Проєктування та програмування бортових комп'ютерних систем

Спеціальність: Комп'ютерні системи управління рухомими об'єктами (автомобільний транспорт)
Код дисципліни: 7.122.07.O.007
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Комп'ютеризовані системи автоматики
Лектор: Модла Роман Миколайович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни „Проектування та програмування бортових комп’ютерних сис-тем” є надання студентам необхідних теоретичних і практичних знань в області про-ектування та програмування бортових комп’ютерних систем сучасних автомобілів. Отримавши такі знання майбутній фахівець зможе кваліфіковано розробляти алго-ритми чіп-тюнінгу електронних систем керування автомобіля та оптимізувати техні-чні характеристики автомобіля.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студен-тів компетентностей: загальні компетентності: ЗК 1 - здатність до аналізу та синтезу; ЗК 2 - здатність до застосування знань на практиці; ЗК 3 - здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; ЗК 4 - мати дослідницькі навички; ЗК 5 - мати навички розроблення та управління проектами; ЗК 6 - уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення ЗК 7- здатність до письмової та усної комунікації українською мовою; ЗК 8 - знання іншої іноземної мови(мов); ЗК 9 - уміння працювати як індивідуально, так і в команді; ЗК 10 - креативність, здатність до системного мислення; ЗК 11 - потенціал до подальшого навчання; ЗК 12 - відповідальність за якість виконуваної роботи. фахові компетентності: ФКС 3 -здатність застосовувати професійно-профільовані знання в процесі розв’язання науко-вих задач, побудови математичних моделей автомобільних систем керування та систем інтернету речей; ФКС 4 - здатність використовувати сучасні методи та підходи для оптимізації автомобільних систем керування; ФКС 6 - здатність проектування складних вбудованих систем; ФКС 8 - здатність ефективно здійснювати планування, виконання проектних дій та прийняття проектних рішень на основі нор¬мативно-методичних положень, стандартів і норм певної приклад¬ної області для управління ІТ-проектом, формувати вимоги відповідності інфор-маційної системи технічному завданню; ФКС 9 - здатність розробляти системи збору, опрацювання, пошуку закономірностей та тен-денцій в даних; здатність розробляти експертні системи.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: – знати • методи та засоби оптимізації параметрів двигунів внутрішнього згоряння; • основні електронні інформаційні бази в галузі автомобільної електроніки; • оптимальні співвідношення повітря паливо для двигунів внутрішнього зго-ряння – вміти • використовувати набуті знання для складання алгоритмів проведення чіп-тюнінгу електронних систем керування двигунами автомобілів; • редагувати 2D і 3D таблиць в програмі "ChipTuningPRO; • програмувати автомобільні оптимізатори палива.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Електричне та електронне обладнання автомобілів Давачі автомобільних систем Супутні і наступні навчальні дисципліни Інноваційні інформаційні технології Цифрові методи обробки сигналів і зображень
Короткий зміст навчальної програми: У навчальній дисципліні „ Проектування та програмування бортових комп’ютерних систем ” розглядаються теоретичні та практичні аспекти пов’язані з з корекцією програмного забезпечення електронних блоків керування автомобіля. Проводиться аналіз різних методик чіп-тюнінгу автомобільної елект-роніки. Особлива увага надається практичній реалізації чіп-тюнінгу електронних блоків керування двигуном автомобіля. Навчальна дисципліна СК6 „ Проектування та програмування бортових комп’ютерних систем ” відноситься до обов’язкових дисциплін циклу професійної підготовки навчальної програми магістра за спеціальністю 122 Комп’ютерні науки спеціалізації Системна інженерія (Інтернет речей).
