Регулювання зайнятості

Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.E.062
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Менеджмент персоналу та адміністрування
Лектор: асистент кафедри менеджменту персоналу та адміністрування Навчально-наукового інституту економіки та менеджменту, доктор філософії з економіки - Рісний Олег Петрович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета полягає в наданні студентам можливості оволодіти системою знань про регулювання зайнятості (РЗ) та вміннями i навичками в сфері формування i регулювання його механізмів. Зайнятість розглядається як основоположна характеристика ринку праці та об’єкт політики держави. Теоретичні основи регулювання зайнятості включають в собі модель розробки стратегії регулювання зайнятості, інституціональну підтримку політики зайнятості, основні положення концепції державного регулювання зайнятості населення. Визначається механізм реалізації державної політики зайнятості та розглянуто його складові. Приділяється увага сутності економічної глобалізації, її впливу на зайнятість населення, розкривається регулювання зайнятості у країнах з розвиненою ринковою економікою.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: ІТН. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері економіки або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук. загальні компетентності: ЗК1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК14. Здатність працювати у міжнародному контексті. фахові компетентності: ФКС2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища. ФКС3. Здатність визначати перспективи розвитку організації. ФКС6.1. Здатність організовувати систему управління персоналом організації на засадах інтелектуалізації, соціалізації та гуманізації економіки. ФКС6.2. Уміння реалізувати процес управління персоналом організацій (підприємств, установ) різних форм власності на засадах ціннісних орієнтацій таких організацій та особистості із застосуванням інноваційних персонал-технологій.
Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен вміти: - вміти сегментувати ринок праці за рiзними ознаками: територiальний та професiйний пiдхiд; кiлькiсне спiввiдношення покупцiв та продавцiв товару “робоча сила”; умови конкуренцiї тощо; - формулювати основнi напрямки самозайнятостi; - проектувати заходи щодо сприяння зайнятостi (пiдтримка пiдприємництва i малого бiзнесу, пiльгове оподаткування, стимулювання професiйного навчання тощо). - визначати рiвень безробiття. Встановлювати причини неточного вимiру рiвня безробіття; - розробляти заходи щодо запобігання розширенню безробіття.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Основи менеджменту, Управління персоналом, Мотивація персоналу Кореквізити: Управління інтелектуальним потенціалом організації, Технологія лідерства в організації, Управління конфліктами
Короткий зміст навчальної програми: Робоча програма навчальної дисципліни «Регулювання зайнятості» розроблена на основі освітньо- професійної програми «Економіка» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 051 «Економіка» галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки», кваліфікація бакалавр з економіки за спеціалізацією «Управління персоналом та економіка праці», затвердженої Вченою радою Університету (протокол № 1 від « 28 » січня 2022р.). Дисципліна презентує основи сучасних підходів та принципів у формуванні та аналізуванні ринку праці. Розглядаються основні підходи до трактування понять регулювання зайнятості та ринку людських ресурсів, характеризуються основні етапи формування ринку праці, ґрунтуючись на сучасних дослідженнях та розробках вітчизняних та закордонних вчених та практиків у сфері поведінкою персоналу.
