Економіка праці

Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.06.E.137
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Менеджмент персоналу та адміністрування
Лектор: Склярук Тетяна Василівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Економіка праці» формування у здобувачів освіти системи теоретичних і практичних знань з питань функціонування розвитку та регулювання соціально-трудових відносин в суспільстві, доходів населення та оплати праці, стимулювання оптимального використання людських ресурсів і підвищення продуктивності, ефективності праці.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти необхідних компетентностей: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук Загальні компетентності: ЗК 5. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Фахові компетентності : ФК 1. Здатність визначати та описувати характеристики організації. визначати перспективи розвитку організації. ФК 4. Вміння визначати функціональні області організації та зв’язки між ними. ФК 8. Здатність планувати діяльність організації та управляти часом. ФКП ФКП.5.3. Здатність застосувати необхідні знання щодо управління працею й регулювання соціально-трудових відносин, мотивації персоналу та формування корпоративної культури організації
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач овіти повинен знати: - економічні основи функціонування підприємств в умовах ринку; - чинники, які впливають на ефективність роботи підприємств; - економічний зміст ресурсів, структуру та форми ресурсного забезпечення; - шляхи більш раціонального використання ресурсів; - прогресивні методи планування та форми організації виробництва; - показники оцінки результативності діяльності; - стратегію взаємодії фірми з ринками трудових ресурсів; - форми і системи залучення трудових ресурсів на підприємство; - вплив ефективного управління використанням трудових ресурсів на зростання продуктивності праці, формування і використання прибутку підприємства; - шляхи та методи підвищення ефективності використання трудових ресурсів, зростання вартості людського капіталу. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен вміти: - застосувати методи і прийоми менеджменту з метою ефективного використання трудових ресурсів підприємства; - визначити потребу в трудових ресурсах підприємства; - застосувати методи ефективного використання трудових ресурсів підприємства з метою забезпечення зростання продуктивності праці та прибутковості підприємства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:Започаткування малого бізнесу. Управління персоналом Операційний менеджмент Корреквізити: Трудові правовідносини та соціальний діалог Мотивування персоналу Психологія в менеджменті Теорія лідерства в організації
Короткий зміст навчальної програми: Робоча програма навчальної дисципліни «Економіка праці» розроблена на основі освітньо-професійної програми «Менеджмент» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 073 «Менеджмент» галузі знань 07 «Управління та адміністрування». Кваліфікація: бакалавр з менеджменту, затвердженої Вченою радою Університету (протокол № 28 від «28» січня 2020 р.). Завданням вивчення дисципліни є розкриття функцій економіки праці, методів, способів, стратегії управління трудовими ресурсами підприємства у контексті їх оптимального використання, використання ефективних методів управління трудовими ресурсами у професійній діяльності менеджерів.
Опис: Економіка праці і соціально-трудові відносини як напрям наукового дослідження та навчальна дисциплінаПраця як сфера життєдіяльності людини та провідний чинникНаселення і трудовий потенціал суспільстваЛюдський капіталРинок праці як соціально-економічне явищеЗайнятість населення і безробіттяЛюдина на ринку праціСистема соціально-трудових відносинСоціальне партнерствоРегулювання соціально-трудових відносин методами соціального партнерстваМоніторинг соціально-трудової сфери як інструмент регулювання й удосконалення соціально-трудових відносинОрганізація праціНормування праціЕфективність праці
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль -виконання та захистпрактичних ілабораторних робіт,уснета фронтальнеопитування. Іспит -письмова контрольнаробота,тестовийконтроль
