Програмування, частина 1
Спеціальність: Телекомунікації та радіотехніка
Код дисципліни: 6.172.00.O.005
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Телекомунікації
Лектор: к.т.н., доцент Чайковський Ігор Борисович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності: ЗК-1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК-4. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК-7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
Фахові компетентності: ФК-4. Здатність здійснювати комп'ютерне моделювання пристроїв, систем і процесів з використанням універсальних пакетів прикладних програм. ФК-8. Готовність сприяти впровадженню перспективних технологій і стандартів.
Результати навчання: ЗН8. Здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності в області радіоелектронних кіл та схемотехніки, теорії електромагнітного поля, теорії радіоелектронних систем, теорії телекомунікаційних мереж, теорії автоматичного керування, методів аналізу радіоелектронних і телекомунікаційних систем і мереж, процесів конструювання і виробництв, програмування програмно-апаратних систем, адміністрування інформаційних мереж, захисту інформації, інформаційних технологій.
ЗН9. Здатність продемонструвати поглиблені знання принаймні в одній з областей радіоелектронних і телекомунікаційних систем і мереж: радіоелектронні системи, телекомунікаційні системи і мережі, інформаційні мереж і зв’язку, технології конструювання та виробництва засобів телекомунікацій, проектування програмно-апаратних систем, розробка програмного забезпечення вбудованих систем, адміністрування інфокомунікаційних мереж.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Математичний аналіз, теорія ймовірності.
Кореквізити: Інформатика (базовий курс).
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна "Програмування, частина 1", викладається для сформування у студентів умінь, необхідних для ефективного використання мов програмування при розробленні прикладного і системного програмного забезпечення та, розв‘язування практичних обчислювальних задач. Розглядаються основи мови
С/С++. На прикладах пояснюються засоби її застосування до вирішення практичних задач управління телекомунікаціями. Весь теоретичний виклад супроводжується прикладами.
Лабораторний практикум містить завдання для лабораторних та практичних робіт у різних варіантах.
Опис: Огляд і вступ. Мова С, С++. Можливості та відмінності. Структура та стиль написання комп’ютерних програм.
Типи даних, розміри, оператори та вирази. Константи, декларації. Вирази, умовні вирази, пріоритет і порядок обчислень. Організація бібліотек об’єктних модулів, проект.
Інструкції керування. Конструкція IF-ELSE. Перемикач і цикли. Інструкції break і соntinue. Мітки та інструкція goto.
Функції і структура програми. Основні відомості про функції. Зовнішні змінні і область дії. Головні файли. Статичні та регістрові змінні. Блочна структура. Класи пам'яті.
С-препроцесор, директиви та вказівки компілятору. Увімкнення файлів, умовна компіляція, нумерація рядків, обробка помилок.
Вказівники та масиви. Вказівники та динамічне керування адресами пам’яті. Вказівники та аргументи функцій. Масиви. Адресна арифметика аргументи в командному рядку.
Структури. Структури та функції. Масиви структур. Вказівники на структури. Бібліотечні функції . Класи символів і перетворення їх. Форматні перетворення даних. Робота з каталогами файлової системи. Ввід-вивід. Форматний вивід. Списки аргументів змінної довжини. Форматний ввід. Доступ до файлів. Ввід-вивід рядків. 2
Інші бібліотечні функції. Операції з рядками. Керування пам'яттю. Математичні функції. Управління процесами. Пошук і сортування. Функції роботи з часом і зі списком аргументів.
Спеціальні засоби С/С++. Програмування зі змішаними моделями пам’яті, глобальні змінні. Нестандартні бібліотеки.
Програмування графіки в середовищі MS Visual, Open Gl, бібліотека графічних функцій.
Програмування для задач телекомунікацій. Ввід-вивід для консолі та портів. Драйвери периферійних телекомунікаційних пристроїв. Вбудовані системи. Виконання індивідуального програмного проекту.
Методи та критерії оцінювання: Письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (30%)
Екзаменаційний контроль
(70%, контрольний захід, іспит: письмово (60%) усна форма (10%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Тестування за пройденими темами (у віртуальному навчальному середовищі).
Захист лабораторних робіт у виді опитування за оформленими звітами.
Екзаменаційний контроль (письмова компонента, усна компонента – опитування за переліком питань, які підлягають вивченню і виносяться на семестровий контроль.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. C. From Theory to Practice. George S. Tselikis, Nikolaos D. Tselikas, CRC Press, 2020, pages 708.
2. Програмування С++ в прикладах і задачах. Васильєв О.В., Ліра-К, 2019, стор.382.
3. З.Я. Шпак. Програмування мово С. Львів, Оріана-Нова, 2006 р.,стор. 436.
4. Гуржій А.М. Поворознюк Н.І. Симонов В.В. Інформатика та інформаійні технології. Компанія „Сміт” Харків-2003.
5. Глинський Я.М. Анохін В.Є. Ряжська В.А. С++ і С++ Builder Навч. Посібник.-Львів: «Підприємство Деол», 2003.
6. Кнут Д. — Искусство программирования (англ. The Art of Computer Programming), 3-е издание — 2001.
7. Глинський Я.М. Практикум з інформатики. Навч. посібник.-Львів: «Підприємство Деол», 1998.
8. В.З.Фигурнов. ІВМ РС для пользователя. - Изд. 7-е, перераб. и доп.-М.1996.
9. Керниган Б., Ритчи Д. Язык программирования Си. - М. 1992.
10. Аладьев В.З., Гершгорн Н.А. Вычислительные задачи на персональном компьютере. -К. 1991.
11. Бочков С.О., Субботин Д.М. Язык программирования Си для персонального компьютера. - М. 1990.
12. Уайт М., Прата С., Мартин Д. Язык Си: Руководство для начинающих. 1988.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).