- базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі теплоенергетики;
- базові знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації теплоенергетичного обладнання;
- знання сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва;
- здатність застосовувати професійно-профільовані знання і практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також експлуатації систем та обладнання теплових електростанцій;
- здатність використовувати знання і уміння для розрахунку, дослідження, вибору, впровадження, ремонту, та проектування систем та складових теплових електростанцій.
Результати навчання: • Знати:
- функції котельних установок;
- параметри, технологічнісхеми та конструкції котельних установок промислових підприємств;
- процеси, щовідбуваються в паливнях та котельних установках загалом;
- технологічні схеми та устаткування систем підготовки палива для спалювання.
• Вміти:
- визначати призначення та особливості конструкції вузлів котельних установок та систем підготовки палива;
- виконувати розрахунки поверхонь нагріву котельних установок.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• вища математика
• фізика
• хімія
• технічна термодинаміка
• тепломасообмін
кореквізити:
• тепломасообмінні апарати промислових підприємств
• теплові двигуни промислових підприємств
Короткий зміст навчальної програми: Розглянуто параметри, технологічні схеми та конструкції котельних установок обєктів теплоенергетики. Описано процеси, що відбуваються в паливнях та котельних установках загалом. Наведено технологічні схеми та устаткування систем підготовки палива для спалювання, а також розглянуто методи спалювання палив в паливнях промислових котельних установок, методи регулювання параметрів робочих тіл та режимів роботи котельних установок під навантаженням, методи розрахунку та досліджень котельних установок загалом.
Опис: 1.1. Спалювання газоподібного палива. Класифікація паливень і пальників для газоподібного палива. Спалювання газу разом з іншими видами палива. Експлуатація газових паливень. Особливості розрахунку газових пальників і паливень.
1.2. Спалювання рідкого палива. Схеми розпилення рідкого палива. Мазутні форсунки. Комбіновані газомазутні пальники. Паливні для спалювання рідкого палива і газомазутні передпаливні.
1.3. Спалювання твердого палива в шарі. Класифікація шарових паливень. Характеристики процесу горіння твердого палива в щільному шарі. Паливні для спалювання твердого палива в щільному шарі. Паливні з киплячим шаром. Вибір шарових паливень і основи їх розрахунку.
1.4. Пилеприготування. Особливості спалювання твердого палива в пилоподібному стані. Основні схеми пилоприготування. Сушіння палива. Розмелення палива. Вибір системи пилоприготування і млинів.
1.5. Спалювання вугільного пилу в паливнях котлів. Особливості горіння вугільного пилу. Пиловугільні пальники і їх розташування на стінках топкової камери. Паливні для спалювання вугільного пилу з твердим і рідким шлаковидаленням. Циклоні і вихрові паливні. Зниження вмісту оксидів азоту і сірки в продуктах згоряння. Вибір і розрахункові характеристики паливень для спалювання вугільного пилу.
1.6. Теплообмін в елементах котла. Теплообмін в паливні. Теплообмін в конвективних поверхнях нагріву. Інтенсифікація радіаційного і конвективного теплообміну.
1.7. Гідродинаміка котла. Умови надійної роботи елементів котла. Режим, структура і характеристика потоку робочого тіла. Характеристика випарних систем. Гідродинаміка котлів з природною циркуляцією, прямоточних котлів, котлів з багатократною примусовою циркуляцією, водогрійних котлів, економайзера, пароперегрівника.
1.8. Аеродинаміка газоповітряного тракту. Системи газоповітряного тракту. Аеродинамічні опори. Аеродинаміка димаря. Вибір вентилятора і димосмоку.
1.9. Водний режим і якість пари котлів. Утворення накипу і вимоги до живильної води. Системи підготовки живильної води. Водний режим і продування котла. Сепарація і промивання пари.
1.10. Теплова схема котла. Характеристика теплової схеми. Температура продуктів згоряння на виході з паливні. Теплосприйняття у випарній системі, економайзері і пароперегрівачі. Температура відхідних газів. Приклади теплової схеми котлів. Теплові схеми котельні.
1.11. Характеристики і конструкції котлів. Компоновка котлів.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань забезпечується поточним та екзаменаційним контролями.
Поточний контроль:
– підготовка та виконання практичних занять;
– підготовка, виконання та захист лабораторних робіт.
Екзаменаційний контроль здійснюється в період екзаменаційної сесії в письмово-усній формі.
Поточний контроль на практичних та лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах:
• вибіркове усне опитування перед початком занять;
• фронтальна перевірка виконання попередньої лабораторної роботи;
• оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.
Критерії оцінювання результатів навчання: - поточний контроль (20 балів): усне опитування; письмові звіти з лабораторних робіт;
- підсумковий контроль (80 балів): екзаменаційний тест оцінюється в 70 балів, усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література:
1. Янко П.І. Режими експлуатації енергетичних котлів / П.І. Янко, Й.С. Мисак. - Львів: НВФ «Українські технології», 2004. – 270 с.
2. Коновалов С.В. Експлуатація котлів / С.В. Коновалов. – Вінниця: ПП «Балюк», 2007. – 216 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).