Особистісна і комунікаційна ефективність керівника

Спеціальність: Соціологія та розвиток людських ресурсів
Код дисципліни: 6.054.03.E.053
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.політ.н., доцент Школяр Мар’яна Володимирівна.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Оволодіння і реалізація компетентностей, заявлених для даної дисципліни; розуміння сутності організаційної поведінки персоналу та чинників, які впливають на її модифікацію на рівні особи та групи; оволодіння навичками втручання в основні організаційні процеси: управління, прийняття рішень, комунікації, конфліктів тощо; опанування здатності застосовувати основні соціально-психологічні технології з метою підвищення ефективності управлінської діяльності та праці персоналу в організації.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей: Загальні компетентності: ЗК 1. Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях. ЗК 6. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. ЗК 10. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК 11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності: СК 3. Здатність аналізувати соціальні зміни, що відбуваються в Україні та світі в цілому. СК 8. Здатність дотримуватися у своїй діяльності норм професійної етики соціолога. Фахові компетентності професійного спрямування: ФКС 2.2. Здатність до самоаналізу та саморозвитку як організатора та керівника процесу позитивних змін у системі управління організаційними структурами сучасного суспільства
Результати навчання: РН01. Використовувати понятійний апарат соціології в освітній, дослідницькій та інших сферах професійної діяльності. РН02. Розуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми. РН03. Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі. РН04. Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач. РН06. Ефективно виконувати різні ролі (зокрема організатора, комунікатора, критика, генератора ідей, виконавця тощо) у команді в процесі вирішення фахових задач. РН07. Вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі пошуку, збору та аналізу соціологічної інформації. РН08. Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури. РН09. Вміти розробляти програму соціологічного дослідження. РН10. Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів. РН11. Презентувати результати власних досліджень для фахівців і нефахівців. РН12. Знати та дотримуватися етичних норм професійної діяльності соціолога. Зн1. Концептуальні наукові та практичні знання. Зн2. Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання. Ум1. Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання. АВ1. Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами. АВ2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах щодо розвитку людських ресурсів на всіх рівнях. АВ3. Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти. АВ4. Організація та керівництво професійним розвитком осіб та груп. АВ5. Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: • Соціальні виміри здоров’я і освіти в контексті розвитку людських ресурсів • Гендерні, сімейні та вікові аспекти соціалізації особистості • Соціологічні виміри організаційної поведінки • Соціальне проектування і оцінювання Кореквізити: • Соціологія економіки та управління • Людський капітал в екстремальних умовах • Аналіз та діагностика соціальних процесів в організації • Основи супервізії в організації • Коучінг і консультування в управлінні персоналом • Архітектура вибору у складних життєвих обставинах
Короткий зміст навчальної програми: У курсі розглядаються теми, пов’язані з актуальними аспектами формування й застосування управлінських компетентностей керівника сучасної організації, а також практичного застосування соціально-психологічних технологій в управлінні персоналом та розвитку людського потенціалу організації
Опис: Особа в організаційній системі. Організаційна поведінка: визначення поняття. Моделі організаційної поведінки. Особистість крізь призму індивідуальних факторів, що впливають на організаційну поведінку. Цінності, настанови та мотивація як регулятори поведінки персоналу в організації. Організаційна культура як інструмент регулювання організаційної поведінки. Соціально-психологічні процеси в групі. Лідерство та групові явища. Роль команд у функціонуванні організацій. Технологія розвитку професійно-управлінського самовизначення керівника в організації. Організаційні процеси. Адаптація особи та побудова кар'єри в організації. Організаційні конфлікти та роль керівника в їх регулюванні. Асертивна поведінка як метод запобігання конфліктів у колективі. Комунікація в організації. Принципи і правила професійної етики та ефективного спілкування в системі взаємодій «керівник-підлеглі».
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальна контрольна робота (40%) • підсумкова контрольна робота (екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь - 4 – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Рецензування, опонування - 2 – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії. Доповнення -1 – науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей. Експрес –опитування - 0,5 – коротка правильна відповідь без додаткової аргументації. «Співвідношення психограми та професіограми управлінця: діагностика управлінських компетентностей» - 20 – структура та технічне виконання; - рівень самостійності та глибина осмисленості висновків та рекомендацій; – рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією та поняттями; – вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати та формулювати рекомендації.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Климанська Л.Д. Зв’язки з громадськістю: технології прагматичної комунікації. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. 164с. 2. Климанська Л.Д. Школяр М.В., Савка В.Є. Соціальна психологія організацій. Навчально-методичний комплекс для студентів спеціальності 8. 040201 „Соціологія” освітньо-кваліфікаційного рівня „магістр” та студентів економічних спеціальностей Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2007. 48с. 3. Климанська Л.Д., Школяр М.В., Андрейчук С.К. Соціальний потенціал організацій: конспект лекцій та завдання і вправи для практичних занять для студентів спеціальності 054 «Соціологія». Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. 168с. 4. Власова О.І., Никоненко Ю.В. Соціальна психологія організацій та управління. Підручник. К.: Центр навчальної та практичної літератури, 2019. 396с. 5. Мальська М.П., Білоус С.В. Менеджмент організацій: теорія та практика. Навчальний посібник. К.: Центр навчальної та практичної літератури, 2019. 190 с. 6. Мельман В. О. Конспект лекцій з навчальної дисципліни «Соціально- психологічні основи менеджменту». Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. 47 с. 7. Сучасна технологія оцінювання персоналу та кадрового потенціалу організації і її соціально-психологічний аспект : наук. розробка /В. М. Мартиненко, Ю. Д. Древаль, Ю. В. Конотопцева та ін. К. : НАДУ, 2013. 52 с. 8. Психологія праці та інженерна психологія : навчальний посібник для студентів денної і заочної форм навчання спеціальності 053 «Психологія» - 2-ге вид,, перероб. і доп. / укладач О.С. Юрков. Мукачево: МДУ, 2018 187с. 9. Landy Frank J. & Conte Jeffrey M. Work in the 21st Century: An Introduction to Industrial and Organizational Psychology, 5th Edition, 2018, 704p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).