Технічна термодинаміка

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.00.O.022
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: Галянчук Ігор Романович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення здобувачами освіти принципів роботи і процесів в паросилових установках, аналізу роботи, визначення показників економічності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): ІНТ: Здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності ЗК: ЗК 2: базові знання в галузі теплоенергетики, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін; ЗК 5: здатність до застосування знань на практиці; ЗК 6: здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; ЗК 9: уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення; ЗК 14: креативність, здатність до системного мислення; ЗК 16: відповідальність за якість виконуваної роботи. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС): ФКС j.6: уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності в області термодинаміки, теорії тепломасообміну, теорії теплообмінних апаратів, теорії теплових двигунів, методів аналізу теплових мереж, процесів виробництва, перетворення і транспортування теплової енергії, технологій аналізу систем, ефективного енерговикористання. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПР 2: Знати і розуміти інженерні науки, що лежать в основі спеціальності «Теплоенергетика» відповідної спеціалізації, на рівні, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми, в тому числі певна обізнаність в останніх досягненнях науки і техніки у сфері теплоенергетики. ПР 9: Вміти знаходити необхідну інформацію в технічній літературі, наукових базах даних та інших джерелах інформації, критично оцінювати і аналізувати її. ПР 14: Мати навички розв’язання складних задач і практичних проблем, що передбачають реалізацію інженерних проектів і проведення досліджень відповідно до спеціалізації. ПР 18: Вміти керувати професійною діяльністю, участі у роботі над проектами, відповідальності за прийняття рішень у сфері теплоенергетики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: - Вища математика - Фізика - Хімія Кореквізити: - Турбіни ТЕС - Теплові двигуни промислових підприємств
Короткий зміст навчальної програми: Розглянуто основні принципи роботи і процеси в паросилових установках, аналіз роботи, визначення показників економічності.
Опис: Реальні робочі тіла. Характеристичні функції термодинаміки. Рівняння стану реального газу. Термічні та калоричні властивості реальних газів. Термічні властивості речовин на лінії фазових перетворень. Двофазні системи. Властивості речовин в критичній точці. Термодинамічні діаграми стану речовин. Водяна пара. Процес утворення пари та її властивості. Характеристики стану пари. Таблиці водяної пари. І-S діаграма водяної пари. Термодинамічні процеси водяної пари. Вологе повітря. Параметри волого повітря. Розрахунок параметрів волого повітря. І-d діаграма. Процеси вологого повітря. Кондиціювання повітря. Теоретичний цикл ПСУ. Принципова схема ПСУ. Енергетичний баланс, ККД, потужність ефективності циклу ПСУ. Вторинний перегрів, термодинамічні основи теплофікації ТЕС. Регенеративний цикл ПСУ, розрахунки. Цикли холодильних машин. Методи зниження температури робочого тіла.
Методи та критерії оцінювання: Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти здійснюється за допомогою усного опитування на лекційних, практичних та лабораторних заняттях. Оцінювання знань забезпечується поточним контролем та семестровим екзаменаційним контролем. Поточний контроль: підготовка та виконання практичних занять; підготовка та виконання графічно-розрахункових робіт; підготовка, виконання та захист лабораторних робіт. Екзаменаційний контроль здійснюється в період екзаменаційної сесії в письмово-усній формі. Поточний контроль на практичних та лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності здобувача освіти до занять у таких формах: • вибіркове усне опитування перед початком занять; • фронтальна перевірка виконання попередньої лабораторної роботи; • оцінка активності здобувача освіти у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Екзаменаційний контроль проводиться у формі письмового та усного опитування та/або тестового контролю. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та семестрового екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестровий контроль – екзамен Поточний контроль (30%): письмові звіти з лабораторних робіт, письмові звіти з розрахункових робіт, усне опитування. Лабораторні заняття – 10 балів Практичні заняття – 20 балів Підсумковий контроль (70 %, контрольний захід): письмово-усна форма (70%) Письмова компонента – 60 балів Усна компонента – 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Виставлення балів за поточний та екзаменаційний контроль здійснюють у відсотках від максимальної оцінки за навчальний матеріал компонента на основі таких критеріїв оцінювання знань та вмінь здобувача освіти: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Константінов С.М. Технічна термодинаміка.-К.: Вища школа, 2001.-368с. 2. Чепурний М.М., Ткаченко С.Й. Основи технічної термодинаміки. Вінниця, „Поділля-2000”-2004.-352с. 3. Буляндра, О. Ф. Технічна термодинаміка: підруч. для студентів енерг. спец. вищ. навч. закладів / О. Ф. Буляндра. – К.: Техніка, 2001. – 320 с.: іл. – Бібліогр.: с. 315. 4. Алабовский А.Н., Недужий І.А. Технічна термодинаміка, К. 1989. 5. Технічна термодинаміка: конспект лекцій для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 144 “Теплоенергетика” / уклад.: І.Р. Галянчук. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 125 c. 6. Галянчук І.Р. Навчально-методичний комплекс у ВНС з дисципліни «Технічна термодинаміка» [Електронний ресурс]. – http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=4727.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Технічна термодинаміка (курсовий проєкт)

