Основи автоматики і автоматизації енергетичних об'єктів

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.00.O.050
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: Доцент, к.т.н., Брилинський Р. Б.
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надати теоретичні знання та практичні уміння і навички, достатні для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 144 «Теплоенергетика», підготувати студентів до подальшого працевлаштування та навчання за освітньо-науковими програмами.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: ІНТ - Здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. загальні компетентності: ЗК5- здатність до застосування знань на практиці; ЗК6- здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; ЗК9-уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення; ЗК15-потенціал до подальшого навчання; фахові компетентності: ФК2-базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі теплоенергетики; ФК4-знання з обчислювальної техніки та програмування, володіння; ФК7- уміння застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших інженерних галузей; ФКС2.1 - здатність застосовувати професійно-профільовані знання і практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також експлуатації теплоенергетичних систем та їх обладнання; ФКС2.3 - уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу систем і складових шляхом використання аналітичних методів і методів моделювання.
Результати навчання: ПР1. Знати і розуміти математику, фізику, хімію на рівні, необхідному для досягнення результатів освітньої програми. ПР9. Вміти знаходити необхідну інформацію в технічній літературі, наукових базах даних та інших джерелах інформації, критично оцінювати і аналізувати її. ПР13. Розуміти основні методики проектування і дослідження в теплоенергетиці, а також їх обмеження. ПР17. Аргументувати і доносити судження, які відбивають інженерні рішення в сфері теплоенергетики та відповідні соціальні, екологічні та етичні проблеми до фахівців і нефахівців.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Вища математика ч.1, ч.2, ч.3 Фізика ч.1, ч.2 Теоретичні основи теплотехніки Супутні і наступні навчальні дисципліни: Математичне моделювання в теплоенергетиці Експлуатація об’єктів теплоенергетики Котельні установки об’єктів теплоенергетики, ч.1, ч. 2
Короткий зміст навчальної програми: «Основи автоматики і автоматизації енергетичних об’єктів» є однією з важливих дисциплін спеціальності "Теплоенергетика" з підготовки бакалаврів для забезпечення ефективної та надійної роботи теплоенергетичних установок, зокрема на об’єктах теплоенергетики і ТЕС. Даний предмет дає змогу студентам засвоїти основи автоматики і автоматизації, насамперед енергетичних об’єктів, отримати знання про елементи систем автоматичного регулювання (САР), про класифікацію САР, перехідні процеси в САР, в тому числі типові, основні закони регулювання та поняття про вибір закону регулювання та розрахунок параметрів настроювання автоматичних регуляторів на базі часових характеристик об’єктів регулювання.технологічних параметрів барабанних і прямотечійних парогенераторів та їх допоміжного обладнання.
Опис: Основні поняття про автоматику, автоматизацію та механізацію, автоматичні та автоматизовані системи керування. Ступені (стадії) автоматизації: часткова, повна, комплексна. Структура систем автоматичного контролю, регулювання, сигналізації, захисту, блокування та керування.
Методи та критерії оцінювання: Під час викладання даної дисципліни, використовуються наступні методи діагностики знань: - усне та фронтальне опитування студентів на лекціях та лабораторних заняттях; - на завершальних лекційних заняттях кожного з розділів курсу здійснюється поточний контроль у вигляді перевірки знань студентів з пройденого матеріалу в розділі. - перевірка письмових робіт (захист звітів до лабораторних робіт); - усна та письмова складова на іспиті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання контрольних робіт – 10 балів (Вступ, розділ 1 – 4 бали; Розділи 2,3,4 – 6 балів); Виконання, оформлення та захист лабораторних робіт – 30 балів (по 5 балів за кожну з 6-ти виконаних і захищених лабораторних робіт)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Основи автоматики та автоматизації: навч. посібник / Євген Пістун, Іван Стасюк. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. - 336 с. 2. Лисенко В.П., Головінський Б.Л., Голуб Б.Л., Руденський А.А. Методи і засоби сучасного автоматизованого управління. Навчальний посібник, - Київ, НАУ, 2007. – 76 с. 3. Бобух А.О. Автоматизовані системи керування технологічними процесами : Навч. посібник. – Харків: ХНАМГ, 2006. - 185 с. 4. Автоматизація і моделювання технологічних процесів АЕС і ТЕС / В.А. Демченко. – Одеса : «Астропринт», 2001. – 305 с. 5. Автоматизація технологічних процесів і системи автоматичного керування: Навчальний посібник /Барало О.В., Самойленко П.Г., Гранат С.Є., Ковальов В.О. – К.: Аграрна освіта, 2010. – 557 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).