Просторова організація бізнесу

Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.E.040
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: Данилович Т.Б., канд. економ. наук, доцент
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування та розвиток системи знань і вмінь студента у сфері просторової організації бізнесу та їх практичне застосування при виборі місця оптимального місця локації підприємства.
Завдання: Загальні компетентності (ЗК): ЗК7. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК11. Здатність приймати обґрунтовані рішення. Спеціальні (фахові) компетентності: СК4. Здатність пояснювати економічні та соціальні процеси і явища на основі теоретичних моделей, аналізувати і змістовно інтерпретувати отримані результати. СК5. Розуміння особливостей сучасної світової та національної економіки, їх інституційної структури, обґрунтування напрямів соціальної, економічної та зовнішньоекономічної політики держави. СК6. Здатність застосовувати економіко-математичні методи та моделі для вирішення економічних задач. СК7. Здатність застосовувати комп’ютерні технології та програмне забезпечення з обробки даних для вирішення економічних завдань, аналізу інформації та підготовки аналітичних звітів. СК11. Здатність обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей економічних систем і процесів та із застосуванням сучасного методичного інструментарію. Фахові компетентності професійного спрямування: ФКС 1.1. Здатність оцінювати бізнес-середовище, потенціал бізнесу та можливості його розвитку, обґрунтовувати стратегію бізнесу, формувати бізнес-план та бізнес-модель. ФКС 1.2. Здатність застосовувати аналітичний та методичний інструментарій для фінансово-економічного обґрунтування управлінських рішень у сфері операційної діяльності бізнес-структур.
Результати навчання: ПРН 4. Розуміти принципи економічної науки, особливості функціонування економічних систем. ПРН 5. Застосовувати аналітичний та методичний інструментарій для обґрунтування пропозицій та прийняття управлінських рішень різними економічними агентами (індивідуумами, домогосподарствами, підприємствами та органами державної влади). ПРН 6. Використовувати професійну аргументацію для донесення інформації, ідей, проблем та способів їх вирішення до фахівців і нефахівців у сфері економічної діяльності. ПРН 8. Застосовувати відповідні економіко-математичні методи та моделі для вирішення економічних задач. ПРН 9. Усвідомлювати основні особливості сучасної світової та національної економіки, інституційної структури, напрямів соціальної, економічної та зовнішньоекономічної політики держави.. ПРН 19. Використовувати інформаційні та комунікаційні технології для вирішення соціально-економічних завдань, підготовки та представлення аналітичних звітів. ПРН 1.1. Демонструвати здатність оцінювати бізнес-середовище, потенціал бізнесу та можливості його розвитку, обґрунтовувати стратегію бізнесу, формувати бізнес-план та бізнес-модель. ПРН 1.2. Показувати вміння правильно вибирати і застосовувати аналітичний та методичний інструментарій для фінансово-економічного обґрунтування управлінських рішень у сфері операційної діяльності бізнес-структур. КОМ1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. АіВ 2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Економічні ризики та методи їх оцінювання Кореквізити: Організація операційної діяльності бізнес-структур
Короткий зміст навчальної програми: У результаті вивчення навчальної дисципліни, у студента повинна сформуватись цілісна системи знань щодо набуття навичок практичного у сфері просторової організації бізнесу та їх практичне застосування при виборі місця оптимального місця локації підприємства. В процесі навчання студенти: отримають поглиблене розуміння філософії просторової економіки та зможуть вирішувати спеціалізовані завдання та розв’язувати складні практичні проблеми у сфері просторової організації бізнесу під час професійної та науково-навчальної діяльності, що передбачає застосування класичних і сучасних економічних теорій, методів та інструментів економічного обґрунтування проектних рішень в визначення місця локації підприємств; навчаться розв’язувати поставлені задачі та приймати обґрунтовані рішення просторової організації бізнесу та локації об’єктів виробництва і споживання; навчаться моделювати процесу формування диференціальної ренти та цін на природні ресурси в залежності від місця локації виробників та споживачів природного ресурсу; зможуть проводити дослідження процесу локації підприємства на високому професійному рівні, генерувати нові ідеї, виявляти ініціативу та підприємливість; зможуть економічно обґрунтовувати рішення у сфері управління витратами, бізнес-процесами, інвестиційними проектами, ціноутворення при вибору місця локації підприємства; отримують здатність розуміти та враховувати соціальні, екологічні, етичні, техніко-технологічні аспекти, що впливають на формування рішень у сфері просторової організації бізнесу; отримують поглиблені знання та розуміння концептуально-методологічних та методико-прикладних засад просторової організації виробництв; навчаться обирати та практично застосовувати методи, інструменти та важелі територіальної прив’язки підприємства; отримують навички обґрунтовувати рішення щодо просторової організації виробництва.
