Психологія поведінки споживача

Спеціальність: Маркетинг
Код дисципліни: 6.075.04.E.087
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Маркетинг і логістика
Лектор: к.е.н., доц. Таранський Ігор Петрович к.е.н., ст.викл. Рикованова Ірина Сергіївна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надання знань про напрями розширення функцій маркетингу в дослідженні механізмів поведінки споживачів і використанні цих механізмів для досягнення мети організації.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральної: здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері маркетингової діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування відповідних теорій та методів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов; загальних: ЗК 3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК 8. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. ЗК 13. Здатність працювати у міжнародному контексті. ЗК 14. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. фахових: ФК 1. Здатність логічно і послідовно відтворювати отримані знання предметної області маркетингу. ФК 4. Здатність проваджувати маркетингову діяльність на основі розуміння сутності та змісту теорії маркетингу і функціональних зв'язків між її складовими. ФК 5. Здатність коректно застосовувати методи, прийоми та інструменти маркетингу. ФК 6. Здатність проводити маркетингові дослідження у різних сферах маркетингової діяльності. ФК 8. Здатність розробляти маркетингове забезпечення розвитку бізнесу в умовах невизначеності. ФК 9. Здатність використовувати інструментарій маркетингу в інноваційній діяльності. ФК 10. Здатність використовувати маркетингові інформаційні системи в ухваленні маркетингових рішень і розробляти рекомендації щодо підвищення їх ефективності. ФК 11. Здатність аналізувати поведінку ринкових суб’єктів та визначати особливості функціонування ринків. ФК 13. Здатність планування і провадження ефективної маркетингової діяльності ринкового суб’єкта в крос-функціональному розрізі. фахових професійного спрямування: ФКПС 1.5. Уміння досліджувати та застосовувати сенсорні, когнітивні та емоційні відповіді споживачів на маркетингові стимули.
Результати навчання: Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань у сфері маркетингу. Пояснювати інформацію, ідеї, проблеми та альтернативні варіанти прийняття управлінських рішень фахівцям і нефахівцям у сфері маркетингу, представникам різних структурних підрозділів ринкового суб’єкта. Виявляти навички самостійної роботи, гнучкого мислення, відкритості до нових знань, бути критичним і самокритичним. Виконувати функціональні обов’язки в групі, пропонувати обґрунтовані маркетингові рішення. Демонструвати навички письмової та усної професійної комунікації державною й іноземною мовами, а також належного використання професійної термінології. Аналізувати потреби та можливості споживачів, визначати та застосовувати релевантні концепції поведінки споживачів, збирати інформацію та трансформувати моделі поведінки у відповідні маркетингові стратегії паблік рілейшнз. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб. Здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Маркетингова цінова політика, Маркетингова товарна політика. Кореквізити: Блок дисциплін за вибором студента.
Короткий зміст навчальної програми: Поняття, структура і сутність поведінки споживачів. Поняття, структура і сутність поведінки споживачів. Чинники зовнішнього впливу на поведінку споживачів. Чинники внутрішнього впливу на поведінку споживачів. Оцінка варіантів перед купівлею. Процес прийняття рішень організаційним споживачем. Поведінкова реакція покупців. Маркетингові інструменти впливу на поведінку споживачів. Кількісні дослідження поведінки споживачів. Якісні дослідження поведінки.
Опис: ГЕНЕЗИС НАУКОВОЇ ДИСЦІПЛІНИ “ПСИХОЛОГІЇ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ” Історичні аспекти виникнення науки “Поведінка споживачів”. Виробниче споживання: цілі, трансформація продукту в його конструювання ідентичності. Особистісна і соціальна ідентичності. Маркетингова революція. Предмет споживання. Споживання як предмет соціологічного аналізу. Проблема індивідуального споживання в маркетингу. Динаміка методологічних підходів до споживання в маркетингу. Соціологія розподілу і соціологія споживання. Проблематика споживання в соціології. Вихідні методологічні принципи курсу. ПОНЯТТЯ, СТРУКТУРА І СУТНІСТЬ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ Мікроекономічний підхід до моделювання поведінки споживачів. Психологічний підхід до вивчення поведінки споживачів. Соціологічні та інтегровані підходи до вивчення поведінки споживачів. Концепція соціокультурного поля ЧИННИКИ ЗОВНІШНЬОГО ВПЛИВУ НА ПОВЕДІНКУ СПОЖИВАЧІВ Вплив культурних факторів. Вплив належності до соціального класу. Вплив соціальних факторів. Вплив родини. Ситуативні чинники ЧИННИКИ ВНУТРІШНЬОГО ВПЛИВУ НА ПОВЕДІНКУ СПОЖИВАЧІВ Особистісні фактори. Психологічні фактори. Ресурси та знання споживачів. Потреба та інтереси Ієрархія потреб Обмеженість концепції А. Маслоу Споживчий габітус ОЦІНКА ВАРІАНТІВ ПЕРЕД КУПІВЛЕЮ. Критерії оцінки. Оцінка вибраних варіантів. Вибір правила рішення. Значення передкупівельної оцінки для маркетингу. ПОВЕДІНКОВА РЕАКЦІЯ ПОКУПЦІВ Залучення до процесу прийняття рішення про купівлю. Сприйняття інформації про товарні марки. Засвоєння інформації про товарні марки. Ставлення до товару. МАРКЕТИНГОВІ ІНСТРУМЕНТИ ВПЛИВУ НА ПОВЕДІНКУ СПОЖИВАЧІВ Вплив маркетингової комунікації на поведінку споживачів. Вплив товарної політики на поведінку споживачів. Вплив збутової політики. Вплив цінової політики. Методики модифікації поведінки споживачів. КІЛЬКІСНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ Загальна характеристика методів дослідження поведінки споживачів. Вимірювання пізнавальної реакції споживачів. Вимірювання емоційної реакції споживачів. Вимірювання поведінкової реакції споживачів. ЯКІСНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКИ Загальна характеристика якісних досліджень. Методи проведення якісних досліджень. Методики, які застосовуються при проведенні якісних досліджень.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (30%): робота на практичних заняттях. Підсумковий контроль (70%, екзамен – письмова (55%) та усна (15%) компоненти).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (30%): робота на практичних заняттях. Підсумковий контроль (70%, екзамен – письмова (55%) та усна (15%) компоненти).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Поведінка споживача: навч. Посібник / Бабко Н.М., Мандич О.В., Сєвідова І.О., Романюк І.А., Квятко Т.М. Харків: ХНТУСГ, 2020. 170 с. 2. Іваненко Л.М., Боєнко О.Ю. Поведінка споживачів : навч.посібник. ДонНУ імені Василя Стуса. – Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2016. 256 с. 3. Замкова Н.Л., Поліщук І.І., Буга Н.Ю., Соколюк К.Ю. Поведінка споживачів : навчальний посібник. Вінниця: Редакційно-видавничий відділ ВТЕІ КНТЕУ, 2018. 200 с. 4. Таранський І.П., Рикованова І.С. Електронний навчально-методичний комплекс «Поведінка споживача»
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).