Технології оцінки екологічного сліду продукції

Спеціальність: Прикладна екологія та збалансоване природокористування
Код дисципліни: 7.183.01.E.017
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: к.т.н., доц. Руда М.В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основна мета вивчення дисципліни «Технології оцінки екологічного сліду продукції» – вивчення типових процесів екологічного контролю щодо продукції та технологій виробництв на підприємствах, організацій, ландшафтів, територій тощо. В процесі вивчення дисципліни студенти оволодіють знаннями практичного використання теоретичних і практичних положень екологічного контролю згідно стандартів ДСТУ ISO 14000 «Управління навколишнім середовищем».
Завдання: загальні компетентності: ІК01. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми технічного і технологічного характеру у сфері екології, охорони довкілля, збалансованого природокористування, або у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ та методів технологій захисту навколишнього середовища, та характеризується комплексністю і складністю умов; ЗК02. Знання предметної області вищої математики, фізики, хімії з основами біогеохімії, біології, їх критичне розуміння для професійної діяльності; ЗК04. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій; ЗК05. Здатність приймати обґрунтовані рішення; ЗК06. Здатність розробляти та управляти проектами; ЗК07. Прагнення до збереження навколишнього середовища та забезпечення сталого розвитку суспільства. фахові компетентності: ФК01. Здатність до попередження забруднення довкілля та кризових явищ і процесів; ФК02. Здатність обґрунтовувати, здійснювати підбір, розраховувати, проектувати, модифікувати, готувати до роботи та використовувати сучасну техніку і обладнання для захисту та раціонального використання повітряного та водного середовищ, земельних ресурсів, поводження з відходами; ФК03. Здатність проводити спостереження та інструментальний і лабораторний контроль навколишнього середовища, впливу на нього зовнішніх факторів, з відбором зразків (проб) природних компонентів; ФК04. Здатність здійснювати контроль за забрудненням повітряного басейну, водних об’єктів, ґрунтового покриву та геологічного середовища; ФК08. Здатність до забезпечення екологічної безпеки; ФКС1.2. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для забезпечення екологічної безпеки водних екосистем; ФКС1.5. Знання ступеня надійності технічних систем та уміння оцінити техногенний ризик виробничих технологій, устаткування та обладнання; ФКС1.9. Знання та володіння навичками роботи з комп'ютерними технологіями оперативного моніторингу для вирішення задач екологічної безпеки територій; ФКС2.3. Здатність використовувати знання й уміння для розрахунку, дослідження, вибору, впровадження та проектування газоочисних, водоочисних, рекультиваційних технологій, систем та устаткування; ФКС2.4. Уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу технологій захисту довкілля шляхом аналітичних методів і методів моделювання; ФКС2.6. Уміння проектувати газоочисні, водоочисні, радіаційно безпечні та рекультиваційні системи, їх компоненти з урахуванням усіх особливостей створення, налагодження, експлуатації, технічного обслуговування та утилізації ресурсів; ФКС2.7. Уміння аргументувати вибір природоохоронних, природозахисних та природовідновних методів вирішення спеціалізованих екологічних задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення; ФКС2.8. Знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації повітроочисного, водоочисного, рекультиваційного, радіаційного устаткування та обладнання.
