Живопис, рисунок, скульптура, частина 4

Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.O.026
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Лесюк Катерина Василівна, старший викладач Кузів Катерина Василівна, асистент
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета курсу полягає в засвоєнні рисункової і малярської зображувальної грамоти, опануванні практичних методів та різних технік виконання, розвитку вміння бачити різноманіття форм та кольорів, творчого зростання дизайнера як особистості. Метою навчання є отримання: розуміння особливостей візуального сприйняття людиною об'єму і простору; уміння грамотно сприймати пропорції, світлотіньові і кольорові відношення, розкладати складні об'ємні форми на базові і аналізувати їх конструктивну побудову.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність (ІНТ) - Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі дизайну, або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів дизайну та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальних: ЗК1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК6. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. Фахових (спеціальних): КС3. Здатність здійснювати композиційну побудову об’єктів дизайну. КС6. Здатність застосовувати у проектно-художній діяльності спеціальні техніки та технології роботи у відповідних матеріалах (за спеціалізаціями). КС8. Здатність здійснювати колористичне вирішення майбутнього дизайн-об’єкта. КС9. Здатність зображувати об’єкти навколишнього середовища і постаті людини засобами пластичної анатомії, спеціального рисунка та живопису (за спеціалізаціями).
Результати навчання: У результаті навчання здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Знати професійну термінологію, яка застосовується у процесі роботи надрисунком і живописом; 2. Виконати завдання з рисунку та живопису відповідно до завдань програми, володіти поетапним, послідовним процесом виконання; 3. Знати основні поняття та розуміти принципи побудови об’єкта, закони композиції, правила перспективи та теорію освітлення; 4. Освоїти закономірності лінійно-конструктивної побудови геометричних форм та побутових предметів, драперії, визначати пропорції об’єктів та надавати об’єму формам за допомогою світлотіні; 5. Вміти поєднувати практичні методи, різну техніку та стилістику графічних та малярських прийомів зображення форм і предметів трьохвимірного простору на площині паперу. 6. Вміти закомпонувати в форматі листа окремі предмети чи натюрморт, розробляти ескізи, етюди на підготовчому етапі до роботи. 7. Виробити власну манеру виконання графічних та живописних творів. У результаті навчання здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПРН1. Застосовувати набуті знання і розуміння предметної області та сфери професійної діяльності у практичних ситуаціях. ПРН7. Аналізувати, стилізувати, інтерпретувати та трансформувати об’єкти для розроблення художньопроектних вирішень. ПРН11. Розробляти композиційне вирішення об’єктів дизайну у відповідних техніках і матеріалах. ПРН13. Знати надбання національної та всесвітньої культурномистецької спадщини, розвивати екокультуру засобами дизайну. ПРН14. Використовувати у професійній діяльності прояви української ментальності, історичної пам’яті, національної самоідентифікації та творчого самовираження; застосовувати історичний творчий досвід, а також успішні українські та зарубіжні художні практики. ПРН18. Відображати морфологічні, стильові та кольорофактурні властивості об’єктів дизайну. КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською). КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ2.Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань. АіВ3.Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. АіВ4. Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної самоідентифікації. АіВ5. Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Рисунок, живопис, скульптура ч.1, ч.2, ч.3, Композиція та формотворення в дизайні, Історія мистецтва, архітектури і дизайну ч.1,ч.2, Основи проектної та комп’ютерної графіки Супутні і наступні навчальні дисципліни: Рисунок, живопис, скульптура ч.4,ч.5,ч.6,ч.7, 3D моделювання, Концептуальний дизайн, Мультимедійний дизайн, Історія мистецтва, архітектури і дизайну ч.3,ч.4, ч.5.
Короткий зміст навчальної програми: В основу дисципліни «Живопис, рисунок, скульптура, частина 4» послідовно закладені допоміжні теми теоретичних та практичних положень, що розкривають основні закономірності процесу рисунку та живопису. Навчальна робота супроводжується коротким теоретичним викладом у вигляді пояснень викладачів в процесі виконання завдань, або на вступних лекціях, якими відкриваються відповідні теми. Композиційні варіанти, засоби, технічні прийоми, матеріали ? вибираються в залежності від теми завдання та тривалості академічного рисунку. Основи малярства і рисунку вивчаються на натюрмортах, в інтер'єрі, на пленері, на живих моделях, на студіюванням гіпсових зліпках голів, а навчальні постановки розподілені в певній методичній послідовності відповідно до складності завдання. Первинні навики з малярства добре засвоюється на студіях мертвої натури (натюрмортах). Постановки повинні бути різноманітними відповідно до характеру програмних завдань. Основні студії відбуваються при природному бічному освітленні. До них відносяться постановки об'ємно-просторового (реалістичного) вирішення. Особливої уваги у вивченні кольору заслуговують натюрморт з конкретною колористичною палітрою (монохромія, поліхромія, нюанс, контраст). Вивчення кольору з допомогою прямого освітлення призводить до декоративно-площинного вирішення завдання. Студії над такими постановками допоможуть дизайнерам використати набуті навики у подальшій творчій роботі та проектній діяльності. Паралельно з вивченням кольору звертається увага на тональність кольорових плям, вишукується світловий домінант в композиції. Лінійно-конструктивний аналіз застосовується для розуміння об’єму і функціональності форми. Світло тіньове вирішення розмежуванням на партії світла тіні для грамотного вияву й трактування об’єму форми. Основними темами живопису і рисунку є: реалістичні та декоративні натюрморти, портрет людини, етюди і начерки зоологічних форм, архітектонічна зоологічна форма, архітектура та пленерний живопис . Композиційні варіанти, засоби, технічні прийоми, матеріали вибираються в залежності від теми завдання та його тривалості. Вивчення запропоновано курсу орієнтує студентів до візуально аналітично-творчого процесу і спрямовує на самостійний пошук ідей та вирішень в поставлених практичних завданнях. Все це повинно впливати на мистецьке мислення та формування естетичного чуття студента-дизайнера, вчить володіти практичними навиками для того, щоб в майбутньому передавати свої ідеї та почуття.
