Економіка підприємства

Спеціальність: Маркетинг
Код дисципліни: 6.075.00.O.016
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: Мусійовська Оксана Богданівна (к.е.н., доцент кафедри економіки підприємства та інвестицій)
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета дисципліни – формування у студентів системи теоретичних знань, вмінь та навичок практичної роботи щодо методів організації ефективного господарювання на рівні підприємства; набуття теоретичних і практичних знань щодо вирішення конкретних економічних завдань, які дозволили б їм найкращим чином досягти економічних цілей підприємства – одержання високих прибутків, вибір найбільш оптимальних рішень на перспективу. Предметом дисципліни є форми виявлення економічних законів і закономірностей розвитку суспільного виробництва у господарській діяльності підприємства.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність (ІНК): здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері маркетингової діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування відповідних теорій та методів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності: ЗК2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. ЗК4. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК5. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків. ЗК6. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК7. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК8. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. ЗК11. Здатність працювати в команді. ЗК12. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК13. Здатність працювати у міжнародному контексті. Фахові компетентності: ФК7. Здатність визначати вплив функціональних областей маркетингу на результати господарської діяльності ринкових суб’єктів. ФКПС5.1. Уміння формувати ефективний процес продажу товарів та управляти ризиками, що виникають у процесі роботи підприємства, із врахуванням головних принципів маркетингу, активного використання інструментарію мерчандайзингу, та розробленої системи логістичного обслуговування споживачів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:ПРН2.Аналізувати і прогнозувати ринкові явища та процеси на основі застосування фундаментальних принципів, теоретичних знань і прикладних навичок здійснення маркетингової діяльності. ПРН3. Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань у сфері маркетингу ПРН11. Демонструвати вміння застосовувати міждисциплінарний підхід та здійснювати маркетингові функції ринкового суб’єкта. ПРН14. Виконувати функціональні обов’язки у групі, пропонувати обгрунтовані маркетингові рішення. ПРН15. Діяти соціально-відповідально та громадсько свідомо на основі етичних принципів маркетингу, поваги до культурного різноманіття та цінностей громадянського суспільства з дотриманням прав і свобод особистості. ПРНС1.1. Збирати та аналізувати необхідну інформацію, розраховувати економічні та маркетингові показники, оцінювати ризики прийняття управлінських рішень з метою удосконалення управління процесом продажу. ПРНС1.4. Планувати комплекс маркетингу підприємства за результатами дослідження сенсорних, когнітивних та емоційних відповідей покупців. КОМ1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідеї, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. АіВ2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб. АіВ3. Здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Макроекономіка Мікроекономіка Менеджмент Супутні і наступні навчальні дисципліни: Маркетинг Товарознавство
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Економіка підприємства» дозволяє отримати ґрунтовні знання про особливості функціонування внутрішньо-економічного механізму підприємства та вплив на нього зовнішнього середовища; форми та методи управління підприємством; склад та показники використання виробничих та інших ресурсів; закономірності формування витрат та результатів діяльності підприємства; чинники економічного розвитку підприємства, зокрема, засоби та форми здійснення ним інвестиційної та інноваційної діяльності. Необхідними елементами успішного засвоєння навчального матеріалу дисципліни є лекційні заняття, практичні заняття і самостійна робота.
Опис: Тема 1. Підприємство, види підприємств, їх організаційно-правові форми 1.1. Поняття підприємства та основні засади його функціонування. 1.2. Класифікація підприємств. 1.3. Господарські товариства. 1.4. Види підприємств за розміром та за формою власності. 1.5. Об’єднання підприємств. Тема 2. Ринок і продукція 2.1. Ринкове середовище господарювання підприємств. 2.2. Характеристика продукції та її класифікація. 2.3. Виробнича програма підприємства. Тема 3. Персонал підприємства, продуктивність і оплата праці 3.1. Поняття, класифікація і структура персоналу підприємства. Визначення чисельності окремих категорій працівників. 3.2. Показники руху і стабільності кадрів на підприємстві. 3.3. Кадрова політика і система управління персоналом. Колективний договір. 3.4. Продуктивність праці як економічна категорія. Резерви і фактори зростання продуктивності праці. 3.5. Організація оплати праці на підприємстві. Форми та системи оплати праці працівників різних категорій. 3.6. Склад фонду оплати праці на підприємстві. Мотивація трудової діяльності та організація преміювання працівників. Тема 4. Капітал підприємства 4.1. Поняття капіталу підприємства. 4.2. Основний капітал. 4.3. Нематеріальні активи. 4.4. Оборотний капітал підприємства. Тема 5. Інвестиції та інвестиційна діяльність підприємства 5.1. Поняття і класифікація інвестицій. 5.2. Інвестиційна діяльність підприємства. 5.3. Ефективність інвестицій та її підвищення. Інвестиційні проекти. Тема 6. Інноваційна діяльність 6.1. Характеристика інновацій та інноваційної діяльності. 6.2. Інноваційні процеси. 6.3. Науково-технічний прогрес та його роль у розвитку економіки. 6.4. Оцінка ефективності інноваційної діяльності. Тема 7. Техніко-технологічна база і виробнича потужність підприємства 7.1. Сутність техніко-технологічної бази виробництва та її роль у поліпшенні його ефективності. 