Опис: ТЕМА 1. МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ДИСЦИПЛІНИ "РЕГУЛЮВАННЯ ЗАЙНЯТОСТІ" 1.Актуальність теми «Регулювання зайнятості» в контексті новітніх викликів. 2.Об'єкт, предмет, мета і завдання дисципліни. 3.Зв'язок дисципліни "Регулювання зайнятості" з іншими навчальними дисциплінами. 4.Поняття зайнятості населення. Тема 2. ЗАЙНЯТІСТЬ ЯК ОСНОВОПОЛОЖНА ХАРАКТЕРИСТИКА РИНКУ ПРАЦІ ТА ОБ?ЄКТ ПОЛІТИКИ ДЕРЖАВИ. КОНЦЕПЦІЇ. 2.1. Соціально–економічна сутність зайнятості 2.2. Державна політика зайнятості як складова соціально- економічної політики 2.3. Основні концепції зайнятості населення. 2.4. Структура соціально - економічної системи зайнятості. 2.5. Безробіття. ТЕМА 3. СУЧАСНІ ВИДИ ТА ФОРМИ ЗАЙНЯТОСТІ НАСЕЛЕННЯ ТА ПРОБЛЕМИ ЇХ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ 3.1. Основні види та форми зайнятості 3.2. Різновиди нетрадиційних форм зайнятості та їхнє значення на сучасному етапі. 3.3. Особливості дистанційної зайнятості. 3.4. Сутність та різновиди запозиченої праці, особливості регулювання. 3.5. Нетипові моделі робочого часу. Тема 4. Міжнародні стандарти регулювання зайнятості. 4.1. Рада Європи: Європейська соціальна хартія, Європейський кодекс соціального забезпечення. 4.2. Конвенції Міжнародної організації праці. 4.3. Особливості регулювання зайнятості в ЄС. 4.4. Вплив євроінтеграції та глобалізації на ринок праці України. ТЕМА 5. ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ СЛУЖБИ ЗАЙНЯТОСТІ 5.1. Мета, структура та основні функції ДСЗ. 5.2. Організація профорієнтації, профконсультації, підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації незайнятого населення. 5.3. Порядок реєстрації безробітних, виплати допомоги з безробіття, пошуку їм підходящої роботи та працевлаштування. 5.4. Активні програми зайнятості. 5.5. Застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні. ТЕМА 6. ОРГАНІЗАЦІЙНЕ, ІНФОРМАЦІЙНЕ І НАУКОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЗАЙНЯТОСТІ 6.1. Єдина технологія обслуговування незайнятого населення (єтонн). 6.2. Єдина інформаційна-аналітична система служби зайнятості України (єіас) 6.3. Документно-інформаційна система «соціальні послуги та фонд» єдиної інформаційно-аналітичної системи державної служби зайнятості 6.4. Застосунок “Дія” 6.5. «Електронний кабінет роботодавця». 6.6. Методи інформаційного забезпечення державного регулювання зайнятості 6.7. Розробка і реалізація програм зайнятості населення. Тема 7. ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД РЕГУЛЮВАННЯ ЗАЙНЯТОСТІ 7.1. Провідний закордонний досвід регулювання зайнятості (Великобританії, Данії, Щвеції, США, Австралії, Польща тощо). 7.2. EURES (EURopean Employment Services - Європейські служби зайнятості). 7.3. Європейська мережа ДСЗ - PES Network, Світова асоціація державних служб зайнятості - WAPES.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (80%): розв’язування ситуаційних завдань, усне опитування, виконання індивідуального завдання, робота на практичних заняттях. Підсумковий контроль (20%, контрольні заходи, диференційований залік): тестування, теоретичні питання, усна компонента.
Критерії оцінювання результатів навчання: Форма проведення диференційованого заліку письмово-усна. Варіант складається із завдань, при розв'язуванні яких студент повинен родемонструвати свої знання та вміння, отримані при вивченні теоретичного курсу і виконанні практичних занять з дисципліни «Регулювання зайнятості». Завдання складається із тестових завдань, ситуаційного завдання . Відповідь повинна бути чіткою, лаконічною, в той же час повністю розкривати сутність питання, з правильним застосуванням термінів, ознак класифікації. При розгляді тестових завдань необхідно дати одну правильну відповідь із чотирьох запропонованих варіантів. За основу при нарахуванні балів береться повнота і правильність відповіді, а також уміння студента правильно аналізувати, оцінювати факти і явища, правильно застосовуючи різні методики в конкретних ситуаціях. За кожну неточність, допущену при відповіді знімається від 5 до 20 % балів, в залежності від її значимості, яку визначає викладач, який перевіряє завдання. За неповну відповідь на поставлене питання може бути знято до 50 % балів. При максимальній кількості 100 балів оцінки виставляють так: при кількості балів 0 - 49 – незадовільно, 50 – 70 – задовільно, 71 – 87 – добре, 88 – 100 – відмінно та усної компоненти – 20 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Abram M. Human Rights and the United Nations: Past as Prologue. Harvard Human Rights Journal. 