Опис: Лабораторні заняття – 90 год. (денна форма навчання), 18 год. (заочна форма навчання). Найменування робіт: 1.Світлотіньовий рисунок характерного зліпка античної голови або голови епохи Відродження . 2. Натюрморт з гіпсовою маскою на бокове освітлення (монохромія, просте рішення). 3. Тональний рисунок голови. Натура. 4. Натюрморт з античною головою на чіткому кольоровому фоні,(поліхромне рішення). 5.Декоративна композиція на основі попередніх натюрмортів. Самостійна робота студентів – 90 год. (денна форма навчання), 152 год. (заочна форма навчання). 1.Зарисовки зоологічних форм в музеї. 2.Інтерпретація, трансформація попередніх замальовок в творчу роботу. 3. Натюрморт з квітів (поліхромія). 4.Декоративний натюрморт з квітами (трансформація попереднього завдання)(поліхромія). 5.Ескізування до декоративної композиції на основі попередніх аудиторних натюрмортів.
Методи та критерії оцінювання: Визначення рівня знань студентів здійснюється поточним контролем аудиторної та самостійної роботи студента. Оцінювання робіт викладачами, що ведуть заняття в групі, відбувається після закінчення кожного завдання. Залік є обов'язковою підсумковою формою контролю, яка дає змогу оцінити системне засвоєння навчального матеріалу з «Живопису, рисунку скульптури, частина 1» і зведений до поточних форм контролю. Оцінювання робіт відбувається після закінчення кожного завдання. Оцінка за залік виставляється «автоматично».
Критерії оцінювання результатів навчання: Протягом семестру студент може набрати 100 балів за виконання 10 графічних завдань. Середній бал за аудиторні завдання вираховується наступним чином: сумується кількість балів за кожне із завдань та ділитися на їх кількість.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Складові компоненти оцінки студентської роботи за напрямком “Рисунок” 1) Композиційне розташування зображення на площині паперу та визначення загального характеру форм. 2) Пропорційне співвідношення між формами і конструктивно-перспективний зв’язок основних розмірів та об’ємів. 3) Перспективна побудова форм та їх складових. Виявлення ступенів тональних відношень, пов’язаних з просторовим розміщенням та віддаленістю форм від джерела світла. 4) Моделювання об’ємів тоном. Приведення всіх компонентів до цільного сприйняття, забезпечення взаємозв’язку тону та конструкції. 5) Приведення пластично-технічними засобами рисунку всіх його складових в єдину цілісну композицію. 100-88 балів – оцінка «А» («відмінно») 87-80 балів – оцінка В («дуже добре») 79-71 бал – оцінка С («добре») Складові компоненти оцінки студентської роботи за напрямком “Живопис”. 1) Композиційне розташування зображення на площині формату та визначення загального характеру форм. 2) Пропорційне співвідношення між формами і конструктивно-перспективний зв’язок основних розмірів та об’ємів. 3) Перспективна побудова форм та їх складових. Виявлення ступенів тональних відношень, пов’язаних з просторовим розміщенням та віддаленістю форм від джерела світла. 4) Моделювання об’ємів тоном. Приведення всіх кольорових компонентів до цільного сприйняття, забезпечення взаємозв’язку тону та конструкції. 5) Приведення пластично-технічними засобами кольору всіх його складових в єдину цілісну колористичну композицію. Шкала оцінювання: 100-88 балів – оцінка «А» («відмінно») 87-80 балів – оцінка В («дуже добре») 79-71 бал – оцінка С («добре») 70-61 бал – оцінка D («посередньо») 60-50 балів – оцінка Е («задовільно») 49-26 балів – оцінка FX («незадовільно» з можливістю повторного заліку) 25-00 балів оцінка F («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням)
