Науковий процес

Спеціальність: Системи штучного інтелекту
Код дисципліни: 7.122.04.O.008
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Системи штучного інтелекту
Лектор: Ізонін Іван Вікторович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Науковий процес та робота з науковими джерелами» є формування у студентів необхідних теоретичних знань і практичних навичок роботи з науковими джерелами для залучення їх до науково-дослідної роботи; ознайомлення їх зі стратегією та тактикою проведення досліджень та загалом надання студентам необхідного обсягу знань для проведення наукових досліджень; підготовлення студентів до виконання наукової роботи з вмінням поновлювати та розширювати базові знання та застосовувати новітні методи та сучасні інструменти ефективної організації науково-дослідної роботи.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. знати основні прийоми і методи збору, оброблення і оформлення результатів наукового пошуку; 2. знати різновиди наукових документів, їх специфіку; 3. вміти формулювати робочу гіпотезу та обирати методику дослідження, збирати, аналізувати та презентувати інформацію; 4. вмiти визначати об’єкт та предмет дослідження, його мету та завдання та точно сформулювати висновки за результатами наукового дослідження; 5. вміти організувати і планувати наукове дослідження та основні етапи його проведення; 6. вміти самостійно проводити наукове дослідження, чітко, послідовно і грамотно у письмовій формі оформляти результати теоретичних та прикладних досліджень зокрема із використанням сучасних інструментів. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких компетентностей: загальні компетентності (ЗК): 1. уміння думати абстрактно, аналізувати та синтезувати; фахові: 2. здатність застосовувати базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі інформаційних технологій; фахові компетентності професійного спрямування (ФКС): 1. здатність формулювати нові гіпотези, шукати та візуалізувати приховані залежності даних, використовуючи методи штучного інтелекту; Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: знання (ЗН): 1. здатність продемонструвати знання і розуміння наукових і математичних принципів, що лежать в основі інформаційних технологій; 2. здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності: методів та засобів сучасних інформаційних технологій, комп’ютерної техніки та сучасних технологій проектування та програмування інформаційних систем, математичних методів аналізу та синтезу складних об’єктів, методів збору, обробки, аналізу, систематизації та зберігання науково-технічної інформації, методів та засобів розподілених систем та паралельних обчислень, принципів і методів побудови та застосування комп’ютерних мереж, принципів web-технологій та методів і засобів їх використання для вирішення задач спеціальності; 3. здатність продемонструвати поглиблені знання принаймні в одній з областей інформаційних технологій;
Результати навчання: уміння (УМ): 1. здійснювати пошук інформації в різних джерелах для розв’язання задач спеціальності; 2. здатність розробляти ІТ-проекти засобами case-технологій; 3. здатність оцінювати етапні та кінцеві результати виконання робіт ІТ-проекту та здійснювати коригування параметрів ІТ-проекту, визначати фактичні ризиковані події та потенційні ризики ІТ-проектів, здійснювати дії щодо реакції на ризики та зовнішні впливи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Інтелектуальна власність та ІТ-право
Короткий зміст навчальної програми: Сучасний етап науково-технічного розвитку суспільства висуває нові, набагато вищі вимоги до творчого потенціалу фахівців, що передбачає володіння новими науковими методами, вміння орієнтуватися в потоці наукової інформації, ефективно опрацьовувати її із використанням найновішого інструментарію, знаходити найраціональніші конструкторські, технологічні й організаційні рішення. Метою вивчення дисципліни «Науковий процес та робота з науковими джерелами» є формування у студентів необхідних теоретичних знань і практичних навичок роботи з науковими джерелами для залучення їх до науково-дослідної роботи; ознайомлення їх з усіма етапами проведення досліджень та загалом надання студентам необхідного обсягу знань для проведення наукових досліджень; підготовлення студентів до виконання наукової роботи з вмінням поновлювати та розширювати базові знання та застосовувати новітні методи та сучасний інструментарій ефективної організації науково-дослідної роботи.
