Суспільство ризику

Спеціальність: Соціологія та розвиток людських ресурсів
Код дисципліни: 6.054.03.E.052
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к. пол. н., доц. Макух Оксана Євгенівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у: отриманні студентами знань щодо узагальнення теоретичних підходів та аналізу емпіричних даних, існуючих у вітчизняній і світовій практиці, до визначення сутності соціального ризику та його впливу на динаміку українського суспільства; отриманні знань про теорії суспільства ризику, вплив суспільства глобального ризику на інститути держави; про суспільство ризику як суспільство споживання; про системні та суб’єктивні ризики українського суспільства; про можливості та ризики інформаційного суспільства; про українську молодь у суспільстві підвищеного ризики; про ризики модернізації в контексті трансформації українського суспільства; про управління соціальними ризиками. набутті практичних навичок та умінь, необхідних для здійснення виконання професійних обов’язків у сфері соціальної аналітики та соціологічних досліджень; ознайомленні з можливостями реалізації набутих знань та навичок в особистій професійній практиці.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: - загальних: ЗК. 1.Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях. ЗК.8. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК.12. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя ЗК.14. Вміння виявляти проблеми і приймати обґрунтовані рішення. Фахові компетентності: ФКС 1.8 Здатність розуміти і враховувати соціальні, правові, культурні, економічні чинники, що впливають на прийняття соціотехнологічних рішень на всіх рівнях суспільної системи
Результати навчання: РН01. Використовувати понятійний апарат соціології в освітній, дослідницькій та інших сферах професійної діяльності. Рзуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми. Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі. Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач. Вільно спілкуватися державною та іноземною / іноземними мовами усно і письмово з професійних питань. Вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі пошуку, збору та аналізу соціологічної інформації. Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури. Вміти розробляти програму соціологічного дослідження. Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів. Знати та дотримуватися етичних норм професійної діяльності соціолога. Концептуальні наукові та практичні знання. Знання теоретико-методологічних засад соціоінженерної діяльності, зокрема соціального прогнозування, соціального планування та проектування Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання Збір, інтерпретація та застосування даних. Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах. Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти. Організація та керівництво професійним розвитком осіб та груп. Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: • Соціологічний аналіз громад • Соціальна структура та стратифікація кореквізити: • Практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Суть вивчення дисципліни «Суспільство ризику» полягає: в отриманні студентами знань та навичок щодо теоретичних підходів та аналізу емпіричних даних, існуючих у вітчизняній і світовій практиці, які застосовуються до визначення сутності соціального ризику та його впливу на динаміку українського суспільства; отриманні знань про теорії суспільства ризику, вплив суспільства глобального ризику на інститути держави; про вплив медіа-дискурсу на виробництво соціальних ризиків; про суспільство ризику як суспільство споживання; про системні та суб’єктивні ризики українського суспільства; про можливості та ризики інформаційного суспільства; про українську молодь у суспільстві підвищеного ризики; про ризики модернізації в контексті трансформації українського суспільства; про управління соціальними ризиками. Вивчення дисципліни передбачає роботу студента на лекційних та практичних заняттях, самостійну роботу, виконання практичних завдань та підсумкової індивідуальної науково-дослідницької роботи. Процес вивчення дисципліни передбачає систематичну комунікацію викладачів та студентів з метою покращеного розуміння та засвоєння матеріалу.
Опис: Суспільство ризику: еволюція, ознаки, теорії. Суспільство постмодерну як суспільство ризику. Соціологічна концепція «суспільства ризику. Тенденції соціальних ризиків в умовах сучасного суспільства Українське суспільство як суспільство ризику Процес розвитку сучасної України як суспільства ризику. Виникнення та ескалація ризиків в українському суспільстві. Вплив медіа-дискурсу на виробництво соціальних ризиків. Вплив медіа-дискурсу на механізм формування ризиків в сучасному українському суспільстві. Посилення соціальних ризиків в Україні у зв’язку із агресивною інформаційною політикою. Системні та суб’єктивні ризики українського суспільства. Природа соціальних ризиків. Системні ризики та їх вплив на суспільство Суб’єктивний ризик та його формування Суспільство ризику як суспільство споживання та наслідок кризи сучасної цивілізації. Витоки та формування концепції «суспільства споживання». Філософія маркетингу як творець цінностей суспільства споживання. Споживання як виробництво соціальних ризиків. Українське суспільство як суспільство споживання. Парадокси суспільства споживання на прикладі українського. Практики споживацької поведінки в Україні. Аксіологічні та соціальні наслідки. Можливості та ризики інформаційного суспільства Інформатизація та діджиталізація сучасного суспільства. Українська молодь у суспільстві підвищеного ризику Студентська молодь як суб'єкт суспільства ризику. Особливості соціалізації молоді у суспільстві ризику. Професійні ризики сучасного студентства. Сприяння соціальному становленню молоді збоку держави Ризики модернізації в контексті трансформації українського суспільства. Специфіка і тенденції модернізації українського суспільства. Виклики модернізації в українському суспільстві. Управління соціальними ризиками. Оцінка та аналіз соціального ризику. Попередження, запобігання, мінімізація соціальних ризиків. Управлінська стратегія щодо соціальних ризиків.
Методи та критерії оцінювання: • Робота на практичних заняттях: усне опитування, використання інтерактивних форм навчання, індивідуальна контрольна робота (40%) • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь усна, 4 бали: – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Рецензування, опонування, дискусія, аргументація - 3 бали: – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – вміння опонувати та рецензувати; – вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії Доповнення, 2 бали: – науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Герус О. I. Застосування дискурс-аналітичного підходу у дослідженні комерційної реклами. Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». 2017. Вип. 39. С. 101-109 2. Кривошеїн В. В. Ризик як соціальне явище. Науково-теоретичний і громадсько-політичний альманах «Грані». 2012. № 6 (86). С. 80–85. 3. Людський розвиток в Україні: мінімізація соціальних ризиків: колективна науково-аналітична монографія / за ред. Е. М. Лібанової. – Київ: Ін-т демографії та соціальних досліджень ім. М. В. Птухи НАН України, Держкомстат України, 2010. 496 с. 4. Надрага В. І. Соціальні ризики: сутність, аналіз, можливості впливу: монографія / НАН України, Ін-т демографії та соц. дослідж. ім. М. В. Птухи. Київ, 2015. 329 с. 5. Стегній О. Г. Теоретико-методологічні засади дослідження феномену соціогенних ризиків.Український соціум. 2009. № 4 (31). С. 33-46.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).