Світовий досвід управління бібліотеками та архівами

Спеціальність: Соціальні комунікації та інформаційна діяльність
Код дисципліни: 6.029.04.E.077
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Соціальні комунікації та інформаційна діяльність
Лектор: к.і.н., доцент Лісіна Світлана Омелянівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчити світовий досвід управління бібліотеками та архівами з метою застосування світових технологій в українських бібліотечних та архівних установах. Здобути компетентності застосування технології електронних бібліотек та архівів та вміння реалізовувати управління та контроль діяльності бібліотечних та архівних установ.
Завдання: ЗН 6. Знати, розуміти та застосовувати в практичній діяльності законодавчі та галузеві нормативні документи. ЗН 13. Оцінювати результати діяльності та відстоювати прийняті рішення.
Результати навчання: УМ 3. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей. УМ 9. Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію діяльності для вирішення завдань спеціальності (спеціалізації) з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та виробничих інтересів. УМ 11. Оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Стандартизація бібліотечної та архівної справи Термінологія інформаційної та бібліотечної справи Інноваційна діяльність бібліотек та архівів
Короткий зміст навчальної програми: Світовий досвід управління бібліотеками та архівами представлено через особливості управління інформаційно-бібліотечною діяльністю бібліотек та архівів. Показано загальну систему управління та фінансування світових бібліотек та нормативно-правову базу регламентації бібліотечної та архівної справи в світі. Міжнародне співробітництво у бібліотечній діяльності, види бібліотек, їх мережі, взаємодія та критерії ефективності управління бібліотечною справою. Також подано аналіз організації управління архівною справою в країнах світу. Архівні системи країн світу. Організація архівної справи в країнах світу. Організація роботи державних архівів та основні завдання архівних установ.
Опис: Особливості управління інформаційно-бібліотечною діяльністю бібліотек та архівів. Загальна система управління та фінансування світових бібліотек. Нормативно-правова база регламентації бібліотечної та архівної справи в світі. Міжнародне співробітництво у бібліотечній діяльності: сучасні тенденції. Кращі бібліотеки світу. Види бібліотек як складові бібліотечної системи. Мережі бібліотек. Взаємодія бібліотек як основа формування і розвитку бібліотечних систем. Управління бібліотечною справою. Система управління бібліотечною справою. Критерії ефективності управління бібліотечною справою. Аналіз організації управління архівною справою в країнах світу. Архівні системи країн світу. Організація архівної справи в країнах світу. Система архівних установ. Охорона культурної спадщини. Міжнародний аспект. Організація роботи державних архівів. Архівна установа. Основні завдання, повноваження та правова база роботи архівних установ. Основні виробничі підрозділи архіву та їх діяльність.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (50%) • підсумковий контроль (залік): письмово-усна форма (50%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань та вмінь студента за результатами вивчення навчального матеріалу виконується у 100-бальній шкалі за такими критеріями: 100 – 88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87 – 80 балів – («дуже добре») виставляється за знання навчального матеріалу компонента вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 79–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 61 бал – («посередньо») виставляється за посередні знання навчального матеріалу компонента, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 60–50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–00 балів – («незадовільно» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Баньковська І. Організація бібліотечних консорціумів (із досвіду роботи зарубіжних бібліотек) / І. Баньковська; Наук. праці Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського. – Київ, 2017. – Вип. 45. – С. 47–60. 2. Барышева Е. А. Национальная и Университетская библиотека Исландии: к 200-летию со дня основания / Е. А. Барышева // Библиотековедение. – 2019. – № 2. – С. 167–178. 3. Давидова І. О. Технології проектної діяльності – шлях до сталого розвитку бібліотек. Модель бібліотеки ХХІ століття: Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. (Харків, 15 черв. 2018 р.). / І. О. Давидова; Нац. юридичний ун-т ім. Ярослава Мудрого, Наук. б-ка. –Харків, 2018. – URL: http://conf.nlu.edu.ua/libmodel/index 4. Кияниця Є. О. Зв’язки бібліотек з громадськістю в соціокультурному просторі регіону / О. Є. Кияниця. – К. : Ліра-К, 2018. –180 с. 5. Костик М. В. Он-лайн послуги та ресурси американських та німецьких наукових бібліотек. Використання інструментів веб-технологій як основа розширення бібліотечних он-лайн послуг у формуванні сучасного іміджу бібліотеки : матеріали наук.-практ. інтернет-конф. / М.В.Костик; Ужгор. нац. ун-т, Наук. б-ка. –Ужгород, 2019. – URL : http://www.lib.uzhnu.edu.ua/public/uploads/files/ОНЛАЙН%20ПОСЛУГИ%20ТА%20РЕСУРСИ%20АМЕРИКАНСЬКИХ%20.pdf 6. Левченко Л. Л. Формування архівної галузі в Державі Ізраїль / Л. Л. Левченко // Архіви України. – 2015. – № 1. – С. 139–180. 7. Липак Г. І. Формування консолідованих інформаційних ресурсів бібліотек, архівів та музеїв територіальних громад : автореф. дис. … канд. наук із соц. комунікацій / Г. І. Липак; Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. – Київ, 2019. – 22 с. 8. Мар’їна О. Ю. Бібліотека в цифровому просторі : монографія / О.Ю. Мар”їна; Харків. держ. акад. культури. – Харків : ХДАК, 2017. – 326 с. 9. Рибачок О. М. Міжнародні інтегровані цифрові ресурси документальної культурної спадщини архівів, бібліотек, музеїв: етапи створення, стратегії розвитку (80-ті роки XX – 10-ті роки XXI ст.) : автореф. дис. ... канд. іст. наук / О. М.Рибачок, НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. – Київ, 2018. – 23 с. 10. Сайт Австрійської Національної Бібліотеки – Osterreichische Nationalbibliothek (Dewey goes Europe: on the use and development of the Dewey Decimal Classifi cation (DDC) in European libraries) [Electronic resource]. Матеріали Міжнародного Симпозіуму. – URL http://www.onb.ac.at/. 11. Стрішенець Н., Сокур О. Міжнародні стандарти діяльності наукових бібліотек // Бібліотечний вісник. – 2017. – № 6. – C. 52–54. 12. Чуканова С. О. Професійна підготовка фахівців із бібліотекознавства та інформології у системі вищої освіти США : дис. … канд. пед. наук / С. О.Чуканова, Нац. ун-т «Києво-Могилянська академія». – Київ, 2016. – 344 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).