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.00.O.024
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: Галянчук Ігор Романович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення здобувачами освіти принципів роботи і процесів в паросилових установках, аналізу роботи, визначення показників економічності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): ІНТ: Здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності ЗК: ЗК 2: базові знання в галузі теплоенергетики, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін; ЗК 5: здатність до застосування знань на практиці; ЗК 6: здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; ЗК 9: уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення; ЗК 14: креативність, здатність до системного мислення; ЗК 16: відповідальність за якість виконуваної роботи. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС): ФКС j.6: уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПР 1: Знати і розуміти математику, фізику, хімію на рівні, необхідному для досягнення результатів освітньої програми. ПР 3: Розуміння міждисциплінарного контексту спеціальності «Теплоенергетика». ПР 6: Виявляти, формулювати і вирішувати інженерні завдання у теплоенергетиці; розуміти важливість нетехнічних (суспільство, здоров'я і безпека, навколишнє середовище, економіка і промисловість) обмежень. ПР 7: Розробляти і проектувати складні вироби в теплоенергетичній галузі, процеси і системи, що задовольняють встановлені вимоги, які можуть включати обізнаність про технічні й нетехнічні (суспільство, здоров'я і безпека, навколишнє середовище, економіка і промисловість) аспекти. ПР 10: Знати і розуміти технічні стандарти і правила техніки безпеки у сфері теплоенергетики. ПР 15: Розуміти основні властивості та обмеження застосовуваних матеріалів, обладнання та інструментів, інженерних технологій і процесів. ПР 17: Аргументувати і доносити судження, які відбивають інженерні рішення в сфері теплоенергетики та відповідні соціальні, екологічні та етичні проблеми до фахівців і нефахівців.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: - Вища математика - Фізика - Хімія Кореквізити: - Турбіни ТЕС - Теплові двигуни промислових підприємств
Короткий зміст навчальної програми: Розглянуто основні принципи роботи і процеси в паросилових установках, аналіз роботи, визначення показників економічності.
Опис: Властивості речовин в критичній точці. Термодинамічні діаграми стану речовин. Водяна пара. Процес утворення пари та її властивості. Характеристики стану пари. Таблиці водяної пари. І-S діаграма водяної пари. Термодинамічні процеси водяної пари. Теоретичний цикл ПСУ. Принципова схема ПСУ. Енергетичний баланс, ККД, потужність ефективності циклу ПСУ. Вторинний перегрів, термодинамічні основи теплофікації ТЕС. Регенеративний цикл ПСУ, розрахунки. Цикли холодильних машин. Методи зниження температури робочого тіла.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль проводиться з метою виявлення готовності здобувача освіти до виконання курсового проекту у таких формах: оцінка активності здобувача освіти, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Підсумковий контроль проводиться за результатами захисту курсового проекту.
Критерії оцінювання результатів навчання: - Поточний контроль (30%): усне опитування - Підсумковий контроль (70%): захист курсового проекту.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Виставлення балів за поточний та екзаменаційний контроль здійснюють у відсотках від максимальної оцінки за навчальний матеріал компонента на основі таких критеріїв оцінювання знань та вмінь здобувача освіти: 100–88% – виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–80% – виставляється за знання навчального матеріалу компонента вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 79–71% – виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70–61% – виставляється за посередні знання навчального матеріалу компонента, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 60–50% – виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26% – виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00% – виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень, невиконання завдання.
Рекомендована література: 1. Колієнко А.Г. Термодинаміка. – Львів, 2006. – 128 с. 2. Технічна термодинаміка. Ч.І: Навч. посібник /М.М. Чепурний, С.Й. Ткаченко. – Вінниця; ВДТУ, 1997. – 109 с. 3. Константінов С.М. Технічна термодинаміка. – К.: Вища школа, 2001. – 368 с. 4. Чепурний М.М., Ткаченко С.Й. Основи технічної термодинаміки. Вінниця, – „Поділля-2000”. – 2004. – 352 с. 5. Буляндра, О. Ф. Технічна термодинаміка: підруч. для студентів енерг. спец. вищ. навч. закладів / О. Ф. Буляндра. – К.: Техніка, 2001. – 320 с.: іл. – Бібліогр.: с. 315. 6. Недужий І.А. Технічна термодинаміка і теплопередача / І.А. Недужий, А.Н. Алабовский. – К.: Вища школа, 1981. – 248 с. 7. Константінов С.М., Луцик Р.В. Збірник задач з технічної термодинаміки та теплообміну. Навч. посібник – К.: Видавництво „Освіта України”, 2009. – 544 с. 8. Вукалович М.П. Таблиці водяної пари. Діаграми. М. 1965.– 400 с. 9. Технічна термодинаміка: конспект лекцій для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 144 “Теплоенергетика” / уклад.: І.Р. Галянчук. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 125 c. 10. Галянчук І.Р. Навчально-методичний комплекс у ВНС з дисципліни «Технічна термодинаміка» [Електронний ресурс]. – http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=4727.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).