Управління людським потенціалом в сучасних організаціях

Спеціальність: Соціологія та розвиток людських ресурсів
Код дисципліни: 6.054.03.E.054
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: ст. викл. Уманець Наталія Анатоліївна.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є: засвоєння студентами змісту найважливіших ідей та практик, які торкаються управління людським потенціалом в сучасних організаціях, психологічних механізмів організаційної роботи з персоналом, процедур оцінювання персоналу, прийому на роботу і звільнення. Формування цілісного уявлення про управління людським потенціалом в сучасних організаціях, ознайомлення з практиками організаційно-кадрової роботи.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ІКСі Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері соціології, що передбачають застосування основних соціологічних теорій і методів та характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. ЗК6. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо ЗК10. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК14. Вміння виявляти проблеми і приймати обґрунтовані рішення. фахові компетентності: СК3. Здатність аналізувати соціальні зміни, що відбуваються в Україні та світі в цілому. СК8. Здатність дотримуватися у своїй діяльності норм професійної етики соціолога. ФКС2.1 Здатність розуміти та застосовувати технології управління людськими ресурсами в сучасній організації
Результати навчання: РН02. Розуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми. РН03. Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі. РН04. Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач. РН06. Ефективно виконувати різні ролі (зокрема організатора, комунікатора, критика, генератора ідей, виконавця тощо) у команді в процесі вирішення фахових задач. РН08. Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури. РН09. Вміти розробляти програму соціологічного дослідження. РН10. Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів. РН11. Презентувати результати власних досліджень для фахівців і нефахівців. РН12. Знати та дотримуватися етичних норм професійної діяльності соціолога. Зн1. Концептуальні наукові та практичні знання. Зн2. Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання. Зн3. Знання теоретико-методологічних засад соціоінженерної діяльності, зокрема соціального прогнозування, соціального планування та проектування. Ум1. Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання. АВ2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах щодо розвитку людських ресурсів на всіх рівнях. АВ3. Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: • Особистісна і комунікаційна ефективність керівника кореквізити: • Основи супервізії в організації • Аналіз та діагностика соціальних процесів в організації • Коучінг і консультування в управлінні персоналом
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення цієї дисципліни передбачає засвоєння студентами змісту найважливіших ідей та практик, які торкаються управління людським потенціалом в сучасних організаціях; психологічних механізмів організаційної роботи з персоналом, процедур оцінювання персоналу, прийому на роботу і звільнення. Курс має теоетично-практичне спрямування, тому навчання не відбувається за традиційною схемою лекційно-семінарських занять. Кожне заняття є комбінованим, оскільки поєднує міні-лекції та практичні вправи. Успішне засвоєння курсу, отже, є неможливим без активної участі студентів в навчальних заняттях. Опанування даного курсу передбачається здійснювати в різних формах: лекції, семінарського, практичного, індивідуального занять, самостійної роботи, підготовки наукових статей тощо.
Опис: Управління людським потенціалом в системі менеджменту сучасних організацій. Розвиток науки про працю. Характеристика основних понять: людський потенціал (інтелектуальний та психофізіологічний), трудові ресурси, трудовий потенціал, кадровий потенціал, персонал, менеджмент персоналу. Управління розвитком персоналу в умовах економіки, заснованої на знаннях. Інформаційна економіка - нова парадигма економіки знань. Фактори конкурентоспроможності персоналу, засновані на використанні інтелектуального капіталу. Підходи до трактування терміну «людський потенціал». Поняття етики менеджменту. Моральні дилеми. Фактори етичного вибору. Соціальна відповідальність організації. Основні компетентності менеджера по персоналу. Природа поведінки людини в установах соціальної сфери. Організаційна поведінка. Взаємодія людини з організаційним оточенням. Комунікативна діяльність та ділове спілкування як управлінська функція. Ділове спілкування та його характеристика. Мотивація та стимулювання персоналу в сучасних організаціях як елемент управління людським потенціалом. Вплив, влада і лідерство в організації. Порівняльна характеристика керівництва і лідерства. Риси сучасного керівника. Групи і команди в організації. Організаційний контекст управління людським потенціалом. Характеристика організаційної культури та її складових. Моделі навчання та опанування організаційною культурою. Основні положення кадрової політики організації. Технології в управлінні людським потенціалом: формування кадрового складу. Технології в управлінні людським потенціалом: планування і управління кар’єрою. Сутність та види оцінювання персоналу. Освіта і професійна підготовка як фундамент людського розвитку і прогресу суспільства. Сутність і фактори конкурентоспроможності робочої сили. Управління людським потенціалом в умовах кризи.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, участь в дискусіях, презентація проекту дослідження (40%) • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь-10 балів правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Рецензування, опонування - 3 бали - правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – вміння опонувати та рецензувати; – вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії. Доповнення - 2 бали - науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей Експрес –опитування - 2 бали – коротка правильна відповідь без додаткової аргументації.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Азаренкова,Г. (2015) Управління персоналом в умовах економіки знань: монографія. Київ: УБС НБУ. Балабанова, Л., Сардак,О.(2011)Управління персоналом: підручник. Київ: Центр учбової літератури. Зайченко,О., Кузнецова,В.(2015) Управління людськими ресурсами: навч. пос. /за наук. ред. О. І. Зайченко. Івано-Франківськ. «Лілея НВ» Карпенко,А.(2018) Розвиток інтелектуальних активів людського потенціалу: теорія та практика: монографія. Запоріжжя: ФОП В. В. Мокшанов. Людський потенціал підприємницької діяльності: навчальний посібник (2021)/ за заг.ред. Н.Ю. Кубіній. Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла». Технології управління персоналом(2017): монографія/ О.А.Гавриш, Л.Є.Довгань, І.М.Крейдич,,Н.В.Семенченко. Київ. НТУУ « КПІ ім. Ігоря Сікорського» Keeley,B. (2017)Human capital: how what you know shapes your life? Paris. OECD. Tnurow, L.(2019) Investment in human capital. Belmont. Wadswotth Publ.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).