Опис: 1. Особливості функціонування електронних систем керування автомобілів. 2. Професійна програма для проведення чіп – тюнінгу електронних блоків керування автомобілів"ChipTuningPRO". 3. Обробка сигналів напруги бортового живлення та кисневого датчика автомобіля в програмі "ChipTuningPRO 4. ".Корекція палива в різних режимах роботи електронного блока керування двигуна автомобіля в програмі "ChipTuningPRO" 5. Особливості редагування 2D і 3D таблиць в програмі "ChipTuningPRO 6. Основні технічні характеристики та можливості програмно-апаратного комплексу «CombiLoader v.2» 7. Програмне видалення імобілайзера в програмно-апаратному комплексі «CombiLoader v.2» 8. Коректуванн режимів роботи вентилятора охолодження двигуна 9. Економні і спортивні прошивки для електронних блоків керування двигуном
Методи та критерії оцінювання: 1. Виконання практичних, контрольних робіт та їх захист. 2. Екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) Екзаменаційний контроль Разом за дисципліну 1. Виконання практичних робіт (20) 2. Виконання індивідуального домашнього завдання (15) Разом за ПК, письмова компонента, усна компонента 35 50 15 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Модла Р.М., Бритковський В.М., Сорочинський О.М., Чіп тюнінг електронних сис-тем керування двигуна внутрішнього згоряння автомобіля: навчальний посібник – Львів: НУ «Львівська політехніка», 2019 – 160с. 2. Методичні вказівки і завдання для виконання курсового проекту з курсу "Проек-тування та програмування бортових комп’ютерних систем " для студентів спеціаль-ності 7.05020103. 8.05020103 "Комп'ютеризовані системи управління рухомими об’єктами (автомобільний транспорт)" усіх форм навчання /Укл.: Р.М.Модла Львів 3. Соснин Д.А., Яковлев В.Ф. Новейшие автомобильные электронные системы. – М.: СОЛОН-ПРЕСС, 2005. – 240 с. 4. Альтгаузен А.Л., Ласточкин Л.А. Кондиционеры и климатические системы. – М.: Атласы автомобилей, 2002. – 144 с. 5. Казедорф Ю., Войзетшлегер Э. Системы впрыска зарубежных автомобилей. Устойство, регулировка, ремонт: Пер. С нем. Под.ред. канд.техн. наук А.С. Тюфя-кова. – М.: “За рулем”, 2000. – 256 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Проєктування та програмування бортових комп'ютерних систем (курсова робота)

Спеціальність: Комп'ютерні системи управління рухомими об'єктами (автомобільний транспорт)
Код дисципліни: 7.122.07.O.008
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Комп'ютеризовані системи автоматики
Лектор: Модла Роман Миколайович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою даного курсового проекту є поглиблення і закріплення вивченого теоретичного матеріал з курсу "Проектування та програмування бортових комп’ютерних систем", а також розвиток практичних навиків корекції програмного забезпечення електронних блоків керування (ЕБК) двигуном сучасних автомобілів для реалізації заданої цільової функції, освоєння взаємозв’язків між ЕБК, виконавчими пристроями та сенсорами і їх впливу на параметри керування, безпосередня підготовка до дипломного проектування.
Завдання: Приведені дані на курсове проектування з модернізації програмного забезпечення ЕБК двигуна автомобіля складені з врахуванням набутих знань з попередніх курсів "Прикладний аналіз даних", "Мікропроцесорні пристрої ", "Проектування цифрових систем управління"."Давачі автомобільних систем". В завданнях є вказаними основні вимоги і вихідні дані для корекції прошивок ЕБК двигуна автомобіля (таблиця 1): - версія програмного забезпечення ЕБК двигуна автомобіля; - режим роботи двигуна автомобіля; - діапазон корекції параметрів прошивки. - додаткові вимоги до проектованого перетворювача.