1991. Vol. 4., No 69. P.69. 2. Andersen Torben and Svarer Michael. Flexicurity – labour market performance in Denmark. University of Aarhus. 2007. URL: http://www.econ.au.dk/fileadmin/site_files/filer_oekonomi/Working_Papers/Economics/2007/wp07_09.pdf 3. Barbier Jean-Claude. Les politiques d’activation des pays scandinave set l’experience francaise. CNRS: Paris, 2006. URL: https://www.cairn.info/revue-francaise-des-affaires-sociales-2003-4-page-193.htm 4. Bauder Harald. Labor Movement: How Migration Regulates Labor Markets. Oxford University Press, 2006. 5. Besson Eric. Accompagner vers l’emploi. Secretariat d’Etat charge de la prospective, del’evaluation des politiques publiqueset du developpement de l’economien umerique. Paris, 2008. URL: http://www.ladocumentationfrancaise.fr/ var/storage/rapports-publics/084000461.pdf 6. C102 - Social Security (Minimum Standards) Convention, 1952 (No. 102). URL:http://www.ilo.org/dyn/normlex/en/f?p=NORMLEXPUB:12100:0::NO:12100:P12100_ILO_CODE:C102 7. Council of Europe. Compass, the manual for human rights education with young people. URL: https://www.coe.int/uk/web/compass/european-social-charter 8. Council of Europe. URL: https://www.coe.int/en/web/portal/home 9. EU Network of Public Employment Services Strategy to 2020 and beyond. URL: http://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=9690&langId=en 10. EURES – The European job mobility portal – European Commission. URL: https://ec.europa.eu/eures/public/en/homepage 11. European Commission (EC). Blended Service Delivery for Jobseekers. Peer Review Comparative Paper. Brussels: European Commission. 2014. 12. European Commission. PES practices for the outreach and activation of NEETs A contribution of the Network of Public Employment Services. 2015. URL: http://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=13728&langId=en. 13. European Social Fund. URL: http://ec.europa.eu/esf/home.jsp?langId=en 14. Eurostat. Employment and unemployment. Main tables. URL: http://ec.europa.eu/eurostat/web/lfs/data/main-tables. 15. Francis Fukuyama. STATE BUILDING. Governance and World Order in the Twenty-First Century. Cornell University Press. 2004. Р.160. 16. Froy F., Giguere S., Pyne L., and Wood D. Building Flexibility and Accountability into Local Employment Services: Synthesis of OECD Studies in Belgium, Canada, Denmark and the Netherlands. OECD Local, 2011. 17. Global Social Mobility Index 2020: why economies benefit from fixing inequality. URL: https://www.weforum.org/reports/global-social-mobility-index-2020-why-economies-benefit-from-fixing-inequality 18. Goetz S.J. Labor Market Theory and Models. In: Fischer M., Nijkamp P. (eds) Handbook of Regional Science. Springer, Berlin, 2014, Heidelberg 19. Grishnova O., Cherkasov A., Brintseva O. Transition to a New Economy: Transformation Trends in the Fields of Income and Salary Functions. Problems and Perspectives in Management. 2019. Vol.17. P.18-31. 20. Grishnova O., Mishchuk H. Empirical study of the comfort of living and working environment – Ukraine and Europe: comparative assessment. Journal of International Studies. 2015. Vol. 8, No 1. Р.67–80. 21. Grishnova O., Risnyy O. State policy of material supply of unemployed in Ukraine and Eastern Europe: comparative analysis and transformation directions. Innovative Economics and Management. 2018. Vol. V, No3. P.90-96. 22. Hrabynskyi Ihor, Horin Nataliya, Risnyy Oleh. The Relationship between Cross-Border Labour Mobility and Diffusion of Eco-Innovations: Case of Ukraine. Journal Socio-Economic Analysis “St. Cyril and St. Methodius” University of Veliko Tarnovo. 2019. Vol. 11, Issue 2. No16. Р.98-108. 23. Hrishnova, O. A., & Shevchuk, V. A. World and Ukrainian Labor Market in the Sphere of Web Technologies: Comparative Evaluation of Professional Attraction. Sotsialno-trudovi vidnosyny: teoriia ta praktyka. 