Організація наукових досліджень

Спеціальність: Системи штучного інтелекту
Код дисципліни: 7.122.04.M.010
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Системи штучного інтелекту
Лектор: Бойко Наталія Іванівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета викладання даної навчальної дисципліни є формування у студентів компетентностей з організації наукових досліджень для спрощення написання дослідницьких робіт.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен продемонструвати такі результати навчання: 1. Обирати режим візуалізації даних. 2. Застосовувати схему організації наукових досліджень. 3. Враховувати особливості людського сприйняття інформації при візуалізації у наукових дослідженнях. 4. Аналізувати дані в наукових роботах. 5. Ставити у відповідність абстрактним даним візуальні атрибути наукових досліджень. 6. Обирати методи організації наукових досліджень. 7. Враховувати принципи організації наукових досліджень. 8. Візуалізувати дані при організації наукових досліджень. загальних: 1. Уміння спілкуватися другою мовою. 2. Здатність навчатися. 3. Уміння спілкуватися усно та в письмовій формі українською мовою. 4. Уміння ідентифікувати, формулювати та розв’язувати задачі. 5. Уміння проводити дослідження на відповідному рівні. 6. Уміння працювати в команді. 7. Знання та розуміння предметної області та розуміння фаху. 8. Уміння спілкуватися з нефахівцями однієї галузі. 9. Уміння розробляти та керувати проектами. 10. Уміння працювати самостійно. фахових: 1. Уміння обирати методики організації наукових досліджень. 2. Здатність використовувати методику організації наукових досліджень для написання наукової роботи. 3. Уміння враховувати особливості людського сприйняття інформації. 4. Уміння аналізувати дані. 5. Здатність обирати методику при організації наукових досліджень. 6. Уміння враховувати принципи інформаційного дизайну при організації наукових досліджень. 7. Здатність підвищувати ефективність комунікацій з клієнтами та колегами шляхом розповсюдження та використання знань щодо людського сприйняття інформації. 8. Здатність враховувати в процесі візуалізації особливості людського сприйняття інформації. 9. Здатність самостійно аналізувати дані та ставити їм у відповідальність візуальні атрибути.
Результати навчання: Результати навчання: 1. здатність формулювати та вдосконалювати важливу дослідницьку задачу, для її вирішення збирати необхідну інформацію та формулювати висновки, які можна захищати в науковому контексті. 2. здатність аналізувати та оцінювати коло завдань, які сприяють подальшому розвитку ефективного використання інформаційних ресурсів систем прийняття рішень. 3. здатність здійснювати ефективну комунікативну діяльність роботи команди зі розроблення проекту інформаційної системи. 4. здатність працювати з експертними та текстологічними джерелами інформації для інтеграції даних і знань в області діяльності організації за допомогою методів набуття знань, подання знань, класифікації і компіляції знань. 5. здатність володіти достатніми науковими навичками, щоб успішно проводити наукові дослідження під наглядом наставника. Методи навчання і викладання: • Виконання практичних робіт та їх захист. • Написання контрольних робіт. • Написання розрахунково-графічної роботи Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: • Оцінювання практичних робіт. • Оцінювання розрахунково-графічних робіт. • Тестування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Інтелектуальний аналіз даних Науковий процес та робота з науковими даними Супутні і наступні навчальні дисципліни Семантичний аналіз даних
Короткий зміст навчальної програми: Успішне оволодіння навичками дослідження і творчої роботи бакалаврами та магістрами допомагає їм порівняно легко включатися в професійну діяльність, переводити наукові знання в площину практичного використання. У зв'язку з цим до навчальних планів більшості спеціальностей в блок природничо-наукових дисциплін включено вивчення дисципліни «Організація наукових досліджень». Метою вивчення дисципліни є надання студентам необхідного обсягу знань у галузі.