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (45%): практичні заняття (20%),лабораторні роботи(25%) Екзамен (55%): тестування, розв’язування задач.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1Економіка праці: навч. посібник / Т.В. Склярук, Я.В. Панас. – Львів: Видавництво Львівської політехніки. – 2017. – 236 с. 2 Акулов М., Драбаніч А, Євась Т. Економіка праці та соціально-трудові відносини. Київ: Цент навчальної дітератури. 2019. 328с. 3.Економіка праці й соціально-трудові відносини : навчальний посібник / за ред. проф. І. Б. Скворцова. — Львів : Львівська політехніка, 2016. 268 с.: іл. 4. Економіка праці й соціально-трудові відносини: теоретичний курс: підручник / Черчик Л. М. та ін. ; за заг. ред. Л. М. Черчик. Луцьк, 2015. 413 с. 5. Економіка праці і соціально-трудові відносини: підручник / О. В. Шкільов та ін. ; за ред. О. В. Шкільова. Київ : Компринт, 2015. 749 с. 6. Єсінова Н. І. Економіка праці та соціально-трудові відносини : навч.-метод. посіб. Харків, 2017. 189 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Економіка праці (курсова робота)

Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.06.E.139
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Менеджмент персоналу та адміністрування
Лектор: Склярук Тетяна Василівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Економіка праці» формування у здобувачів освіти системи теоретичних і практичних знань з питань функціонування розвитку та регулювання соціально-трудових відносин в суспільстві, доходів населення та оплати праці, стимулювання оптимального використання людських ресурсів і підвищення продуктивності, ефективності праці.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти необхідних компетентностей: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук Загальні компетентності: ЗК 5. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Фахові компетентності : ФК 1. Здатність визначати та описувати характеристики організації. визначати перспективи розвитку організації. ФК 4. Вміння визначати функціональні області організації та зв’язки між ними. ФК 8. Здатність планувати діяльність організації та управляти часом. ФКП ФКП.5.3. Здатність застосувати необхідні знання щодо управління працею й регулювання соціально-трудових відносин, мотивації персоналу та формування корпоративної культури організації
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач овіти повинен знати: - економічні основи функціонування підприємств в умовах ринку; - чинники, які впливають на ефективність роботи підприємств; - економічний зміст ресурсів, структуру та форми ресурсного забезпечення; - шляхи більш раціонального використання ресурсів; - прогресивні методи планування та форми організації виробництва; - показники оцінки результативності діяльності; - стратегію взаємодії фірми з ринками трудових ресурсів; - форми і системи залучення трудових ресурсів на підприємство; - вплив ефективного управління використанням трудових ресурсів на зростання продуктивності праці, формування і використання прибутку підприємства; - шляхи та методи підвищення ефективності використання трудових ресурсів, зростання вартості людського капіталу. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен вміти: - застосувати методи і прийоми менеджменту з метою ефективного використання трудових ресурсів підприємства; - визначити потребу в трудових ресурсах підприємства; - застосувати методи ефективного використання трудових ресурсів підприємства з метою забезпечення зростання продуктивності праці та прибутковості підприємства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:Започаткування малого бізнесу. Управління персоналом Операційний менеджмент Корреквізити: Трудові правовідносини та соціальний діалог Мотивування персоналу Психологія в менеджменті Теорія лідерства в організації
Короткий зміст навчальної програми: Робоча програма навчальної дисципліни «Економіка праці» розроблена на основі освітньо-професійної програми «Менеджмент» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 073 «Менеджмент» галузі знань 07 «Управління та адміністрування». Кваліфікація: бакалавр з менеджменту, затвердженої Вченою радою Університету (протокол № 28 від «28» січня 2020 р.). Завданням вивчення дисципліни є розкриття функцій економіки праці, методів, способів, стратегії управління трудовими ресурсами підприємства у контексті їх оптимального використання, використання ефективних методів управління трудовими ресурсами у професійній діяльності менеджерів.