2018. No1. Р.59-68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stvttp_2018_1_6 24. International Labour Organization. R044 - Unemployment Provision Recommendation, 1934 (No. 44). URL: http://www.ilo.org/dyn/normlex/en/f?p=NORMLEXPUB:12100:0::NO:12100:P12100_ILO_CODE:R044 25. International Labour Organization. URL: http://www.ilo.org/global/lang--en/index.htm 26. Labour-market segmentation – Dictionary definition of labour-market segmentation | Encyclopedia.com: FREE online dictionary. URL: www.encyclopedia.com. Retrieved 2016-01-26. 27. Lee Kuan Yew, “For Third World Liders: Hope or Dispair?” Collins Family International Fellowship Lecture, Cambridge, Massachusetts, October 17, 2000 28. Lee Kuan Yew, “Global Realignment: An Interpretation of Asia’s New Dynamism”, speech given ay the Global Strategies Conference, Singapore, June 6, 1990. 29. Libanova E. Labour migration from Ukraine: key features, drivers and impact. Economics and Sociology. 2019. P.313-328. 30. Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). Employment and Skills Strategies in Flanders, Belgium. OECD Reviews on Local Job Creation. OECD Publishing. Paris, 2014. URL: http://dx.doi.org/10.1787/ 9789264228740-en. 31. Piketty, Thomas. Capital in the Twenty-First Century. Cambridge, Massachusetts and London, England: Harvard University Press. 2014. 32. Risnyy O. Regulation of the Ukrainian labor market in the context of European integration: system priorities. Managerial Economics. 2020.Vol.21, No.1. P.67-83. 33. Swiatkowski A. Karta Praw Spolecznych Rady Europy. C. H. Beck, Warszawa, 2006. 34. The European network of Public Employment Services. URL: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1100&langId=en 35. The world of public employment services / Inter-American Development Bank (IDB); World Association ofPublic Employment Services (WAPES); Organization for Economic Co-operation and Development (OECD).p. cm. URL: http://wapes.org/en/system/files/the-world-of-public-employment-services.pdf 36. Ukrainian labour migration and the future of labour market: social-economic, geographic and institutional dimensions / U. Ya. Sadova (Ed.); Dolishniy Institute of Regional Research of the National Academy of Sciences of Ukraine. Lviv, 2020. P.59 URL: http://ird.gov.ua/irdp/p20200037.pdf 37. Wapes | World Association of Public Employment Services. URL: http://wapes.org/ 38. Буряк П.Ю., Карпінський Б.А., Григор’єва М.І. Економіка праці й соціально-економічні відносини : навч. посіб. К.: Центр навчальної літератури, 2004. 440с. 39. Васильченко В. С. Державне регулювання зайнятості: навч. посіб. К.: КНЕУ. 2003. 252 с. 40. Грішнова О. А., Пасєка А. С. Динаміка змін соціально-трудових відносин під впливом глобалізаційних тенденцій. Регіональна економіка. 2010. № 1. C. 7-14. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/regek_2010_1_3 41. Грішнова О. А. Інвестування в людський капітал у системі чинників забезпечення гідної праці : монографія/ [О. А. Грішнова, О. В. Дорош, С. Я. Шурпа] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. О. А. Грішнової. К. : КНЕУ, 2015. C.222. 42. Грішнова О.А., Рісний О.П. Інтеграція українського ринку праці з європейським: загрози та перспективи (оцінка на прикладі країн Східної Європи). Демографія та соціальна економіка. 2017. №3 (31). С. 162-173. 43. Європейська соціальна хартія (переглянута). URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_062. 44. Європейський кодекс соціального забезпечення (переглянутий). URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/994_651 45. Європейський кодекс соціального забезпечення. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/994_329 46. Закон України "Про зайнятість населення". URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17 47. ЗАКОН УКРАЇНИ. Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1533-14 48. Колот А. М. Економіка праці та соціально-трудові відносини: підручник / А.М. Колот, О.А. Грішнова, О.О. Герасименко та ін. К. : КНЕУ, 2009. 711 с. 49. Лібанова Е. М. Ринок праці: Навч. посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2003. С. 500.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).