Теплові двигуни промислових підприємств, частина 1
Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.02.E.068
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: Галянчук Ігор Романович
Кравець Тарас Юрійович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
здатність до застосування знань на практиці;
здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел;
уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення;
потенціал до подальшого навчання.
фахові компетентності:
базові знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації теплоенергетичного обладнання;
знання сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва;
фахові компетентності спеціалізації:
здатність застосовувати професійно-профільовані знання і практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також експлуатації систем та обладнання
теплових електростанцій;
здатність використовувати знання і уміння для розрахунку, дослідження, вибору, впровадження, ремонту, та проектування систем та складових теплових електростанцій.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним
продемонструвати такі програмні результати навчання:
Знати і розуміти інженерні науки, що лежать в основі спеціальності «Теплоенергетика» відповідної спеціалізації, на рівні, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми, в тому числі певна обізнаність в останніх досягненнях науки і техніки у сфері теплоенергетики.
Мати лабораторні / технічні навички, планувати і виконувати експериментальні дослідження в теплоенергетиці за допомогою сучасних методик і обладнання, оцінювати точність і надійність результатів, робити обґрунтовані висновки.
Розуміти ключові аспекти та концепції теплоенергетики, технології виробництва, передачі, розподілу і використання енергії.
Розуміти основні методики проектування і дослідження в теплоенергетиці, а також їх обмеження.
Розуміти основні властивості та обмеження застосовуваних матеріалів, обладнання та інструментів, інженерних технологій і процесів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
- Технічна термодинаміка;
- Гідрогазодинаміка.
Кореквізити:
- Котельні установки об'єктів теплоенергетики;
- Тепломасообмінні апарати промислових підприємств.
Короткий зміст навчальної програми: Висвітлено теоретичні основи теплового процесу стаціонарних парових і газових турбін. Наведено загальні принципові схеми паро- та газотурбінних установок об’єктів теплоенергетики, теплових та атомних електростанцій. Розглянуто методики вибору конструкції та теплового розрахунку. Наведено основні особливості їх експлуатації в стаціонарних та перехідних режимах роботи, технічні характеристики сучасних типів парових і газових турбін. Описано системи регулювання і захист. Наведено основні відомості про конденсаційні пристрої. Розглянуто принципи конструювання конденсаторів, їх тепловий розрахунок, а також допоміжне обладнання конденсаційних установок.
Опис: Сучасний стан і розвиток парових турбін. Турбіна, як основний двигун. Принцип дії турбіни. Класифікація парових турбін. Принципові і теплові схеми паротурбінних установок /ПТУ/. Тепловий цикл ПТУ. Регенеративний підігрів живильної води. Проміжний перегрів пари на ТЕС. Основні рівняння руху стисливої рідини. Перетворення енергії в турбінному ступені. Трикутники швидкостей. Зусилля, що діють на робочі лопатки. Потужність ступеня. Робота пари. Додаткові втрати енергії. Процес розширення пари з урахуванням додаткових втрат. Ступінь швидкості, теорія робочого процесу, трикутники швидкостей, к.к.д. Область застосування турбін зі ступенями швидкості. Змінний режим роботи турбінного ступеня.
Методи та критерії оцінювання: Екзаменаційний контроль здійснюється в період екзаменаційної сесії в письмово-усній формі.
Поточний контроль на практичних та лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності здобувача освіти до занять у таких формах:
• вибіркове усне опитування перед початком занять;
• фронтальна перевірка виконання попередньої лабораторної роботи;
• оцінка активності здобувача освіти у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.
Екзаменаційний контроль проводиться у формі письмового та усного опитування та/або тестового контролю.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та семестрового екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестровий контроль – екзамен
Поточний контроль (30%): письмові звіти з лабораторних робіт, письмові звіти з розрахункових робіт, усне опитування.
Лабораторні заняття – 10 балів
Практичні заняття – 20 балів
Підсумковий контроль (70 %, контрольний захід): письмово-усна форма (70%)
Письмова компонента – 60 балів
Усна компонента – 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Мисак Й.С., Дворовенко В.М., Кравець Т.Ю. Зупинка парових турбін енергоблоків ТЕС. – Львів: НВФ "Українські технології", 2010. – 210с.
2. Й.Мисак, В.Дворовенко, І.Галянчук, Пускові режими парових турбін енергоблоків ТЕС - Львів: НВФ “Українські технології”, 2008. – 174с.
3. Константінов С.М. Технічна термодинаміка – К.:Політехніка, 2001 – 368с.
4. Теплотехніка. О.Ф.Буляндра, Б.Х.Драганов, В.Г.Федорів / За ред. Б.Х.Драганова і О.Ф.Буляндри – К.: Вища шк.., 1998.
5. Паровые и газовые турбины. Под ред. М.А.Костюка, В.В.Фролова, - М.:Электроатомиздат, 1985, 352с.ил.
6. Е.И.Бененсон, Л.С.Йоффе, Теплофикационные паровые турбины. - М.:Энергия, 1976.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).