Основи охорони праці та безпека життєдіяльності

Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.00.O.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: доцент Корж Галина Іванівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета дисципліни полягає у наданні студентам сучасних знань та навичок у напрямі гарантування безпеки для здійснення ефективної професійної діяльності за спеціальністю і формування соціальної відповідальності за забезпечення належного рівня безпечної праці, засвоєння матеріальних та культурних цінностей у межах науково-обґрунтованих критеріїв прийнятного ризику. Формування у студентів культури безпеки і ризик-орієнтованого мислення, при якому питання захисту й збереження життя та здоров’я персоналу, а також підтримка належного рівня працездатності, розглядаються як найважливіші пріоритети у професійної діяльності
Завдання: Загальні компетентності (ЗК): ЗК 1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК 15. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). Фахові компетентності (ФК): ФК 6. Здатність діяти соціально відповідально і свідомо. ФК 10. Здатність оцінювати виконувані роботи, забезпечувати їх якість та мотивувати персонал організації. ФК 13. Розуміти принципи і норми права та використовувати їх у професійній діяльності. ФК 14. Розуміти принципи психології та використовувати їх у професійній діяльності.
Результати навчання: ПРН 1. Знати свої права і обов’язки як члена суспільств, усвідомлювати цінності громадянського суспільства, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні ПРН 2. Зберігати моральні, культурні, наукові цінності та примножувати досягнення суспільства, використовувати різні види та форми рухової активності для ведення здорового способу життя.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Управління персоналом. кореквізити: Практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи, Виконання бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення комплексної дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності»: розглядаються основні поняття та визначення, що стосуються галузі охорони праці; подаються сучасні дані щодо законодавчої та нормативно-правової бази з питань охорони праці з акцентуванням уваги на локальних нормативних актах; висвітлюється питання комплексного управління охороною праці в Україні з акцентуванням уваги на основних вимогах до побудови і функціонування системи управління охороною праці на підприємстві; розглядаються шкідливі і небезпечні фактори виробничого середовища та трудового процесу, вплив останніх на здоров’я та працездатність людини; висвітлюються основні заходи та засоби, спрямовані на створення безпечних та нешкідливих умов праці з акцентуванням уваги на особливостях заходів електробезпеки; наводяться відомості щодо пожежної безпеки підприємств з акцентуванням уваги на питанні вибору систем попередження пожеж та систем протипожежного захисту, первинних засобів пожежогасіння; - розглядаються основні поняття та визначення, що стосуються сфери безпеки життєдіяльності; аналізується модель життєдіяльності людини з метою визначення ефективності систем безпеки та управління ризиком, акцентується увага на психофізіологічних та соціальних особливостях життєдіяльності людини та їхній ролі у забезпеченні особистої та суспільної безпеки; розглядається природне середовище як головний критерій безпечної життєдіяльності; наведена характеристика техногенних, соціально-політичних небезпек; приділено увагу питанням запобігання надзвичайним ситуаціям, організації дій для усунення їхніх негативних наслідків, наданню першої долікарської допомоги потерпілим, питанням організації та управління безпекою життєдіяльності.
Опис: Вступ. Загальні питання охорони праці (ОП). Правові питання з ОП Організаційні питання з ОП Навчання з питань охорони праці. Гігієна праці та виробнича санітарія Аналіз умов праці. Загальні підходи до оцінки умов праці. Мікроклімат виробничих приміщень. Виробничий шум. Джерела, класифікація. Нормування. Контроль, заходи захисту. Основи виробничої безпеки. Електробезпека Дія електричного струму на організм працівника. Електробезпека Умови ураження. Однофазне та двофазне увімкнення в мережу. Напруга дотику, напруга кроку. Основи пожежної профілактики на виробничих об’єктах Пожежна безпека. Протидимний та противибуховий захист будівель і споруд. Заходи охорони праці при роботі з комп’ютерною технікою Категорійно-понятійний апарат з безпеки життєдіяльності, таксономія небезпек. Ризик як кількісна оцінка небезпеки. Соціально-політичні небезпеки Безпека життєдіяльності в умовах надзвичайних ситуацій. Організація та управління безпекою життєдіяльності
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (письмові звіти з лабораторних робіт, виконання розрахунково-графічних робіт (60%); підсумковий контроль (40%, контрольний захід).
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Батлук В.А., Кулик В.М., Яцюк Р.А. (2011). Охорона праці: навч. Посібник; Львів: Видавництво Львівської політехніки, 388 с. 2. Гогіташвілі Г.Г. та ін. (2007).Управління охороною праці та ризиком за міжнародними стандартами; К.: Знання, 367с. 3. Гогіташвілі Г.Г., Лапін В.М (2008). Основи охорони праці; К.: Знання, 302 с. 4. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. (2007). Охорона праці. Курс лекцій. Практикум: Нав. посібник. 2-ге вид.; Суми: ВТД «Університетська книга», 496 с. 5. Кучерявий В.П., Павлюк Ю.Є., Кузик А.Д. (2007). Охорона праці: нав. Посібник; Львів: Оріяна-Нова, 368 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).