Результати навчання: ПР01. Знати сучасні теорії, підходи, принципи екологічної політики, фундаментальні положення з біології, хімії, фізики, математики, біотехнології та фахових і прикладних інженерно-технологічних дисциплін для моделювання та вирішення конкретних природозахисних задач у виробничій сфері. ПР04. Обґрунтовувати природозахисні технології, базуючись на розумінні механізмів впливу людини на навколишнє середовище і процесів, що відбуваються у ньому. ПР06. Обґрунтовувати та застосовувати природні та штучні системи і процеси в основі природозахисних технологій відповідно екологічного імперативу та концепції сталого розвитку. ПР08. Вміти продемонструвати навички вибору, планування, проектування та обчислення параметрів роботи окремих видів обладнання, техніки і технологій захисту навколишнього середовища, використовуючи знання фізико-хімічних властивостей полютантів, параметрів технологічних процесів та нормативних показників довкілля. ПР14. Вміти обґрунтовувати ступінь відповідності наявних або прогнозованих екологічних умов завданням захисту, збереження та відновлення навколишнього середовища.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Технології захисту атмосфери та гідросфери Дистанційні методи екологічних досліджень
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Технології оцінки екологічного сліду продукції» є однією із складових у ході підготовки фахівців із спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища». Дисциплін має на меті контроль і оцінювання ступеню екологічної безпеки господарської діяльності або екологічної ситуації, що склалася на об’єктах (територіях); попередження або припинення негативного впливу певного виду антропогенної діяльності на здоров’я людей і навколишнє природне середовище; виявлення пріоритетів вирішення екологічних проблем та підготовка обґрунтованих еколого-економічних рекомендацій щодо стратегії і тактики розв’язання природоохоронних завдань. Вивчення навчальної дисципліни «Технології оцінки екологічного сліду продукції» надає майбутнім фахівцям комплекс знань щодо теоретичного та практичного підґрунтя охорони природи, організації, планування та проведення природоохоронної діяльності, формування у студентів системного екологічного мислення та навичок прийняття оптимальних управлінських рішень в галузі екологічного контролю промислових виробництв, ефективності природоохоронної діяльності та збалансованого ведення господарства. Ця дисципліна знайомить студентів з міжнародними принципами, підходами та національними законодавчими і нормативними основами екологічного контролю з метою гармонізації відносин в системі «суспільство-природа». Вона несе екоцентричну функцію та сприяє формуванню екологічної свідомості у студентів.
Опис: МАТЕРІАЛЬНИЙ ТА ЕНЕРГЕТИЧНИЙ БАЛАНС ПРОМИСЛОВО-ВИРОБНИЧОГО ОБ’ЄКТА Загальні поняття матеріального виробництва. Матеріальний та енергетичний баланс промислово-виробничого об’єкта. Техніко-екологічні аспекти виробництва. Вплив надійності технічних систем на формування техносфери. Ступінь техногенного впливу виробництва на довкілля. Техногенні забруднення та їх джерела. Загальна характеристика найбільш поширених і небезпечних для довкілля матеріальних забруднювальних речовин. Енергетичне забруднення довкілля. Джерела утворення відходів та їх класифікація. ЕКОЛОГІЧНИЙ КОНТРОЛЬ ПРОМИСЛОВИХ ВИРОБНИЦТВ Теоретичні аспекти екологічного контролю на підприємтві. Теоретична основа екологічного аудиту. Актуалізація екологічного аудиту для підприємств. Загальна модель екологічного аудиту/контролю Світовий досвід проведення екологічного контролю промислових виробництв. Підходи до визначення категорії «екологічний аудит» та «екологічний контроль». Порівняння екоаудиту в Україні та інших країнах світу. Умови розвитку і запровадження системи екологічного аудиту в Україні Процесуальний порядок здійснення екологічного контролю промислових підприємств. Практичне значення процесуального порядку здійснення екологічного контролю. Стадії провадження із здійснення екологічного контролю. Процесуальна правомочність органів екологічного контролю. Практика застосування і використання екологічного контролю та