Правове забезпечення інтелектуальної власності

Спеціальність: Інформаційно-комунікаційні системи
Код дисципліни: 6.126.01.O.047
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: доцент кафедри КПП Слотвінська Наталія Дмитрівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни та результати навчання полягають у засвоєнні студентами теоретичних положень щодо системних основ створення, правової охорони, захисту і комерційної реалізації об’єктів права інтелектуальної власності, здатності орієнтуватись у системах правової охорони об’єктів права інтелектуальної власності України, особливостях державного регулювання інтелектуальною власністю, здатності використовувати знання про систему правової охорони об’єктів права інтелектуальної власності, здатності використовувати знання про правову охорону об’єктів права інтелектуальної власності у процесі професійної діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Загальні компетентності: здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. Спеціальні (фахові) компетентності: знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права; здатність кваліфіковано тлумачити та застосовувати нормативно-правові акти та відповідні положення у сфері інтелектуальної власності; здатність давати кваліфіковані висновки та пропозиції щодо врегулювання спірних питань, пов’язаних з певними об’єктами права інтелектуальної власності; здатність до ведення дискусії з проблемних питань реалізації права інтелектуальної власності.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: знати: на понятійному рівні – основні тенденції розвитку інтелектуальної власності, методологічні концепції та доктринальні підходи до розуміння інтелектуальної власності; на фундаментальному рівні – характер правовідносин у сфері реалізації інтелектуальної власності; на практично-творчому рівні – дії при вирішенні спірних ситуацій, пов'язаних з правом інтелектуальної власності; варіації розробки договорів про передання прав на використання права інтелектуальної власності; нормативно-правову базу обгрунтування позиції у судах та органах державної влади при складанні процесуальних та інших документів. Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. правильно визначати види, об’єкти і суб’єкти права інтелектуальної власності; 2. забезпечувати юридичне оформлення відповідних прав; 3. тлумачити та застосовувати нормативно-правові акти, судову практику з метою прийняття обґрунтованих рішень у спірних відносинах, що виникають у процесі використання інтелектуальної власності, та її захисту
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: .
Короткий зміст навчальної програми: Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Правове забезпечення інтелектуальної власності» сприяють формуванню у студентів систематичних знань системи інтелектуальної власності і, зокрема, промислової власності в винахідницькій та патентно-ліцензійній діяльності, методологічних основ створення об’єктів промислової власності і інженерної психології, міжнародного співробітництва у галузі інтелектуальної власності, захисту патентних прав, авторського права та суміжних прав, а також системи патентної інформації. Даний курс передбачає теоретичне і практичне оволодіння вмінням застосовувати на практиці нормативно-правові акти при забезпечені правової охорони науково-технічних досягнень та творчої продукції, провести патентні дослідження в певній галузі техніки та оформити заявку на винахід або інший об’єкт промислової власності, заявку на об’єкт авторського права, зокрема на комп’ютерні програми і бази даних, документи на комерційну таємницю, використати патентну інформацію та документацію при проведенні науково-дослідних, проектно-конструкторських, проектнотехнологічних розробок з метою створення конкурентоспроможної продукції. Відмінною особливістю даного курсу є те, що студенти повинні набути досвід роботи в оформленні матеріалів заявки на об’єкт права інтелектуальної власності (винахід, корисну модель, промисловий зразок, знак для товарів та послуг, твори науки, літератури і мистецтва тощо)
Опис: ТЕМА 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ ПРО ІНТЕЛЕКТУАЛЬНУ ВЛАСНІСТЬ. Історичне становлення інтелектуальної власності. Поняття права інтелектуальної власності. Принципи права інтелектуальної власності. Роль інтелектуальної власності в інформаційному суспільстві. ТЕМА 2. ОСНОВИ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ В СФЕРІ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ. Національне законодавство про інтелектуальну власність. Міжнародне законодавство з інтелектуальної власності. Державна система інтелектуальної власності. ТЕМА 3. СУБ’ЄКТИ ПРАВА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ. Суб’єкти права інтелектуальної власності. Творець. Автор як суб’єкт права інтелектуальної власності. Визначення авторства. Поняття співавторства та його види. Особисті немайнові та майнові права автора: поняття, ознаки та види. Охорона прав автора. Володільці прав інтелектуальноївласності. Набуття прав володіння та їхохорона. Правове становище роботодавців як суб’єктів права інтелектуальноївласності. Правонаступництво та спадкоємство прав інтелектуальноївласності. Держава як володілець прав інтелектуальноївласності. Вільнікористувачі прав інтелектуальноївласності. Права інтелектуальної власності на об’єкт, створений у зв’язку з виконанням трудового договору. Права інтелектуальноївласності на об’єкт, створений за замовленням. Використанняоб’єкта права інтелектуальноївласності. Переданнямайнових прав інтелектуальноївласності. Здійснення права інтелектуальноївласності, яке належитькільком особам. ТЕМА 4. ОБ’ЄКТИ АВТОРСЬКОГО ПРАВА ТА СУМІЖНИХ ПРАВ. Авторські та суміжні права: загальна характеристика. Правова природа авторських прав, особливості державної охорони. Виконання, фонограми та відеограми, організації мовлення та інші об’єкти суміжних прав. Особливості правової регламентації та правовідносини, пов’язані з їх використанням ТЕМА 5. ОБ’ЄКТИ ПРОМИСЛОВОЇ ВЛАСНОСТІ. Особливості правового регулювання винаходів. Особливості правового регулювання корисних моделей. Особливості правового регулювання промислових зразків. ТЕМА 6. ЗАХИСТ ТА ОХОРОНА ПРАВА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ. Порушення права інтелектуальної власності та його наслідки. По¬няття правового захисту інтелектуальної власності. Форми захисту прав інтелектуальної власності. Захист права інтелектуальної влас¬ності судом. Суб’єкти звернення за захистом інтелектуальної влас¬ності. Процесуальні гарантії захисту прав інтелектуальноївласності. Судова практика захисту прав інтелектуальної власності. Виконання рішень у справах про порушення прав інтелектуальної власності. Позасудові форми захисту прав інтелектуальної власності. ТЕМА 7. ПРАКТИКА СУДУ ЄС ТА ЄВРОПЕЙСЬКА МЕРЕЖА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ. Практика Суду ЄС у справах, пов’язаних з порушеннями прав на ОІВ. Міжнародна реєстрація прав на ОІВ