7.2. Управління технічним розвитком підприємства. 7.3. Формування та використання виробничої потужності підприємства. Тема 8. Організація виробництва і забезпечення якості продукції 8.1. Сутність, структура та принцип організації виробничого процесу. 8.2. Організаційні типи виробництва. 8.3. Організація виробничого процесу в часі та просторі. 8.4. Методи організації виробництва. 8.5. Якість продукції. Тема 9. Витрати на виробництво та реалізацію продукції 9.1. Поняття собівартості продукції, витрат, витрат операційної діяльності. Класифікація витрат. 9.2. Групування витрат за економічними елементами. 9.3. Групування витрат за статтями калькуляції. 9.4. Калькулювання собівартості продукції в комплексних виробництвах. 9.5. Визначення точки беззбитковості. 9.6. Напрями зниження витрат підприємства. 9.7. Ціноутворення на підприємстві. Тема 10. Фінансово-економічні результати діяльності підприємства 10.1. Сутність та класифікація фінансових результатів. 10.2. Оцінка ефективності діяльності підприємства. Сутність та критерії економічної ефективності. Тема 11. Розвиток підприємств: сучасні моделі, трансформація та реструктуризація. 11.1. Сучасні моделі розвитку підприємств. 11.2. Поняття, завдання та форми реструктуризації підприємства. 11.3. Види реструктуризації. 11.4. Порядок здійснення й ефективність реструктуризації суб’єктів господарювання. Тема 12. Економічна безпека та антикризова діяльність підприємства 12.1. Характеристика економічної безпеки підприємства. 12.2. Оцінка рівня економічної безпеки підприємства. 12.3. Санація підприємств. 12.4. Банкрутство підприємств. 12.5. Ліквідація збанкрутілих підприємств.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики знань є методи контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролю. У процесі поточного контролю методами діагностики знань є: оцінювання виступів студентів та їх активності під час практичних та семінарських занять, перевірка виконання робіт, усне опитування на предмет засвоєння матеріалу, перевірка на практичних заняттях, перевірка самостійних та контрольних робіт, обговорення та перевірка представлених індивідуальних завдань. У ході викладання дисципліни для активізації навчального процесу передбачено застосування сучасних навчальних технологій, таких як проблемні лекції; міні-лекції; презентації; робота в малих групах; семінари-дискусії; кейс-метод; ділові ігри. У процесі семестрового контролю методами діагностики знань є перевірка письмового екзаменаційного завдання та усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль : 30 балів Екзаменаційний контроль : 70 балів (50 письмова частина, 20 усна складова)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Економіка підприємства : навч. підручник / В.В.Козик, О. Ю.Ємельянов, О. Я. Загорецька [та ін.]. – Львів : Видавництво «Новий Світ – 2000», 2022. – 278 с. 2. Бойчик І.М Економіка підприємства: підручник. / І.М.Бойчик. – К.: Кондор -Видавництво, 2016.378 с. 3. Гетьман О.О.Економіка підприємства: Навч. посіб. – 2-ге видання. / О.О.Гетьман, В.М. Шаповал. – К.: Центр учбової літератури, 2010.488 с. 4. Економіка підприємства : підручник / за заг. ред. С. Ф. Покропивного. - 3-є вид., перероб. та доп. - К. : КНЕУ, 2016. 528 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Економіка підприємства (курсовий проєкт)

Спеціальність: Маркетинг
Код дисципліни: 6.075.00.O.017
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: Гудзь Ольга Ігорівна (к.е.н., доцент кафедри економіки підприємства та інвестицій) Баланська Олена Ігорівна (асистент кафедри економіки підприємства та інвестицій) Жигало Оксана Юріївна (к.е.н., асистент кафедри економіки підприємства та інвестицій)
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • вміти визначати показники програми діяльності підприємства та відповідно до їх рівня встановити потребу в основних видах ресурсів (матеріальних, трудових, фінансових тощо); • вміти розраховувати та оцінювати фінансові результати діяльності підприємства; • вміти розраховувати основні показники оцінювання ефективності використання ресурсів підприємства; • вміти визначати найбільш прийнятний варіант реалізації інвестиційного проекту на підприємстві і за його даними визначати очікуваний рівень фінансових результатів підприємства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кореквізит: Економіка підприємства
Короткий зміст навчальної програми: Виробнича програма підприємства. Чисельність персоналу. Фонд оплати праці підприємства. Оцінка основних фондів підприємства. Визначення кошторису витрат на виробництво продукції. Калькулювання собівартості продукції. Нормування оборотних коштів підприємства. Визначення цін на продукцію. Визначення беззбитковості виробництва та Основних фінансово-економічних показників діяльності підприємства. Розрахунок показників ефективності інвестицій у проекти розвитку підприємства.
Методи та критерії оцінювання: • оцінювання змістового наповнення та правильності виконання курсового проекту (70%); • письмово-усне опитування та захист курсового проекту (30%).
Рекомендована література: 1. Економіка підприємства: Електронний навчально-методичний комплекс. Укл.: Гудзь О.І. Адреса розміщення: http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=4126. 2. Економіка підприємства: навч. Посібник / В.В. Козик, О.Ю. Ємельянов, О.Я. Загорецька, В.М. Мельник, О.І. Гудзь– Львів : Вид-во «Простір –М», 2014. – 406 с. 3. Бойчик І.М Економіка підприємства: підручник. / І.М.Бойчик. – К.: Кондор -Видавництво, 2016.378 с. 4. Економіка підприємства : підручник / за заг. ред. С. Ф. Покропивного. - 3-є вид., перероб. та доп. - К. : КНЕУ, 2016. 528 с. 5. Економіка господарської діяльності підприємства: методичні вказівки до виконання курсового проекту з дисципліни «Економіка підприємства» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 075 «Марке-тинг» денної форми навчання. / Укл.: О.І.Гудзь. – Львів: Видавництво Націона-льного університету «Львівська політехніка», 2020. – 34 с.