аудиту. Екологічний аудит як складова частина екологічного менеджменту. Екологічна експертиза і екологічний аудит. Методика проведення внутрішнього екологічного аудиту. Екологічний аудит при екологічному контролі. Форми екологічного контролю на сільськогосподарських підприємствах. Становлення та форми організації екологічного аудиту на сільськогосподарських підприємствах. Схема організації екологічного аудиту на сільськогосподарських підприємствах. Критерії екологічного аудиту сільськогосподарського виробництва. ОСНОВИ РЕСУРСОЕФЕКТИВНОГО ТА ЧИСТОГО ВИРОБНИЦТВА Пошук ресурсоефективних рішень. Підходи РЕЧВ. Розповсюджені рішення РЕЧВ. Вибір та еколого-економічне обґрунтування РЕЧВ-заходів. Екологічна оцінка. Ефективне використання матеріалів. Енергоефективність. Впровадження РЕЧВ в промисловому секторі. Вибір пріоритетних напрямків РЕЧВ-оцінки. Аналіз даних. Розрахунок показників ресурсоспоживання. Збір загальної інформації щодо споживання ресурсів та виробництва продукції. Ознайомлення з основними підрозділами підприємства. СИСТЕМА ЕКОЛОГІЧНОГО КОНТРОЛЮ ТА МЕНЕДЖМЕНТУ НА ПІДПРИЄМСТВІ Механізм реалізації засад екологічного менеджменту на промислових підприємствах. Інструменти сталого виробництва. Застосування економічних інструментів для екологічного контролю промислових виробництв. Основні принципи сталого споживання та виробництва. Система екологічного менеджменту і аудиту на підприємстві: інформаційний аспект. Інформаційний фактор екологічного менеджменту і аудиту. Застосування інформаційних ресурсів еколого-економічного розвитку суб’єктами управління. Запобігання екологічному збитку. Умови реалізації інформаційного фактора екологічного менеджменту і аудиту.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здобувачів освіти з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного та підсумкового контролів. Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення занять: виконання практичних робіт; захист звітів з практичних занять. Підсумковий контроль (60%) здійснюється під час проведення екзамену: письмова компонента (50%); усна компонента (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття Максимальна кількість балів за кожну практичну роботу № 1-8 – 2 бали Максимальна кількість балів за кожен звіт з практичних занять № 1-8 – 2 бали Поточний контроль – 40 Екзаменаційний контроль письмова компонента – 50 усна компонента – 10 Разом за дисципліну – 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально – методичне забезпечення 1. Технології оцінки екологічного сліду продукції: конспект лекцій для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / М.В. Руда, А.М. Шибанова – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка». 2019. – 148 с. 2. Методичні вказівки до проведення практичних занять № 1 – 7 з дисципліни «Технології оцінки екологічного сліду продукції» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти Інституту сталого розвитку ім. В. Чорновола, спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / Укл.: М.В. Руда, А.М. Шибанова – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – с. 24. 3. РЕЧВ-оцінка підприємства: методичні вказівки до проведення практичних занять з дисципліни «Технології оцінки екологічного сліду продукції» для студентів другого (магістреського) рівня вищої освіти Інституту сталого розвитку ім. В. Чорновола, спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / Укл.: М.В. Руда, А.М. Шибанова – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – с. 12. 4. Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни «Технології оцінки екологічного сліду продукції» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти Інституту сталого розвитку ім. В. Чорновола, спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / Укл.: М.В. Руда, А.М. Шибанова – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – с. 16. Рекомендована література Базова 1. Буравлев Ю.М. Промислова екологія і технології основних виробництв / Буравлев Ю.М., Ступін О.Б., Милославський О.Г. – Донецьк: ДонНТУ, 2008. – 568 с. – 171 с. 2. Екологічне управління: підручник / [В.Я. Шевчук, Ю.М. Саталкін, Г.О. Білявський та ін.] – К.: Либідь, 2004. – 432 с. 3. Екологічний менеджмент: навчальний посібник / [В.