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Академічний живопис натюрмортів: Методичні вказівки до виконання завдань з дисципліни «Живопис» / Укл. Я. Г. Шеремета. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2007. – 24 с. – (Укр. Мовою). 2. Методичні вказівки до виконання завдань з основ курсу живопису «Живопис натюрморту» /Укл. Г.Ф. Кічула. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 1993. – 12с. (Укр мовою). 3. Методичні вказівки з курсової роботи «Рисунок, живопис, скульптура», «Рисунок» для студентів I-IV курсів / Укл. Б.Н. Скиба, О.Й. Лясковський. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2003. – 72 с. –(Укр. Мовою). 4. Навчальні натюрморти: Методичні вказівки до виконання завдань з дисципліни «Живопис» / Укл. Я. Г. Шеремета. – Львів: Видавництво Державного університету «Львівська політехніка», 1994. – 15 с. – (Укр. Мовою) Рекомендована література Базова. 1. Дворник Ю.В. Жива вода рисунка. – Тернопіль: навчальна книга – Богдан, 2009. – 176с. 2. Горбенко А.А. Акварельная живопись для архитекторов / А.А. Горбенко. – К : Будівельник, 1982. 3. Гребенюк Г.Є. Основи композиції та рисунок / Г.Є. Гребенюк. – К.:Техніка, 1997. 4. Bammes G. Wir zeichnen den Menschen. Berlin.: 1989 — 180 с. 5. Bammes G. Sehen und Verstehen Berlin.: 1985 — 190 с. 6. Мірчук З. Анатомія людини: Навч.посібник. — Дрогобич: Вимір, 2007. — 350с. 7. Опанащук М., Опанащук О. Емоційна природа рисунку: навчальний посібник/М.Опанащук, О. Опанащук. – Львів, 2013. – 114 с. 8. Михайленко В.Є., Яковлєв М.І. Основи композиції (геометричні аспекти) / В.Є.Михайленко, М.І. Яковлєв. –Каравелла, 2004. –304с. 9. Туманов І.М. Рисунок, живопис, скульптура: навчальний посібник / І.М.Туманов. –Львів: Аверс, 2010. –144с. 10. Сухенко О.В. Рисунок. Навчальний посібник / О.В. Сухенко, –К.: Bona Mente, 2004 11. Uldis Zarins. Anatomy of Facial Expression. - Anatomy Next, Incorporated, 2017. – 222p. 12. Uldis Zarins. Form of the Head and Neck. - Anatomy Next, Incorporated, 2021. – 2021p. 13. Michel Lauricella. Morpho: Simplified Forms: Anatomy for Artists. - Rocky Nook, 2019. – 96р. 14. Mattesi, Michael D., Force. Drawing human anatomy / Michael Mattesi. - CRC Press; 1st edition, 2017. – 313р 15. Mattesi, Michael D., Force. Animal Drawing.Animal Locomotion and Design Concepts for Animators / Michael Mattesi. - Focal Press;, 2011. – 224 р. Допоміжна: 1.Боднар О. Я . Золотий переріз і неевклідова геометрія у науці та мистецтві : монографія / Боднар. – Львів : Українські технології, 2005. 2. Іттен Й. Мистецтво кольору: Суб’єктивний досвід і об’єктивне пізнання як шлях до мистецтва. Навчальний посібник/ Йоганнес Іттен. Пер.із нім. С. Святенко. – Київ: «ArtHuss», 2022.96с. 3. Іттен Й. Наука дизайну та форми. Вступний курс, який я викладав у Баугаузі та інших школах/ Йоганнес Іттен. Пер.із нім. С. Святенко. – Київ: «ArtHuss», 2021.136с. 4..Євген Лисик. Графіка. Малярство: альбом –каталог./ упоряд. А.Лисик, О.Лозинський. Львів: Коло, 2021.368с.:іл. 5.Ковчег.Українське народне мистецтво: альбом-каталог. – Львів:Коло, 2021. – 432с.:іл.. 6. Ідеї, смисли , інтерпретації образотворчого мистецтва: Українська теоретична думка ХХ століття: Антологія/ Упоряд. Р.М.Яців. – Частина1. – Львів: Львівська національна академія мистецтв; Інститут народознавства НАН України, 2012.-232с.:іл.. 7 . Ідеї, смисли , інтерпретації образотворчого мистецтва: Українська теоретична думка ХХ століття: Антологія/ Упоряд. Р.М.Яців. – Частина2. – Львів: Львівська національна академія мистецтв; Інститут народознавства НАН України, 2012.-832с.:іл.. 8. Ідеї, смисли , інтерпретації образотворчого мистецтва: Українська теоретична думка ХХ століття: Антологія/ Упоряд. Р.М.Яців. – Частина1. – Львів: Львівська національна академія мистецтв; Інститут народознавства НАН України; Простір-М, 2019.-960 с. 9. Ідеї, смисли , інтерпретації образотворчого мистецтва: Українська теоретична думка ХХ століття: Антологія/ Упоряд. Р.М.Яців. – Частина 4. – Львів: Львівська національна академія мистецтв; Інститут народознавства НАН України; Наукове товариство ім.Шевченка, 2021.-984с.:іл.. 10.Богдан Мисюга. Герметичне коло Карла Звіринського: альбом-монографія/ передмова В.Корсак. Луцьк-Львів: МСУМК, ЛНАМ, Коло, 2019. – 280с.:іл..
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).