Результати навчання: Порядок виконання пояснювальної записки проекту 1. Провести аналіз основних систем керування двигуна. При виконанні даного пункту студент повинен розглянути всі можливі методи керування двигунами сучасних автомобілів (моно інжектор, повний інжектор, пряме впорскування палива). 2. Дослідити сучасний стан систем управління двигуном автомобіля можливості корекції прошивок, використовуючи науково-технічну літературу, реферативні журнали, мережі Інтернет і патентні матеріали (привести огляд існуючих рішень). При виконанні даного розділу основна увага повинна бути зосереджена на виборі методів і програмного забезпечення здатного вирішувати подібного типу задачі. При цьому бажаним є проведення аналізу кожного із методів та відзначити їх переваги і недоліки. Приведений матеріал повинен супроводжуватися відповідними посиланнями на літературні джерела. Огляд можливих технічних рішень повинен завершуватися відповідними висновками про можливість використання розглянутих рішень при виконанні даної роботи. 3. З допомогою програми системи тюнінгу прошивок (СТП) версії 3 зробити аналіз заданої прошивки (таблиця 1). 4. Описати роботу електронного блока керування двигуном у відповідності з завданням. Подати характеристики сенсорів і виконавчих пристроїв та вказати можливості корекції їх параметрів при проведенні чіп тюнінгу. 5 Розглянути методи заміни і модифікації(корекції) прошивки заданого ЕБК. Проаналізувати процедури чіп тюнінгу для заданого режиму роботи двигуна. 6 Провести корекцію прошивки з допомогою програми СТП версії 3 згідно заданих умов варіанту використовуючи задану серійну прошивку. При виконанні заданого пункту привести обгрунтування зміни необхідних параметрів. Результатом виконання даного пункту є отримання файлу коректованої прошивки 7. Провести порівняння серійної і отриманої прошивок і привести результати порівняння з допомогою програми СТП версії 3. 8. Текстова частина проекту повинна завершуватися висновком, про відповідність проведеної корекції сформульованому завданню та списком використаної технічної літератури.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Електричне та електронне обладнання автомобілів Давачі автомобільних систем Супутні і наступні навчальні дисципліни Інноваційні інформаційні технології Цифрові методи обробки сигналів і зображень
Короткий зміст навчальної програми: У навчальній дисципліні „ Проектування та програмування бортових комп’ютерних систем ” розглядаються теоретичні та практичні аспекти пов’язані з з корекцією програмного забезпечення електронних блоків керування автомобіля. Проводиться аналіз різних методик чіп-тюнінгу автомобільної елект-роніки. Особлива увага надається практичній реалізації чіп-тюнінгу електронних блоків керування двигуном автомобіля.
Опис: Курсовий проект складається з пояснювальної записки і графічної частини. В пояснювальній записці, яка складає об'єм 25-30 сторінок рукописного або машинописного тексту на листках формату А-4. повинні бути приведені необхідний аналіз схеми ЕБК, основні операції по корекції програмного забезпечення, графіки і рисунки пов"язані з темою курсового проекту. Об'єм графічної частини - 1 лист формату А-1. На першій половині листа необхідно привести принципову-електричну схему ЕБК двигуном автомобіля, а на другій половині – скріншоти відкоректованих прошивок ЕБК. При необхідності (з дозволу викладача) формати креслень можуть бути зміненими.
Методи та критерії оцінювання: Заліковий контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна кількість балів - 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Модла Р.М., Бритковський В.М., Сорочинський О.М., Чіп тюнінг електронних сис-тем керування двигуна внутрішнього згоряння автомобіля: навчальний посібник – Львів: НУ «Львівська політехніка», 2019 – 160с. 2. Методичні вказівки і завдання для виконання курсового проекту з курсу "Проек-тування та програмування бортових комп’ютерних систем " для студентів спеціаль-ності 7.05020103. 8.05020103 "Комп'ютеризовані системи управління рухомими об’єктами (автомобільний транспорт)" усіх форм навчання /Укл.: Р.М.Модла Львів 3. Соснин Д.А., Яковлев В.Ф. Новейшие автомобильные электронные системы. – М.: СОЛОН-ПРЕСС, 2005. – 240 с. 4. Альтгаузен А.Л., Ласточкин Л.А. Кондиционеры и климатические системы. – М.: Атласы автомобилей, 2002. – 144 с. 5. Казедорф Ю., Войзетшлегер Э. Системы впрыска зарубежных автомобилей. Устойство, регулировка, ремонт: Пер. С нем. Под.ред. канд.техн. наук А.С. Тюфя-кова. – М.: “За рулем”, 2000. – 256 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).