Опис: 1. Поняття науково-дослідної роботи Поняття наука. Класифікація наук. Науково-дослідна робота студентів. Наукове дослідження. Етапи наукового дослідження. Ефективність наукових досліджень. 2. Загальні вимоги до науково-дослідної роботи. Формулювання теми наукового дослідження. Обґрунтування актуальності обраної теми. Визначення об’єкта й предмета дослідження. Постановка мети й конкретних завдань дослідження. Вибір методу проведення дослідження. Формулювання висновків та оцінка отриманих результатів.. 3. Пошук наукової інформації та її джерел для досліджень. Наукова інформація та її джерела. Робота із джерелами інформації. Як шукати наукову літературу в Інтернеті. Пошук літератури Google Академії. 4. Методи пошуку необхідних інформаційних даних. Системи пошуку інформації. Способи пошуку інформаційних матеріалів в Google, про які не знає 96% користувачів. Інтернет-каталоги. Іноземні електронні ресурси вільного доступу. 5. 3 Вибір видання для опублікування наукових результатів. Наукометричні бази даних. Міжнародні наукометричні бази даних. Основні наукометричні показники. Пошукові системи, списки каталоги. Відкриті архіви. UOI: унікальний ідентифікатор об’єкта. Інструкція щодо заповнення реєстраційної форми Directory of Open Access Journals. Оновлений SCImago Journal & Country Rank. Соціальна мережа науковців Loop. Українські репозитарії – Repositories of Ukraine. 6. Написання матеріалів для участі у конференції. Поняття тези доповідей. Структура та оформлення матеріалів конференції. 7. Написання наукової статті. Наукова стаття та її основні складові. Структура IMRAD. Додаткові елементи статті. Загальні правила цитування та посилання на використані джерела. Оформлення окремих елементів наукової статті. 8. Вибір видання для опублікування наукових результатів. Міжнародні наукометричні бази даних. Основні наукометричні показники. Пошукові системи, списки каталоги. Відкриті архіви. UOI: унікальний ідентифікатор обєкта. SCImago Journal & Country Rank. Соціальна мережа науковців Loop. Українські репозитарії
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (ПК) здійснюють під час практичних занять та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння як теоретичних так і практичних знань та вмінь студента. ПК проводиться у формі захисту практичних робіт (ПР) під час навчальних занять та оцінювання контрольної роботи (КР) Навчальним планом передбачено проведення семестрового контролю з дисципліни «Науковий процес та робота з науковими джерелами» у формі заліку. Підсумкова оцінка виставляється за результатами ПК (практичні роботи) та оцінки результатів навчання при проведенні контрольних заходів (залікова робота).
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист практичних робіт - 60 Контрольна робота - 40
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Власенко Л. Методологія наукових досліджень. Навчальний посібник / Л. Власенко, А. Ладанюк, В. Кишенько // НУХТ, 2020, 352 с. ISBN: 978-617-7605-37-8. 2. Данильян О. Г., Дзьобань О. П. Методологія наукових досліджень / О. Г. Данильян, О. П. Дзьобан // Видавництво: Право, 2019, 368 с. ISBN: 978-966-937-652-7 3. Федушко С. С. Конспект лекцій до курсу Наукова-дослідна робота / федушко С. С., 2018, 160 с. 4. Методика та організація наукових досліджень : Навч. посіб. / С. Е. Важинський, Т І. Щербак. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 260 с. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://nuczu.edu.ua/sciencearchive/Articles/gornostal/vajinskii%20posibnyk.pdf 5. Адаменко М. І. Основи наукових досліджень / М. І. Адаменко, М. В. Бейлін. – Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2014. – 188 с 6. Кислий В. М. Організація наукових досліджень: навчальний посібник / В. М. Кислий. – Суми : Університетська книга, 2011. – 224 с. 7. Клепко С. Ф. Наукова робота і управління знаннями: Навчальний посібник. – Полтава : ПОІППО, 2005. – 201 с. 8. Комп’ютерне моделювання систем та процесів. Методи обчислень. Частина 2 : навчальний посібник / Квєтний Р. Н., Богач І. В., Бойко О. Р., Софина О. Ю., Шушура О.М.; за заг. ред. Р.Н. Квєтного. – Вінниця: ВНТУ, 2012. – 230 с. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://rkvetny.vk.vntu.edu.ua/file/7a03462d6fadc08dbed2ff5c97d69265.pdf 9. Кислюк К.В. Спеціальне документознавство. Модульний курс К., 2011. – 192 с. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://pidruchniki.com/16080402/dokumentoznavstvo/keruvannya_dokumentuvannya_informatsiynih_proektiv 10. Бірта Г.О., Бургу Ю.Г. Методологія і організація наукових досліджень. – К.: Центр учбової літератури, 2014 – 142 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).