Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 1

Спеціальність: Технології захисту навколишнього середовища (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.183.00.O.013
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: к.т.н., доц. Руда М.В.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення дисципліни «Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 1» – розвиток у магістрів навичок проведення самостійних наукових досліджень, стислого аргументованого викладу наукових ідей та досягнутих результатів, вміння робити висновки та презентувати публічно наукові здобутки, а також надати можливість магістрам презентувати та апробувати перші результати власних наукових досліджень, брати участь в наукових дискусіях, переймати позитивний досвід у проведені наукових досліджень іншими магістрами.
Завдання: загальні компетентності: ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері технологій захисту навколишнього середовища при здійсненні професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю й невизначеністю умов і вимог. КЗ5. Здатність приймати обґрунтовані рішення. КЗ6. Здатність розробляти проекти та управляти ними. КЗ7. Здійснення безпечної діяльності. фахові компетентності: КС2. Здатність використовувати науково-обґрунтовані методи обробки результатів досліджень в галузі технологій захисту навколишнього середовища. КС4. Здатність розробляти нові та використовувати відомі способи утилізації, знезараження та рециклінгу побутових і промислових відходів.
Результати навчання: ПР3. Використовувати сучасні комунікаційні, комп’ютерні технології у природоохоронній сфері, збирати, зберігати, обробляти і аналізувати інформацію про стан навколишнього середовища та виробничої сфери для вирішення завдань професійної діяльності. ПР7. Розробляти системи екологічного управління з дотриманням вимог ISO 14004, встановлювати процедури та планувати і реалізовувати природоохоронні заходи протягом всього життєвого циклу продукції. ПР8. Проектувати системи комплексного управління відходами та еколого-економічними аспектами їх утилізації, основами проектування полігонів для розміщення відходів, оцінювати їх вплив на довкілля та людину. ПР10. Оцінювати вплив промислових об’єктів на навколишнє середовище, наслідки інженерної діяльності на довкілля і пов’язану з цим відповідальність за прийняті рішення, планувати і проводити прикладні дослідження з проблем впливу промислових об’єктів на навколишнє середовище. ПР12. Впроваджувати і використовувати відновлювальні джерела енергії та ресурсо- та енергозберігаючі технології у виробничій та соціальній сферах. КОМ1. Ефективно працювати у команді та міжнародному колективі, мати лідерські навички. КОМ2. Уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики; АіВ4. Здатність демонструвати розуміння основних засад охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Геоекоінформаційні системи Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 2 Практикум з підготовки наукових публікацій
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 1» є однією із складових у ході підготовки фахівців із спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» та спрямований на розвиток навичок проведення самостійних наукових досліджень, вміння чітко визначати актуальність, мету та завдання дослідження, розвиток презентаційних навичок. Даний курс передбачає створення для магістрів сприятливого фахового середовища для формування структури власного дослідження, визначення найбільш прийнятних методів його проведення та опрацювання ключової літератури за напрямом. Курс спрямовано на обговорення останніх досягнень українських та західних вчених за обраними слухачами темами наукових досліджень. Курс побудовано в формі наукових дискусій, де модератором виступає керівник семінару. Обговорюються також актуальні глобальні екологічні проблеми (парниковий ефект, кислотні дощі, деформація озонового шару, деградація ґрунтів, хімічне забруднення); негативний вплив антропогенного фактора на навколишнє середовище та здоров’я людини; заходи, спрямовані на покращення екологічного стану навколишнього середовища; логічне мислення, уміння і навички працювати з додатковими джерелами інформації, систематизувати та узагальнювати матеріал, аналізувати і робити висновки. Курс передбачає також розвиток у магістрів навичок стислого аргументованого викладу наукових ідей та досягнутих результатів, вміння робити висновки та презентувати публічно наукові здобутки. Курс інтерактивний, орієнтований на індивідуальні наукові інтереси кожного магістра (студентоцентрований підхід).
Опис: Формулювання теми наукового дослідження та розробка робочої гіпотези Визначення мети, завдань, об’єкта й предмета наукового дослідження Порядок здійснення наукового дослідження. Поняття, функції та структура програми дослідження. Методичні основи наукового дослідження Основні етапи процесу рішення технічних задач Основи пошуку, накопичення та опрацювання наукової інформації Алгоритм індексування універсальної десяткової класифікації згідно тематики наукового дослідження.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здобувачів освіти з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного та підсумкового контролів. Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення занять: виконання практичних робіт; захист звітів з практичних занять. Підсумковий контроль (60%) здійснюється під час проведення екзамену: письмова компонента (50%); усна компонента (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 0 Семестровий контроль письмова компонента – 90 усна компонента – 10 Разом за дисципліною – 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально – методичне забезпечення 1. Практикум з дисципліни «Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 1» для студентів другого (магістреського) рівня вищої освіти спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / М.В. Руда – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України, 20231. – с. 129. 2. Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни «Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 1» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / М.В. Руда – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України, 2023. – 8 с. Електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни розміщений за адресою: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id= 16051 Рекомендована література Базова 1. Ковальчук В.В. Основи наукових досліджень. Навч. посібник. – 5-е вид. / В.В. Ковальчук, Л.М.Моїсєєв. – К.: Професіонал, 2008. – 240 с. 2. Марцин В.С., Міценко Н.Г., Даниленко О.А. Основи наукових досліджень: Навчальний посібник. – Л.: Ромус-Поліграф, 2002. – 128 c. 3. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. Посібник для студентів / За ред. А.Є.Конверського. – Київ. Центр учбової літератури, 2010. – 352 с. 4. Шейко В.М., Кушнаренко Н.М. Організація та методика науководослідницької діяльності: Підручник для вищих навчальних закладів. – X:ХДАК, 1998. – 288 с. 5. Бірта, Г. О. Методологія і організація наукових досліджень : навч. посіб. для ВНЗ / Г. О. Бірта, Ю. Г. Бургу. – К. : «Центр учбової літератури», 2014. – 142 с. Допоміжна 1. ДСТУ 3008–95. Документація. Звіти у сфері науки та техніки. – К. : Держстандарт України, 1995. – 37 с. 2. Системний підхід і моделювання в наукових дослідженнях [Текст] : підруч. / за заг. ред. М. П. Бутка. – К.: ЦУЛ, 2014. – 218 с. 3. Основи наукової діяльності: методологія, організація, оформлення результатів [Текст] : навч. посіб. / В. М. Головій, Є. Ю. Кузькін, Л. В. Піддубна. – К.: «Хай-Тек Пресс», 2010. – 344 с. 4. Захаркевич, О. В. Основи наукових досліджень [Текст] : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. В. Захаркевич, Г. С. Швець, О. М. Сарана. – Хмельницький : ХНУ, 2013. – 223 с. 5. Дегтярьов, А. В. Основи наукових досліджень [Текст] : навч. посіб. / А. В. Дегтярьов, М. Г. Кокодій, В. О. Маслов. – Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2016. – 78 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).