Ф. Семенова, О.Л. Михайлюк та ін.]. – К.: Знання, 2006. – 366 с. 4. Екологічний менеджмент і аудит: навч. посіб. / [С.С. Рижков, С.М. Літвак, В.А. Скороходов та ін.]; під ред. С.С. Рижкова. – [3-тє вид., випр. і допов.]. – К.: Професіонал, 2009. – 208 с. 5. Экологическая експертиза: учеб. пособие / [В.К. Донченко, В.М. Питулько, В.В. Растоскуев и др.]; под ред. В.М. Питулько. – [3-е изд., стер.]. – М.: Изд. центр «Академия», 2005. – 480 с. 6. Экологический мониторниг: учеб.-мет. пособие для вузов / [Т.Я. Ашихмина, Т.Я Кантор, А.Н. Васильева и др.]; под. ред. Т.Я. Ашихминой. – Киров: Константа, 2005. – 416 с. 7. Мельник Л.Г. Екологічна економіка: підручник. / Мельник Л.Г. – [3-тє вид., випр. і допов.]. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2006. – 367 с. 8. Прокопенко О.В. Екологізація інноваційної діяльності: мотиваційний підхід: монографія / Прокопенко О.В. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2008. – 392 с. 9. Сталий розвиток: еколого-економічна оптимізація територіально-виробничих систем: навчальний посібник / [Н.В. Караєва, Р.В. Коран, Т.А. Коцко та ін.]. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2008. – 384 с. 10. Системы экологического менеджмента для практиков / [Дайман С.Ю., Островкова Т.В., Заика Е.А., Сокорнова Т.В.]. – М.: Изд-во РХТУ им. Менделеева, 2004. – 248 с. 11. Садеков А.А. Механизмы эколого-экономического управления предприятием: монография. / Садеков А.А. – Х.: Издательский дом «ИНЖЭК», 2004.–224 с. 12. Царенко О.М. Основи екології та економіка природокористування / Царенко О.М., Нєсвєтов О.О., Кадацький М.О. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2007. – 592 с. Допоміжна 1. Акимова Т.А. Экология. Человек – Экономика – Биота – Среда: учебник [для студентов вузов] / Т.А. Акимова, В.В. Хаскин. – [3-е изд., перераб. и доп.]. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2006. – 495 с. 2. Глушкова В.Г. Экономика природопользования: учеб. пособие / Глушкова В.Г., Макар С.В. – М.: Гардарики, 2003. – 448 с. 3. Ілляшенко С.М. Управління екологічними ризиками інновацій: монографія / С.М. Ілляшенко, В.В. Божкова; за ред. д.е.н., проф. С.М. Ілляшенка. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2004. – 214 с. 4. Стадник В.В. Менеджмент: посібник / [В.В. Стадник., М.А. Йохна]. – К.: Академвидав, 2003. – 464 с. 5. Экология и экономика природопользования / [Э.В. Гирусов, С.Н. Бобылев, А.Л. Новоселов, Н.В. Чепурных]; под ред. проф. Э.В. Гирусова, проф. В.Н. Лопатина. – [2-е изд., перераб. и доп.]. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, Единство, 2002. – 519 с. 6. Экономико-экологический рейтинг в системе управления предприятием: [монография] / А.А. Садеков, О.Б. Балакай, А.В. Половян, А.В. Родионов. – Донецк: ДонНУЭТ, 2008. – 173 с. Інформаційні ресурси 1. https://textbook.com.ua/ekologiya/1473446089 – Екологічний менеджмент 2. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1264-12/stru – Закон України Про охорону навколишнього природного середовища 3. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2455-15 - Закон України Про Загальнодержавну цільову програму «Питна вода України» на 2011-2020 роки 4. https://stud.com.ua/45682/ekologiya/ekologichniy_menedzhment_i_audit – Екологічний менеджмент та аудит 5. https://pidruchniki.com/ekologiya/ekologichniy_audit_suchasniy_ekologichniy_menedzhment – екологічний менеджмент 6. http://econom.univ.kiev.ua/wp-content/uploads/science/articles/Kupalova_GI/Forming_the_effective_system_of_ecological_management_and_audit.pdf - Формування ефективної системи екологічного менеджменту та аудиту 7. http://ves.in.ua/iso-9001 - Системи управління якістю. 8. http://ves.in.ua/sistema-upravlinnya-yakistyu?utm_medium=cpc&utm_source=google_adwords&utm_campaign=ortveseu(u)1&utm_term=iso%2014001&gclid=Cj0KCQjwiILsBRCGARIsAHKQWLMRm0T7EGTkOKjknM7n4HIYdPOIE1vpowhSXcKduCt7RHp8M3WDdOoaAndeEALw_wcB – Системи управління якістю 9. https://intercert.com.ua/articles/regulatory-documents/67-iso-14000 – Серія міжнародних стандартів системи екологічного менеджменту ISO 14000.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).