Опис: ТЕМИ курсових робіт. 1. Трудові ресурси і трудовий потенціал суспільства. 2. Рух населення і його наслідки для України. 3. Відтворення населення та шляхи його поліпшення. 4. Соціально-трудові відносини та їх розвиток в Україні. 5. Профспілковий рух та розвиток соціального партнерства в Україні. 6. Організація нормування праці в сучасному виробництві. 7. Продуктивність праці та її роль у підвищенні ефективності виробництва. 8. Середній клас та його формування в Україні. 9. Заробітна плата та її вдосконалення в сучасних економічних умовах. 10. Заробітна плата та її роль в умовах ринку. 11. Наукова організація праці і її сутність, принципи та задачі. 12. Елементи наукових основ організації виробництва, які взаємозв’язані з науковою організацією праці. 13. Розрахунок ефективності (економічної та соціальної) заходів по організації та нормуванню праці. 14. Нормування при бригадній організації праці. 15. Нормування при багатоверстатному обслуговуванні. 16. Наукове обґрунтування норм праці. 17. Історія розвитку та становлення нормування праці. 18. Нормування робіт по обслуговуванню виробництва та управлінню ним. 19. Особливості застосування графічного методу встановлення норм. 20. Характеристика та оцінка позитивних та негативних сторін різних методів вивчення трудових процесів. 21. Сучасна нормативно-правова база з нормування праці. 12. Облік та аналіз якості діючих норм праці. 22. Особливості використання норм та нормативів у сучасному виробництві. 23. Багатоверстатне обслуговування та особливості встановлення норм. 24. Мікроелементне нормування, його історія розвитку та специфічність. 25. Особливості технічного нормування в різних галузях промисловості (порівняльний аналіз). 26. Організація нормування праці на виробництві. 27. Нормування праці спеціалістів та фахівців. 28. Організація роботи по перегляду та встановлення норм на підприємстві. 29. Організація нормування за кордоном. 30. Огляд організації нормування праці в різних країнах світу. 31. Трудові ресурси і трудовий потенціал суспільства. 32. Рух населення і його наслідки для України. 33. Відтворення населення та шляхи його поліпшення. 34. Ринок праці України та його регулювання. 35. Соціально-трудові відносини та їх розвиток на Україні. 36. Профспілковий рух та розвиток соціального партнерства на Україні. 37. Продуктивність праці та її роль у підвищенні ефективності виробництва. 38. Середній клас та його формування в Україні. 39. Заробітна плата та її вдосконалення в сучасних економічних умовах. 40. Заробітна плата та її роль в умовах ринку. 41. Механізм функціонування системи соціально-трудових відносин: організаційні аспекти. 42. Договірне регулювання соціально-трудових відносин як провідна складова соціального партнерства. 43. Держава як суб’єкт соціально-трудових відносин. 44. Міжнародний досвід регулювання соціально-трудових відносин. 45. Соціально-трудові відносини зайнятості. 46. Нормування праці як провідна складова її організації. 47. Планування праці, його роль в управлінні людськими ресурсами. 48. Організація праці : сутність, зміст і значення на різних рівнях. 49. Сутність, джерела та структура доходів населення. 50. Політика доходів і оплата праці. 51. Тарифна система оплати праці: її сутність та роль в плануванні та регулюванні заробітної плати. 52. Аналіз, звітність і аудит у сфері праці. 53. Моніторинг соціально-трудової сфери як інструмент регулювання й удосконалення соціально-трудових відносин. 54. Праця як сфера життєдіяльності та провідний чинник виробництва. 55. Безробіття: сутність, типи, соціально-економічні наслідки. 56. Генеральні, галузеві і регіональні угоди, їх значення в забезпеченні ефективної
Методи та критерії оцінювання: Захист курсової роботи
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист курсової роботи
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1Економіка праці: навч. посібник / Т.В. Склярук, Я.В. Панас. – Львів: Видавництво Львівської політехніки. – 2017. – 236 с. 2 Акулов М., Драбаніч А, Євась Т. Економіка праці та соціально-трудові відносини. Київ: Цент навчальної дітератури. 2019. 328с. 3.Економіка праці й соціально-трудові відносини : навчальний посібник / за ред. проф. І. Б. Скворцова. — Львів : Львівська політехніка, 2016. 268 с.: іл. 4. Економіка праці й соціально-трудові відносини: теоретичний курс: підручник / Черчик Л. М. та ін. ; за заг. ред. Л. М. Черчик. Луцьк, 2015. 413 с. 5. Економіка праці і соціально-трудові відносини: підручник / О. В. Шкільов та ін. ; за ред. О. В. Шкільова. Київ : Компринт, 2015. 749 с. 6. Єсінова Н. І. Економіка праці та соціально-трудові відносини : навч.-метод. посіб. Харків, 2017. 189 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).