Опис: ЛЕКЦІЯ 1. ПРЕДМЕТ, МЕТА ТА ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ ОРГАНІЗАЦІЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ Завдання вивчення дисципліни та зміст. Основні положення: наука, класифікація наук, суть технічних наук. Технічна державна політика, політика в галузі науки. Організація наукової діяльності в Україні. Роль державних органів, які займаються організацією наукових досліджень. Патентні відомства, Держстандарт. Національна академія наук – вищий науковий заклад, що здійснює фундаментальні дослідження у галузі суспільних та природничих наук. Галузеві академії наук. Вища школа та розвиток наукових досліджень. Особливості організації наукових досліджень в інших країнах. ЛЕКЦІЯ 2. ПОНЯТТЯ ПРО МЕТОДОЛОГІЮ ДОСЛІДЖЕНЬ, ВИДИ ТА ФУНКЦІЇ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ Методи наукових досліджень. Методи досліджень на емпіричному та теоретичному рівнях. Методи активізації творчого мислення. Гіпотези в наукових дослідженнях, доведення гіпотез. Експеримент в наукових дослідженнях. Математичне планування експерименту. ЛЕКЦІЯ 3. ОРГАНІЗАЦІЙНА СТАДІЯ НАУКОВО- ДОСЛІДНОГО ПРОЦЕСУ. КОНКРЕТИЗАЦІЯ ТЕМИ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ПОПЕРЕДНЄ ВИЗНАЧЕННЯ ТЕОРЕТИЧНИХ ПОСИЛАНЬ Організаційно-методична підготовка наукового дослідження. Дослідна стадія наукового дослідження. Завершальна стадія та апробація результатів дослідження. Етап узагальнення та апробації результатів дослідження. Етап реалізації результатів дослідження. Ефективність наукових досліджень. 4 ЛЕКЦІЯ 4. ПІДГОТОВКА МАГІСТРІВ У ВНЗ Система наукових ступенів та вчених звань. Кандидатська, докторська дисертації: вимоги, оформлення, захист. Аспірантура, докторантура. Виконання досліджень та підготовка кадрів на правах пошукувачів. Наукові громадські організації. ЛЕКЦІЯ 5. ПОНЯТТЯ ПРО НАУКОВУ ІНФОРМАЦІЮ ТА ЇЇ РОЛЬ У ПРОВЕДЕННІ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ Типи наукових документів, їх створення та використання. Системи пошуку, аналізу та використання наукової інформації. Техніка роботи з науковою літературою. Документні класифікатори. Загальні відомості про УДК. Електронні інформаційні ресурси. Використання Інтернет для пошуку науково-технічної інформації. Фонди та гранти підтримки науки. ЛЕКЦІЯ 6. СТРУКТУРА ТА СКЛАДОВІ НАУКОВОГО ПРОЕКТУ Стадії підготовки наукових проектів. Загальна характеристика управління проектами. Моделі управління проектами. Основи сітьового і календарного планування проектів. ЛЕКЦІЯ 7. УПРАВЛІННЯ ПРОЕКТНИМИ РИЗИКАМИ Управління ризиком. Управління проектними ризиками. Програмні системи управління проектами ( Microsoft Project та інші). ЛЕКЦІЯ 8. МЕТОДОЛОГІЯ ПЛАНУВАННЯ І АНАЛІЗУ LOGICAL FRAMEWORK APPROACH (LFA) Визначення логіки участі. Визначення допущень і ризиків, показників і графіка робіт.
Методи та критерії оцінювання: 1. Виконання практичних робіт та їх захист. 2. Написання контрольних робіт. 3. Написання розрахунково-графічної роботи 4. Заліковий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: - поточний контроль (40%): письмові звіти з лабораторних робіт, виконання практичних завдань, усне опитування; - підсумковий контроль (60%, екзамен): тестування (50%), усна компонента (10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бірта Г. О. Методологія і організація наукових досліджень : навч. посібн. / Габріелла Олександрівна Бірта, Юрій Георгійович Бургу. – К. : «Центр учбової літератури», 2014. – 142 с. 2. Бочелюк В.Й. Методика та організація наукових досліджень із психології : навч. пос. / В.Й. Бочелюк, В. В. Бочелюк – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 360 с. 3. ГончаренкоС. У. Педагогічні дослідження. Методологічні поради молодим науковцям / Семен Устимович Гончаренко. – Київ-Вінниця : ДОВ «Вінниця», 2008. – 278 с. 4. Ковальчук В. В. Основи наукових досліджень : навчальний посібник / В. В. Ковальчук, Л. М. Моїсеєв. – 3-е вид., перероб. і допов. – К. : ВД «Професіонал», 2005. – 240 с. 5. Колесников О. В. Основи наукових досліджень : навч. посіб./ Олександр Володимирович Колесніков. – К. : Центр учбової літератури, 2011. – 144 с. 6. Крушельницька О.В. Метологія і організація наукових досліджень / О. В. Крушельницька. – К. : Кондор, 2006. – 206 с. 7. Основи методології та організації наукових досліджень: навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнтів / за ред. А. Є. Конверського. – К. : Центр учбової літератури, 2010. – 352 с. 8. П’ятницька-Позднякова І. С. Основи наукових досліджень у вищій школі : навч. посібник / І. П’ятницька-Позднякова. – К. : [б.в.], 2003. – 116 с. 9. Сергієнко Л. П. Основи наукових досліджень у психології : кваліфікаційні та дипломні роботи [навчальний посібник] / Леонід Прокопович Сергієнко. – К. : Видавничий дім «Професіонал», 2009. – 240 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).