Опис: Теоретичні аспекти просторової організації бізнесу. Принципи та методи просторової диференціації витрат виробництва. Класифікація виробництв за чинниками просторової організації економіки. Економіко-математичне моделювання процесу просторової організації бізнесу. Вплив держави на просторову організацію економіки. Особливості просторової прив’язки бізнесу в агломераціях. Вплив транспортних витрат на просторову організацію бізнесу. Оцінка й прийняття проектних рішень в умовах ризику невизначеності місця локації підприємства. Особливості просторової організації бізнесу в преференційних зонах. Вплив локації природних ресурсів на просторову організацію бізнесу. Моделювання процесу формування диференціальної ренти та цін на природні ресурси в залежності від місця локації виробників та споживачів природного ресурсу. Економічна оцінка землі та її просторові аспекти. Порівняння варіантів реалізації проектів в залежності від витрат на локацію.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики знань є поточний та підсумковий (екзаменаційний) контроль. У процесі поточного контролю методами діагностики знань є: оцінювання виступів студентів та їхньої активності під час ділових та імітаційних ігор на лекційних заняттях; перевірка виконання лабораторних робіт, захист звітів про виконання лабораторних робіт; перевірка, обговорення та захист індивідуального науково-дослідного завдання. Екзаменаційний контроль: оцінювання письмової та усної компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (100%): - підготовка та захист лабораторних робіт (24%); - виконання та захист індивідуального науково-дослідного завдання (16%); - ділові та імітаційні ігри на лекційних заняттях (5%); -підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (55%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: А – оцінка «відмінно» (88-100 балів) виставляється за глибокі знання навчального матеріалу, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їх взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно послідовно відповідати на поставлені питання, вміння застосовувати теоретичні положення при розв’язуванні практичних задач; В – оцінка «добре» (80-87 балів) виставляється за міцні знання навчального матеріалу, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені питання, вміння застосовувати теоретичні положення при розв’язанні практичних задач; С – оцінка «добре» (71-79 балів) виставляється за міцні знання навчального матеріалу, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені питання, які, однак, містять певні (несуттєві) неточності, за вміння застосовувати теоретичні положення при розв’язанні практичних задач; D – оцінка «задовільно» (61-70 балів) виставляється за посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень при розв’язанні практичних задач; E – оцінка «задовільно» (50-60 балів) виставляється за слабкі знання навчального матеріалу, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності його викладання, за слабке застосування теоретичних положень при розв’язанні практичних задач; FX – оцінка «незадовільно» з можливістю повторного складання екзамену (26-49 балів) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу, невміння застосувати теоретичні положення при розв’язанні практичних задач; F – оцінка «незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням модуля (навчальної дисципліни) (00-25 балів) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу, невміння орієнтуватися при розв’язанні практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Просторова організація бізнесу в регіонах України: форми та механізми регулювання: монографія у 2-х томах. Т.2 / НАН України. Державна установа «Інститут регіональних досліджень ім. М.І. Долішнього НАН України»; наук. ред. М.І. Мельник. Львів, 2019. 330 с 2. Просторова економіка та екологія [Текст]: навч. посіб. / О. М. Ткачук та ін. - Вінниця: ВТЕІ КНТЕУ, 2017. - 236 с 3. Просторова організація економічних систем: [монографія] / Стадницький Ю.І., Данилович Т.Б, Музиченко-Козловська О.В., Войцеховська В.В., Висоцький А.Л., Симак А.В., Стадницька Ю.Ю. – Львів: Новий світ-2000, 2013. – 274 с. 4. Просторові форми організації бізнесу в Україні: тенденції, перспективи та механізми розвитку: наукова доповідь / НАН України. ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України»; наук. Редактор М.І. Мельник. – Львів, 2018. – 107 с. (Серія «Проблеми регіонального розвитку») 5. Колот А. М. Створення власного бізнесу [Електронний ресурс]: навч. посібник / А. М. Колот, Г. О. Швиданенко, та ін. — К. : КНЕУ, 2017. — 311 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).