Статистика

Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 6.072.00.O.026
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Менеджмент організацій
Лектор: к.е.н., доц. Процак Катерина Володимирівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета дисципліни визначається тими функціями, які виконує статистика в системі економічних наук, а саме: - розробка програм статистичних обстежень, обробки і зведення даних; - обчислення узагальнюючих характеристик структури сукупностей; - вимірювання інтенсивності динаміки та щільності зв'язку; - визначення факторів, які формують рівень, варіацію і розвиток суспільних явищ, та оцінювання сили їхнього впливу; - використання системи національних рахунків у ході розрахунків статистичних показників та їх аналізу; - аналіз тенденцій розвитку і взаємозв'язків секторів ринкової економіки; - оцінка життєвого рівня населення, його змін під впливом окремих факторів та прогнозування розвитку.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: ЗК01.Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК08.Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; Спеціальних (фахових): СК06.Здатність застосовувати сучасне інформаційне та програмне забезпечення для обробки даних у сфері фінансів, банківської справи та страхування. СК15.Здатність визначати вплив фінансів на соціальний захист населення країни, на формування державних програм розвитку галузей соціальної сфери, оцінювати ефективність створення державних соціальних програм з метою захисту окремих груп населення країни.
Результати навчання: Результати навчання: – базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розрахунків статистичних показників та їх аналізу; – знання методології прогнозування розвитку економічних явищ та прийняття обґрунтованих управлінських рішень; – здатність складати план статистичного спостереження, зводити і групувати зібрані дані; – здатність проводити аналіз взаємозв’язків між явищами, робити висновки за результатами аналізу; – знання та розуміння як здійснювати статистичні обстеження, які методи можна застосувати для аналізу зібраних даних; – уміння поєднувати різноманітні статистичні методи та моделі, щоб побудувати систему статистичних показників для всебічної характеристики явища.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Математика для економістів Частина 2. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Актуарна математика.
Короткий зміст навчальної програми: Методологічні основи формування статистичних закономірностей, етапи статистичного дослідження. Суть та організаційні форми статистичного спостереження., види та способи спостереження. Методи зведення і групування статистичних даних. Суть та значення статистичних показників, як узагальнюючої характеристики економічних явищ і процесів. Абсолютні та відносні статистичні величини. Суть варіації масових явищ. Методи обчислення та математичні властивості дисперсії. Суть та переваги вибіркового спостереження. Статистичні методи аналізу взаємозв’язків між явищами. Основи кореляційно-регресійного аналізу. Види рядів динаміки та їх особливості. Індекси: основні поняття та категорії.
Опис: Методологічні засади статистики. Статистичне спостереження. Зведення і групування матеріалів статистичного спостереження. Узагальнюючі статистичні показники. Аналіз рядів розподілу. Аналіз концентрації, диференціації та подібності розділів. Статистичні методи вимірювання взаємозв’язків. Статистичне вивчення рядів динаміки. Індексний метод. Вибірковий метод. Види статистичних таблиць та правила їх побудови.
Методи та критерії оцінювання: – поточний контроль – виконання case study, розв’язування задач, виконання лабораторних, проміжний тестовий контроль, опитування на практичних заняттях; – підсумковий контроль – письмовий екзаменаційний контроль (письмова форма – тестування, задачі), усна компонента.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (45 балів): лабораторні роботи (25 балів), практичні заняття (10 балів), тестування знань (10 балів). Екзаменаційний контроль (55 балів): письмова компонента (45 балів), усна компонента (10 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бізнес-статистика: навч. посібник / [Матковський С. О., Гринькевич О.С., Вдовин М. Л., Вільчинська О.М., Марець О.Р., Сорочак О.З.] – К.: Алерта. 2022. – 280 с. 2. Гальків Л.І., Сорочак О.З. Статистика в менеджменті: словник. Видавництво Національного університету «Львівська політехніка, 2022. – 144 с. 3. Ткач Є., Сторожук В. Загальна теорія статистики. Центр учбової літератури. 2023. - 442с. 4. Моторин Р. М., Чекотовський Е. В. Статистика для економістів. Навчальний посібник. К.: Знання, 2013. 381 с. 5. Статистика: практикум: [навч. посібн.] / [С.О.Матковський, Л.І.Гальків, О.С.Гринькевич, О.З.Сорочак та ін.]. Львів: Видавництво „Новий Світ-2000”, 2011. 140 с. 6. Статистика: [Навчальний посібник, 2-ге вид.] / С.О.Матковський, Л.І.Гальків, О.С.Гринькевич, О.З.Сорочак. Львів: Видавництво „Новий Світ-2000”, 2011. – 429 с. 7. Статистика підприємств: [навчальний посібник] / [С.О.Матковський, О.С.Гринькевич, О.З.Сорочак, Л.І.Гальків та ін.]. Київ: Алерта, 2013. 560 с 8. Мармоза А.Т. Практикум з теорії статистики. К.: ЦУЛ, 2013. 412 с. Бізнес-статистика: навч. посібник / [Матковський С. О., Гринькевич О.С., 9. Вдовин М. Л., Вільчинська О.М., Марець О.Р., Сорочак О.З.] – К.: Алерта. 2016. – 280 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).