Методи та критерії оцінювання: Форми і методи навчання. В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекції, «активні» семінари з елементами «ділової гри», тренінги, заняття із застосуванням комп'ютерно-комунікаційної складової. Перевага продуктивним методам: проблемний виклад, частково-пошукові та дослідницькі методи, презентації, кейс-стади, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації - спрямовані на активізацію і стимулювання навчально пізнавальної діяльності студентів. Основними маркерами організації освітнього процесу з навчальної дисципліни є формування компетентностей, розвитку компетентностей, перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей, корекції основних компетентностей, комбіновані, інтерактивні, інтегровані заняття (заняття «дискусійна група», заняття з навчанням одних студентів іншими), заняття формату «прес-конференції», ділові ігри, форуми, брифінги, квести, тощо. Для формувань уміння та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); практичні (проведення експерименту, практики); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає пред’явлення готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький. Методи діагностики знань, опосередком яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни «Кримінальний процес», наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі. Під час контрольних заходів застосовується система об'єктивної оцінки знань, навичок та умінь, зокрема, з використанням інноваційних технічних засобів, інтерактивних платформ. Тестові завдання з навчальної дисципліни «Правове забезпечення інтелектуальної власності» - для проміжного і підсумкового контролю знань студентів, є складовими навчально-методичного комплексу, входять до пакетів кваліфікаційних завдань з дисципліни. Засобами діагностики знань (успішності навчання, якісних та кількісних показників) виступають: проведення попереднього, поточного і підсумкового контролю знань студентів. Попередній контроль являє собою діагностику вхідного рівня знань, який дає змогу визначити наявний рівень знань студентів на початку вивчення дисципліни чи на початку вивчення конкретної теми. Формою попереднього контролю є вхідний контроль знань. Проводиться на першому семінарському занятті з метою оцінки залишкових знань студентів, отриманих під час вивчення переквізитних дисциплін (циклу дисциплін на попередніх рівнях освіти). Попередній контроль у виді перевірки і оцінки залишкових знань проводиться також через деякий час на початку наступного семінарського заняття. Вхідний контроль знань проводиться у формі письмової роботи з визначення певних понять, категорій чи процесуально - правових явищ. Оцінка вхідного контролю знань студентів зараховується до оцінки за семінарське чи практичне заняття. Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни. Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на семінарських заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо. Поточний контроль проводиться з метою вияснення готовності студентів до занять у таких формах: фронтального стандартизованого усного опитування студентів за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); бліц - опитування, що являє собою або опитування всіх присутніх студентів або вибіркове опитування частини присутніх. Самостійна та індивідуальна наукова дослідна робота студентів передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни, свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну спеціальну літературу і нормативну базу, планувати власну наукову дослідну роботу. Самостійна робота студента - робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою (НМК, навчально-методичними посібниками) та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, колоквіумів, рефератів, звітів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Відповідно до «Положення про рейтингове оцінювання досягнень студентів Національного університету «Львівська політехніка»: Підсумковим контролем рівня знань студентів виступає проведення диференційованого заліку, результати акумулюються (сумуються) та еквівалентні сумарній кількості балів за усі передбачені робочою програмою навчальної дисципліни види поточної студентської роботи протягом семестру, за 100 бальною шкалою.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Москалюк, Л.В. Кузьмич. Право інтелектуальної власності. Практикум: Навч. посібник. Тернопіль, 2017 200 с. 2. Право інтелектуальної власності: підручник: / за заг.ред.О.І.Харитонова. К.: Юрінком Інтер, 2019. 540 с. . 3. Попова Л.М. Інтелектуальна власність: Навчальний посібник для студентів усіх форм навчання. Частина 1. Харків: ХНУБА, 2012. 67 с. 4. Попова Л.М. Інтелектуальна власність: Навчальний посібник для студентів усіх форм навчання. Частина 2. Харків: ХНУБА, 2012. 72 с. 5. Семків В. О., Шандра Р. С. Інтелектуальна власність : підручник для студентів неюридич- них факультетів / В. О. Семків, Р. С. Шандра. Львів: Галицький друкар, 2015. 280 с. 6. Шуба І.В. Інтелектуальна власність: Конспект лекцій для студентів усіх форм навчання. Електронне видання. Харків: НТУ «ХПІ», 2021. 96 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).